Avatar billede diskolydia Nybegynder
26. november 2014 - 22:20 Der er 2 kommentarer

Undgå gengangere i en sortering hvor et navn kan stå flere steder, men 2. værdien (tal) skal plusses til endelig stilling?

Hej,

Håber på hjælp.

Jeg vil gerne have Excel til at sortere til en endelig stilling, hvor der samles point i 15*3 spil. Navnene på de der vinder er ikke indskrevet fra start, men skrives ind løbende.

Jeg kan sortere helt "plain" med indeks, lopslag og plads når de bare optræder én gang på de 45 spil, men mit problem opstår, når de opstår flere steder i spillene og får forskellige slags point.

Jeg vil altså gerne have Excel til at se to celler som noget der hører sammen og dermed kan lægges sammen til en samlet stilling hvis den samme vinder mere end en gang i de 45 spil.

A1: Navn1
B1: Point1

A1: Navn1
B1: Point1

Hvordan sorterer jeg, så den forstår, at Navn1 IKKE skal stå to gange med 1 point på den endelige stilling, men i stedet skal stå som Navn1 med 2 point.

Som en krølle på halen, skal den samtidig kunne finde ud af, at hvis det IKKE er Navn1 der står i A1, så skal den selvfølgelig ikke tælle point fra B1 med i A1s endelige.
Avatar billede diskolydia Nybegynder
26. november 2014 - 22:27 #1
http://gupl.dk/716792/

Har lagt filen på GratisUpload med koden "Banko"

Lige nu er det total rod fordi jeg har prøvet alt og ikke har villet slette noget endnu :)
Avatar billede diskolydia Nybegynder
26. november 2014 - 22:30 #2
Og så har jeg lavet en fejl i hovedindlægget kan jeg se, hvor jeg prøver at komme med en generel forklaring:

A1: Navn1
B1: Point1

A2: Navn1
B2: Point2

Skulle der selvfølgelig stå - og ikke identisk.