Avatar billede egmose Novice
28. november 2014 - 09:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Felter skal udfyldes og sendes automatisk som mail

Jeg arbejder lidt på et projekt hvor ansatte skal kunne lave et arbejdskort. Tanken var at bruge Excel.

Jeg har bjælde erfaring med makroer og VBA og ved ikke helt hvad jeg skal bruge her.

Ideen er:
Brugeren åbner Excel arket, og udfylder som minimum de felter der er påkrævet.

Brugeren trykker en F tast, og filen bliver gemt og vedhæftet en mail til en forud defineret modtager.. Er det realistisk?

Det behøves ikke nødvendigvis være i Excel, har selv overvejet en HTML/PHP løsning, men det andet her virker mere spændende :D

I sidste ende skal det være så absolut simpelt for brugeren som muligt, da de fleste af dem ikke er særlig begejstret for brug af pc :D
Avatar billede supertekst Ekspert
28. november 2014 - 10:25 #1
"Er det realistisk?": Ja - det kan gøres på flere måder.

F.eks. kan der indtastes i en Userform (programmeret dialogboks), som straks vises når Excel-filen åbnes.

I Userformen kan der være en knap, som blot skal aktiveres - evt. kontrol af felter inden mail afsendes via Outlook.
Via en reference til Outlook i VBA-koden sker forsendelse "skjult".

Der skal så lige defineres hvordan filen skal opbygges.

Hvilken Office-version er der tale om?
Avatar billede egmose Novice
28. november 2014 - 11:22 #2
Det er office 365:)
Avatar billede supertekst Ekspert
28. november 2014 - 11:31 #3
OK - så er det 2013-versionen
Avatar billede egmose Novice
28. november 2014 - 16:21 #4
Jeps.. :) Jeg må dog lige krybe til bekendelse - Har misforstået opgaven lidt - Kortet skal udskrives, men der skal være krav om enkelte felter der skal være udfyldt..

Jeg har forsøgt mig med følgende som jeg har googlet mig til:

Private Sub Workbook_BeforePrint(Cancel As Boolean)
'Disables printing unless user fills in required cells
Dim CheckC As Range
Set CheckC = Range("C69")
If Range("C69") = "" Then
MsgBox "You cannot print until required information has been completed." & _
vbCrLf & vbNewLine & "Market Value of Assets (C69)"
CheckC.Select
Cancel = True
End If
End Sub

Det har jeg sat ind som VBA - Men ved ærlig talt ikke hvordan jeg aktiverer det - så den printer ganske lystigt :D
Avatar billede egmose Novice
28. november 2014 - 17:01 #5
Tager mig for at undgå misforståelser den frihed og lukke den her, og starte en ny op..
Avatar billede egmose Novice
28. november 2014 - 17:10 #6
Til info til dem som skulle have lyst itl at hjælpe: http://www.eksperten.dk/spm/999692