Avatar billede Towle Nybegynder
04. december 2014 - 12:36 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Find og fjern kyperlinks i HTML-tekst

Jeg har en masse linjer a la denne:

<td colspan="3"><a href="joseph-haydn">Joseph Haydn</a> (1732-1809)</td>

Den skal erstattes med:

<td colspan="3"><span class="name">Joseph Haydn</span> (1732-1809)</td>

Det skal siges, at det ikke er altid der optræder en tidsperiode (0000-0000).
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. december 2014 - 20:58 #1
Mit bud er en regexp ala: <a href="[^"]+">(.+?)<\/a> Kan matche første del..

Og det "replacer" du så "bare" med:

<span class="name">$1</span>
Avatar billede Towle Nybegynder
05. december 2014 - 05:37 #2
Den erstatter med <span class="name">$1</span> og ikke <span class="name">Joseph Haydn</span>. Skulle $1 ikke netop indsætte/bevare det navn der stod der i forvejen? Ja, jeg ved det ikke; jeg gætter bare.

Det trækker op til point. Skal jeg så sætte prik i "Svar (til løsninger og poingivning)"?
Avatar billede jakobdo Ekspert
05. december 2014 - 10:55 #3
Hvilket sprog arbejder du i?

Denne virker i hvert fald i php:

$input = '<td colspan="3"><a href="joseph-haydn">Joseph Haydn</a> (1732-1809)</td>';

echo preg_replace('%<a href="[^"]+">([^<]+)</a>%', '<span class="name">$1</span>', $input);
Avatar billede Towle Nybegynder
05. december 2014 - 11:25 #4
Jeg bruger "Søg/Erstat" med RegEx i mit HTML-editor (Komodo).

Jeg har nu forsøgt det samme i TextWrangler, hvor jeg kan sætte flueben i "Grep". Samme resultat.
Avatar billede jakobdo Ekspert
05. december 2014 - 11:34 #5
Nogle gange har de andre syntakser.
Så det kan være svært at give dig en løsning så.
Avatar billede Towle Nybegynder
05. december 2014 - 14:01 #6
<span class="name">$1</span> skal (it mit tilfælde) være:

<span class="name">\1</span>, så virker det.

Uden din hjælp var jeg dog aldrig kommet så langt, at jeg selv kunne google det sidste, så du får selvfølgelig point :-)
Avatar billede Towle Nybegynder
05. december 2014 - 14:03 #7
<span class="name">$1</span> skal (it mit tilfælde) være:

<span class="name">\1</span>, så virker det.

Uden din hjælp var jeg dog aldrig kommet så langt, at jeg selv kunne google det sidste, så du får selvfølgelig point :-)
Avatar billede Towle Nybegynder
05. december 2014 - 14:04 #8
Nej, det med pointgivning i dette forum KAN jeg bare ikke finde ud af :-(
Avatar billede jakobdo Ekspert
05. december 2014 - 14:13 #9
Jeg skal først smide et svar
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. december 2014 - 08:42 #10
Takker for point.