Avatar billede lisc Juniormester
06. december 2014 - 16:17 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

restore XP pcog installer linux

Hej.
Jeg har fået en ældre mini bærbar fra Holland til min datter.
Der er en Eee pc fra Asus, som kører med XP... og selvfølgelig på hollandsk! Den søger også automatisk på hollandske hjemmesider hvilket er pokkers irriterende.
Jeg vil gerne kunne føre pc'en tilbage til fabrikstilstand, for at se hvad jeg kan ændre af sprog. På nettet har jeg fundet flere vejledninger der siger F9, men F9 gør ikke en dyt.

Jeg vil efterfølgende gerne installere Linux på den, men er lidt i tvivl om hvilken Linux der er mest brugervenlig. Linux Mint? Eller PCLinux?

Håber nogen kan hjælpe mig videre.
*<:0)
Lisbeth
Avatar billede claes57 Ekspert
06. december 2014 - 17:19 #1
xp kan som sådanne ikke skifte sprog - den er født i en version. Sidst i xp-tiden kom en medie-version som var første med 'sprog-pakke' lagt oveni en standard-windows. Eee har så en mini-xp specielt til denne maskintype - begrænset - så maskinen vil ikke køre godt med en alm xp, der fylder for meget.
Linux mint 32bit burde være ligetil for en rutineret xp-bruger. Der er dog lidt mht drivere og printeropsætning som kan drille (men det gør det i alle linux).
Avatar billede Blueeyez Mester
06. december 2014 - 18:26 #2
Mest brugervenlig er jo et vidt begreb.. Jeg er mest til Ubuntu, mens andre er til Linux mint osv osv osv..

Det er dog en god ide hvis du oplyser specifikationerne på din netbook, da jeg er i tvivl om hvad den kan trække optimalt.. (Antager at man ikke skal vnete 2 - 4 min før den er opstartet..)
Avatar billede claes57 Ekspert
06. december 2014 - 18:41 #3
1gb ram, atom CPU. Absolut ikke en sprinter. Den er låst til 1gb fordi Microsoft ikke ville have at den kunne opgraderes. De skulle bare have solgt en masse xp'er lige før de udgik endeligt.
http://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-Eee-PC-1101HA-Black-%28Seashell%29-2187311.html
Avatar billede Blueeyez Mester
06. december 2014 - 19:39 #4
Ser da ud til den godt kan opgraderes mht rammene? Maks 2 GB..

Problemet er nok efter min mening mest at det skal køre smooth og passe til skærmen..

Xubuntu og Lubuntu er meget letvægtige.. Ved ikke hvor letvægtig Mint er i forhold til de 2 versioner..
Avatar billede claes57 Ekspert
06. december 2014 - 19:50 #5
Windows genkender modellen og kan kun bruge 1gb ram. Linux kan 2gb.
Mht Linux, så kan man jo lige prøve mint, x- og lubuntu. Det koster jo ikke noget.
Avatar billede Blueeyez Mester
06. december 2014 - 20:32 #6
tsk Windows.. Godt jeg har forladt det univers :-)

Unetbootin så kan du få installationerne over på USB.. (til lisc)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2014 - 09:23 #7
Lubunto bruger væsentlig  mindre resurser end Mint gør. Jeg kan godt lide den version fordi den ikke har mange forud installerede programmer. Og herfra kan man så vælge hvad man vil hente af programmer. I idle på min gamle pc bruger den godt 200 mb ram, så ja den er nem at trække.
Brugerfladen er også mere simpel end fra Mint synes jeg. Nogle vil nok sige den virker skrabet i udseendet, men med lidt tilpasning er den faktisk fin.
Kommer du fra en Xp maskine er brugerfladen fra Lubunto den af de Linux versioner jeg har prøvet nok den der nærmer sig mest XP.
Avatar billede lisc Juniormester
07. december 2014 - 09:49 #8
God morgen.
Tusind tusind tak for hjælpen! Hvor f... ved I alt det fra?? Jeg vil dykke ned i Linux mint og Lubuntu og vælge en af disse.
Det er super flot at der sidder så mange med stor viden som hjælper både hurtigt og så endda gratis. Stor tak til jer alle!
Claes57, du svarede først. Sender du et svar så jeg kan give point?

God jul til jer alle

*<:0)
Lisbeth
Avatar billede Blueeyez Mester
07. december 2014 - 10:22 #9
Husk Xubuntu :-)

Afmelder overvågning!
Avatar billede lisc Juniormester
07. december 2014 - 11:13 #10
Ok - tjekker det ;0)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2014 - 13:53 #11
Tak for det Lisbeth.
Husk at du kan prøve versionerne før du installerer dem. Der er en knap til dette formål
Avatar billede lisc Juniormester
08. december 2014 - 08:16 #12
En knap?
Jeg troede man skulle hente en "life"version og køre den fra en USB eller CD
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2014 - 15:51 #13
Ja den skal klargøres til enten cd eller usb. Når den loader op får du en mulighed for at prøve den før du intallerer:
http://i.stack.imgur.com/BwM51.png
Kan ikke huske om den ser lige sådan ud, men der er mulighed for at prøve uden at intallere. Det burde du kunne med alle versioner du prøver.
Avatar billede lisc Juniormester
08. december 2014 - 20:57 #14
Ok, fandt det og testede det. Men Kubuntu koerte meget langsomt fra USB. Haaber det koerer bedre hvis jeg installerer den. Og saa lige noget andet... kan man aendre tastatur saa man faar dansk ae, oe og aa (skriver paa den lille lige nu). Man kan selvfoelgelig bruge alt koder meeen det kunne jo vaere smart hvis man kan aendre det.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2014 - 21:13 #15
Har ingen erfaring med Kubunto.

Ved dog at med Mint og lubunto der kan du vælge dansk brugerflade og tataturlayout.
Avatar billede lisc Juniormester
05. januar 2015 - 08:19 #16
Claes eller 220661 - sender én af jer et svar så jeg kan afslutte tråden.

Vinderprogrammet blev Linux mint. Det kører som en drøm, med dansk tastatur og alle relevante programmer. Ingen problem med installation.

Siger tusind tak for hjælpen
... og godt nyt år
:0)
Lisbeth
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2015 - 12:20 #17
Jeg springer over, da jeg kun havde supplerende oplysninger.
Linux Mint er et rigtigt godt system, og et godt valg.
Avatar billede lisc Juniormester
20. januar 2015 - 08:15 #18
Tråden skal lukkes...