Avatar billede hemberg Forsker
07. december 2014 - 10:00 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

WD Red Diske til NAS

Hej Eksperten,

Jeg har ladet mig fortælle at WD-RED serien har været ramt af problemer med (så vidt jeg husker) noget parkering af læse/skrive hovedet. Altså ikke noget der gør disken ubrugelig men "blot" slider den hurtigere end beregnet. Min kollega har nogle 1TB som der skulle Firmwareopdateres/"Hackes" så de kørte som "normalt".

Jeg har nu selv erhvervet mig nogle 4TB i Red serien. Mit spørgsmål er nu om fejlen er rettet? Problemet er at jeg ikke ved præcist hvilken fejl der var tale om. Og hvis jeg Google "fejl på wd red 4tb" kommer der ikke noget om det her frem.

1) Nogen der ved noget om denne fejl (og om den lever endnu)?
2) Nogen der har positive/negative erfaringer med wd Red 4tb (ikke PRO).

Mvh. PH
Avatar billede Blueeyez Mester
07. december 2014 - 10:24 #1
Har selv WD Red 4 TB i min nas og de kører upåklageligt. Jeg har ikke hørt om nogle problemer med WD red serien..
Avatar billede chalde Seniormester
07. december 2014 - 10:37 #2
Dette er mere ment som info hvis du har tænkt dig at køre Raid med paritet (f.eks. Raid 5 eller SHR med 3 eller flere diske), så kan Wd Red (non pro) ikke anbefales pga. den lave URE (10^14).
Baggrund: http://www.standalone-sysadmin.com/blog/2012/08/i-come-not-to-praise-raid-5/
Man vil ikke opleve fejlen før det er for sent, da det først er ved rebuild af et array den viser sig (og for +4tb drev er sandsynligheden så stor at man kan forvente at rebuildprocessen fejler og man mister hele sit array).
Raid uden paritet er ikke et problem (f.eks. raid1, 10 mv).
Af samme grund går jeg personligt efter Pro/Enterprise (med minimum en URE på 10^15) diske da jeg kører raid med paritet.

Vedr. head parking, så er WD Red diske reelt bare WD Green diske med længere tid mellem head parking samt TLER aktiveret.
Head parking skulle gerne være på 5min på WD Reds (mod 8 sekunder på Green), så dit omtalte problem skulle gerne være væk såfremt det er nyere diske.
Hvad jeg kan læse ud fra denne tråd, så er det ikke muligt selv at opgradere firmwaren i diskene: http://community.wd.com/t5/Desktop-Mobile-Drives/Red-NASware-3-0-and-clueless-vendors/td-p/797097
Men ellers kunne du tage kontakt til WD for at høre nærmere.
Avatar billede Blueeyez Mester
07. december 2014 - 12:14 #3
Det er nok os en god ide at nævne at RAID ikke er en reel backup løsning, da man sagtens kan miste al data skønt det kører raid..
Personligt har jeg en wd red 4 tb som er kobles til min nas med et sata til esata som ligger i en skuffe under nasen.. Kun tilsluttet når den skal bruges..
Avatar billede chalde Seniormester
07. december 2014 - 12:49 #4
Vedr. Backup, så brug 3-2-1 reglen.
3 backups
2 forskellige typer (disk, cloud mv.)
1 på en anden lokation end dine primære data
Avatar billede hemberg Forsker
07. december 2014 - 16:18 #5
Meget ny info om URE. Har brugt en del tid på at læse om emnet nu. Flere ting i spil.

1) Chalde - du bliver tildelt point -læg svar
2) Må man spørge om hvilke diske du køre med. For mig at se har flere entreprise/pro modeller (Bla. WD Red Pro) oplyst en ure værdi >10 pr. 10^15. Lidt matematik betyder det >1 pr. 10^14. Men det er vel også det der menes med de normale diske. Det er vel ikke reglen at der absolut KOMMER læsefejl efter 10^14 læsninger - Der er vel tale om worst case senario.
3) Har fundet denne disk som er ren 1 pr. 10^15. Men det er ikke en disk der er lavet til nas. Er der noget til hinder for at brugen den? (Koster det samme som wd red).

http://www.proshop.dk/Harddisk/Seagate-Video-3.5-HDD-4TB-2414716.html
Avatar billede chalde Seniormester
08. december 2014 - 08:02 #6
1) Ingen point til mig :)
2) Lige nu har jeg 5x2TB Samsung F4eg (<1 pr. 10^15).
Ifølge WD Red pro databladet, så ligger de på <1 pr. 10^15 og ikke 10 (fandt et review site som også skrev 10 pr 10^15, så det kan være deres ældre modeller lå på 10).
http://www.wdc.com/wdproducts/library/SpecSheet/ENG/2879-800022.pdf
Jeg kigger på hhv. Wd Red Pro, WD SE og WD RE.
Men jeg forventer at køre 2 arrays. Et Raid1 med 2x6tb Wd Red (non pro) og et Raid5 (baseret på SHR) med 3x4tb Pro/enterprise diske.

Jeg tager det ikke som worst case, men nærmere best case såfremt det ikke sker. Så jeg tager livrem og seler vejen. Men du skal blot have én disk der fejler før rebuild fejler (har man 5 diske, så stiger sandsynligheden naturligvis). Se evt: http://www.raid-failure.com/

3) Tænker at jeg også lige vil kigge nærmere på den disk. Det jeg dog ser ved den som tæller ned er cycles. Ligger på halvdelen af WD Red Pro.
Men et hurtigt kig på mine egne cycles på mit eget 3-4 år gamle setup siger under 10.000 cycles, så det ville måske ikke være så relevant med en forskel mellem 300.000 og 600.000.
Avatar billede chalde Seniormester
08. december 2014 - 08:04 #7
Avatar billede hemberg Forsker
08. december 2014 - 16:17 #8
Nu bliver jeg altså nød til at "malke dig lidt for oplysninger". Håber det er ok. Det lyder til, at du har noget synology server (Baseret på på din SHR) Jeg står selv på trapperne til at købe en 1815+ (Hvilket er derfor jeg spørger til diskspørgsmålet). Og jeg er også kommet frem til næsten samme konstallation som dig blot med forskellige størrelser. Men jeg er lidt på bar bund mht. SHR. Som jeg læser det, så er det en mere fleksibel raid5/6 ordning med hensyn til opgradering af diske og spildt diskplads. Men jeg syntes ikke jeg kan læse noget om performance/stabilitet. Er der nogen ide i at holde sig til normal RAID5 kontra SHR? Må jeg spørge om hvilken Synology du har? Har nemlig også et par spgsmål omkring SSD-Cache og ram.
Avatar billede chalde Seniormester
08. december 2014 - 21:29 #9
#8 Jeg har selv en aldrende 509+ lige nu, men står til at skifte den ud med en 1515+ snarest (x86 og flere ram, ellers holder den sig forbavsende godt, desværre EOL så er stuck på DSM4.2).
SHR var også mit oprindelige valg (og er det også delvist). Valget var netop også pga. fleksibilitet/mix+match.
Jeg har personligt ikke undersøgt performance. Stabilitet er mere afhængigt af diskene.

Men når systemet er helt nyt, så ville jeg foretage et par tests ud fra mit behov inden jeg lagde mig fast på noget (eks. teste raid10, 5 og SHR).
Mit system skal primært bruges til storage og backup hub (crashplan), samt hoste nogle få maskiner på iSCSI som ikke kræver det store IO, så jeg kommer til at have 2 SHR arrays som det ser ud lige nu (et med 2x6TB Wd Red og et med 3x5TB Wd Red Pro). På den måde har jeg både fleksibiliteten og 1 disk fejltolerance.

SSD-cache har jeg ikke det store kendskab til desværre.
Mht. ram regner jeg med at maxe min til de 6gb (de tidligere modeller har umiddelbart været yderst kræsne mht. ram).
Avatar billede hemberg Forsker
09. december 2014 - 17:17 #10
Har også selv været ude og investeret i 4 gb ramklods (Håber det går med en Kingston).

MHT. Apps. Kan de frit installeret på tværs af arrays eller laver NAS'en et didikeret område af et array til kørsel og afvikling af apps? Tænker her på om der måske er nogen ide i, at installere en SSD disk til afvikling af apps.

I øvrigt mange tak for info. Det kan godt være der dukker et par spørgsmål mere op. Må jeg skrive til dig igen igennem denne tråd?
Avatar billede chalde Seniormester
10. december 2014 - 13:24 #11
#10 Der bliver oprettet en dedikeret partition til DSM og applikationer (delvist, da visse også bruger shared storage, ex. mysql).
Avatar billede hemberg Forsker
10. december 2014 - 20:19 #12
OK - Tak. Og så lige lidt info til dig. Har hentet min nye ds1815+ og du kan roligt putte andre (end synology) ram i når du engang skal skifte. Kingston til 1/3 af prisen køre fint.
Avatar billede chalde Seniormester
10. december 2014 - 21:45 #13
#12 Super. Godt at vide :) Smid gerne et link eller partnummer på dem du har brugt. Min kollega måtte igennem et par stykker før han fandt nogle hans 1512+ ville æde og hvis dem du har spiller, så napper jeg dem med det samme.
Avatar billede hemberg Forsker
11. december 2014 - 16:00 #14
Det er dem her:

http://www.proshop.dk/Products/ProductSearch.aspx?search=2343540

De er så godt nok steget hele tre kroner ;-(

Jeg kan så ikke sige om det betyder noget på længere sigt. Men lur mig, om ikke de er lavet på samme gong-gong fabrik.
Avatar billede hemberg Forsker
22. december 2014 - 18:16 #15
Lukker