Avatar billede stik3 Praktikant
17. januar 2015 - 17:39 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Problem med flerbruger

Jeg har et fantastisk irriterende problem med min Access db der er/har været delt på en 7-8 arb.stationer. Der er sket det, at "pludselig" kan man ikke være flere brugere på db'en, (efter at ha' "pillet den ud" for at lave ændringer på den da den er under stadig opbygning) uden man får meddelelse om at "man ikke kan gemme ændringer fordi en anden bruger har" eller at "den bragt i en tilstand af en anden bruger" så den ikke kan åbnes.
Hvis den deles op, er der ingen problemer, jeg syntes bare det er besværligt, når der skal ændre og tilføjes forms og rapporter; så skal man huske alle skal have den nye FrontEnd flyttet over på sin maskine.
Jeg har prøvet et oprette en tom db, og importere alt indhold fra den, og mange andre "krumspring" uden det hjælper.
Det pudsige er bare at den HAR fungeret som flerbruger uden opdeling. Skal lige nævnes at den ER sat til "deling" og "uden postlåse", men kan der være andre "flueben" der skal ændres??!
Avatar billede terry Ekspert
18. januar 2015 - 10:05 #1
You need to ensure that Access is in Shared mode and that the folder allows access to more than one user at a time.

I'd suggest splitting your dB into front end/back end, there are a number of advantages with this set-up. Its possible to get around the problems of updating users front-end.
EG:
http://www.autofeupdater.com/

Take a look at the YouTube link https://www.youtube.com/watch?v=s1-OOqvvpxs
Avatar billede stik3 Praktikant
18. januar 2015 - 19:19 #2
Hej Terry
Som jeg skriver er DB'en sat til deling uden postlåse, men alligevel vil den ikke.
Det er et fint program til opdatering af Frontend, men vil helst undgå at splitte DB'en op, det kan selvfølgelig blive en nødvendig løsning, men eftersom det HAR kunnet lade sig gøre uden så håber jeg at kunne undgå det.
Avatar billede terry Ekspert
19. januar 2015 - 10:26 #3
Have you tried making a simple dB without importing from original and see if that works?

Even though splitting the dB works, I would suggest checking permissions on the folder.

Other than that, not sure what to suggest.
Avatar billede stik3 Praktikant
19. januar 2015 - 14:52 #4
Hej igen Terry
Ja, jeg har prøvet i dag med flere forskellige DB'er, og resultatet er det samme, ingen af dem kan ikke køre uden de opdeles. Kan du fortælle mig om det er muligt, og evt. hvordan, man kan samle en opdelt database igen?
Avatar billede terry Ekspert
19. januar 2015 - 15:48 #5
"Kan du fortælle mig om det er muligt, og evt. hvordan, man kan samle en opdelt database igen? "

Just to make sure we are talking about the same thing.
"en opdelt database"

tables are in a dB on a network drive (backend) and forms/reports etc. are in another database (frontend) on users PC. Tables are linked.

If that's correct then you should be able to import objects from frontend into backend.
You could do it the other way backend into frontend, but you would need to delete linked tables first.
Avatar billede terry Ekspert
19. januar 2015 - 17:22 #6
what is the error you get when more than one person tries opening dB?
Avatar billede stik3 Praktikant
19. januar 2015 - 18:48 #7
Okay det skal jeg have prøvet efter mht. at "samle" Databasen igen..

Den fejlmeddelse jeg får når jeg ikke har delt den op:

"Der kan ikke gemmes designændringer eller til et ny databaseprojekt i "Navnet på databasen", da en anden bruger har åbnet filen. Hvis du vil gemme dine designændringer eller gemme til et nyt objekt, skal du haveudelt adgang til filen."

(lidt mærkelig formulering, men det er ordret citeret)
Avatar billede terry Ekspert
19. januar 2015 - 19:51 #8
Heres a similar question which may help.

To me the error indicates that more than one user has access but someone is trying to make changes to the design.
Avatar billede terry Ekspert
19. januar 2015 - 19:51 #9
Avatar billede stik3 Praktikant
19. januar 2015 - 22:30 #10
Ja det er rigtigt Terry, men jeg kan ikke begribe hvordan det skulle kunne lade sig gøre, at den skulle kunne ÅBNES i designtilstand?! Når man lukker databasen ned, og siger "ja" til at gemme designændringer, burde det jo ikke kunne lade sig gøre, at der er noget der er designtilstand når den åbnes næste gang, eller???  Er der nogen måde man kan tjekke dens tilstand på?
Avatar billede terry Ekspert
20. januar 2015 - 09:54 #11
Yes  it does sound strange.

make sure a lock file is getting created when you open dB.

http://support.microsoft.com/kb/289681
Avatar billede stik3 Praktikant
23. januar 2015 - 11:49 #12
Hej Terry
Jeg har opdelt Databasen, og den kører nu upåklageligt, så det må være løsningen, selvom det irriterer mig ikke at kunne løse problemet.
Du får tak for hjælpen i hvert fald.
Avatar billede stik3 Praktikant
23. januar 2015 - 12:36 #13
Hej igen Terry
Undskyld jeg glemte dine point
Avatar billede terry Ekspert
23. januar 2015 - 17:35 #14
I'm sure the advantages of having a split dB will outweigh the disadvantages :-)

You need an answer from me before you can give points, here it comes...
Avatar billede stik3 Praktikant
23. januar 2015 - 20:29 #15
Hej Terry
Det håber og satser vi på ;>)