Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
26. april 2015 - 10:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Find sidste (og første) udfyldte række og returner cellenummer eller reference (ikke vba)

Findes der en funktionalitet -eller kombination, der finder sidste (og første celle?

jeg har i kolonne B:B x antal rækker.

Jeg ved ikke hvor lang kolonnen er, da antallet af rækker svinger.

Jeg skal bruge det til at lave en indirect, der henter data fra det range. Det er ikke muligt at bruge B:B da operationen vil blive for tung.
Avatar billede kim1a Ekspert
26. april 2015 - 11:11 #1
Hvad med count? Er der noget i alle celler i rækken indtil den slutter?
Avatar billede natkatten Mester
26. april 2015 - 11:51 #2
Adressen på den sidste celle, som ikke er tom:
=ADRESSE(SUMPRODUKT(MAKS((B:B<>"")*(RÆKKE(B:B))));KOLONNE(B$1))

Og denne matriksformel (afsluttes med CTRL+SHIFT+ENTER) for at vise adressen på den første celle, som ikke er tom:
=CELLE("Address";INDEKS(B1:B100;SAMMENLIGN(FALSK; ER.TOM(B1:B100); 0)))

Hvis den første ikke-tomme celle kan være længere nede end række 100, så skal området udvides.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. april 2015 - 18:14 #3
Elller

Første ikke tomme: ="B"&MATCH("?*";INDEX(B1:B100&"";0);0)

Sidste: ="B"&MATCH(9^9;B1:B100)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. april 2015 - 18:23 #4
B1:B100 er selvfølgelig kun i orden hvis der ikke kan forkomme tal længere nede end række 100.

I øvrigt er det uproblematisk at bruge B:B (i stedet for B1:B100) i de to (ikke matrix-)formler vist i #3.
Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
27. april 2015 - 20:58 #5
Tak skal i have begge to.

Natkatten og Xl-Enthusiast, begge løsninger er lige gode.
Så jeg må dele pointene, hvis det er muligt.

Jeg siger tak. Jeg prøvet begge af i forskellige funktioner. Meget brugbart.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. april 2015 - 21:28 #6
Nu ved jeg ikke hvilken funktion det er du har brug for, men hvis det for eksempel er SUM kan du erstatte den volatile funktion INDIRECT med en INDEX-konstruktion som:

=SUM(INDEX(B:B;MATCH("?*";INDEX(B:B&"";0);0)):INDEX(B:B;MATCH(9^9;B:B)))

Hvis du mærker performance problemer så erstat B:B med for eksempel B1:B10000 eller hvad der nu måtte være nødvendigt.
Avatar billede natkatten Mester
29. april 2015 - 19:32 #7
Også et lidt sent svar herfra
Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
29. april 2015 - 21:17 #8
Dammit.
Jeg fik ikke markeret jer begge 2.
Natkatten. Gider du at klikke hér og svare, så du kan få dine point.

http://www.eksperten.dk/spm/1003440

Tak for hjælpen.