Avatar billede LykkeP Nybegynder
15. juni 2015 - 13:44 Der er 22 kommentarer

Windows 10, tør I?

Dette er nok mest rettet til Windows 8.1 brugere. Ligenu opfordre Windows deres brugere til at "reservere" en download af windows 10. Se dette billede: http://screencast.com/t/YrxaLqbg.

Tør I acceptere at det automatisk bliver opdateret? Jeg tænker på de børnesygdomme som generelt følger OS opdateringer. Personligt har jeg det okay med Win8, selvom man lige skulle vænne sig til at bruge det...
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2015 - 15:36 #1
Jeg skal ikke forsøge mig med noget som helst. Jeg vil først se hvordan det virker hos andre. Jeg bruger stadig Windows 7 Proff. - og det fordi jeg har mange regnskabsprogrammer, som ikke kører under Windows 8.1.
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2015 - 15:41 #2
Jeg har prøvet at installere 10 preview på 8.1. Det gik galt. Skiftede mellem rytmisk blinkende skærm og manglende mulighed for at gå ind under start.
Min 8.1 er en opgradering fra 8.0. Antallet af opdateringer, både i 8.0 og 8.1 har været meget stort. Men det kørte udmærket indtil jeg lagde 10 preview oven i. Det var måske for meget.
Det er min opfattelse, at når den nye win 10 kommer, skal man ikke opgradere, men hente en Iso og lave en nyinstallation. D.vs. man under installation vælger "Gem intet" der lægges så en fil i Windows som hedder Old Windows. Den kan man bare slette eller lade Privazer gøre det. http://privazer.com/
Man skal så nok, i Kontrolpanelet, sætte opdatering til, lad mig selv vælge, i stedet for automatisk opdatering.
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2015 - 15:44 #3
Ps. Lav et Image af C-drevet, som det er nu, så der er noget at komme tilbage til, hvis man er utilfreds eller hvis noget går galt.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. juni 2015 - 19:25 #4
jeg har haft en virtualbox med win10 - det var så en tak for langsom - men når jeg får muligheden, så laves et image af disk og opgraderes. Win10 kan en del mere end 8.1, bla kan jeg droppe 'classic start' som ellers har været nødvendig til nu. Det største spring bliver, om win10 kan afløse 'ModernMix' helt, eller om jeg fortsat skal have den ind over.
btw: min win8.1 er opgradering fra xp til 8, og til 8.1, og så til 10 når det er muligt. Så længe det kører, så vil jeg ikke betale for en ny/ren licens.
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2015 - 19:37 #5
#4
Når man har 8.1 får man win10 gratis. Jeg går ud fra, at man kan få den som Iso. Hvis der kun er tale om en opgradering, er jeg ikke interesseret.
Så foretrækker jeg Linux Mint. Den opgav jeg kun p.gr. Java problemer, men Java er jo ikke nødvendig mere. Men nu får vi jo se.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. juni 2015 - 20:04 #6
Du får den ikke som iso - kun en download-mulighed. Hvis du vil have en iso, så skal den købes. Ellers laves et image lige før hentning (til backup), og et lige efter så du har en næsten tom win10 at gå tilbage til ved geninstallation fremover. Microsoft giver opgraderingen, men du skal selv sørge for backup osv.
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2015 - 21:16 #7
En næsten tom win10, når den er bygget oven på både win8 og win 8.1 ???
Et Image før hentning af win 10 har jeg selv foreslået i #3.
Hvis du har ret i at det kun er en opgraderings mulighed, tror jeg man skal gøre som som helle515 skriver i #1.
Avatar billede kurtba Ekspert
15. juni 2015 - 22:48 #8
Der er mange gætterier her, men noget tyder på, at ingen har reserveret win 10. Hvis man gør det, får man bl.a. følgende besked fra Microsoft:
"Fordi du har reserveret opgraderingen, sørger Windows automatisk for at downloade den i forvejen. Så får du besked, når din opgradering er klar til at blive installeret. På denne måde kan du gå i gang med at bruge Windows 10 med det samme - eller planlægge at installere det på et tidspunkt, der passer dig bedst."

Den downloades altså automatisk, men den installerer ikke noget som helst uden at du selv har styr på det.

Umiddelbart ser jeg så mange fordele ved den i forhold til både win 7 og 8.1, at jeg har reserveret til mine pc.er.
Så venter jeg med installationen, indtil jeg har set hvilke oplevelser andre får ved at være blandt de første.
Avatar billede jensenjs Juniormester
15. juni 2015 - 23:33 #9
Jeg har på intet tidspunkt haft nogen som helst problemer med W10, og jeg har installeret ret mange efterhånden, kun nogle få stykker med drivere der skulle opdateres, lidt der lige skulle tilpasses, men meget lidt og på intet tidspunkt er jeg stødt ind i en dårlig installation.

Det betyder ikke at den er fejlfri, men man kan ikke forvente at en "test" version kører fejlfrit og heltuden udfordringer, det ville være for naivt.

Som andre har foreslået lav et image af systemet før opgraderingen.

Angående reservationen, så er det ikke en automatisk opdatering der bare går i gang, du får at vide at den er klar til at blive installeret, men der er intet krav om at du skal installerer den du kan bare sige fra.

Men er man i tvivl og ikke har erfaringen, så vent som Helle515 skriver, og se hvordan det går for os andre.

Jeg opgraderer 2 maskiner med det samme det er muligt, og er de ok, så kommer de 3 andre W8/8.1 licenser senere.

Der er trods alt et år at bestemme sig i.

Men min klare anbefaling er at man først laver en total ren installation af W7/8/8.1 (ingen ekstra programmer eller andet, lav allerede fra nu af en liste med ting man skal huske før en eventuel reinstallation af det eksisterende system, så man ikke misser noget før opgraderingen) og sikre sig at alt er 100% ok, før man vælger at opgraderer, så har man med største sandsynlighed også et godt kørende W10 system bagefter.

Og derefter opret gendannelses diskene straks efter det virket perfekt.
Og lav igen et image af hele disken
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2015 - 01:12 #10
#9
Tror du at windows 10 kan installeres på en win 8.0 ren uden opdateringer?
Avatar billede jensenjs Juniormester
16. juni 2015 - 09:05 #11
Man skal have W8.1 på for at kunne opgraderer til W10
Men har man lige lavet en helt ren W8 - opdateret den til W8.1 så kan man opgraderer til W10.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2015 - 09:09 #12
Personligt vil jeg vente til alle børnesygdomme er blevet fixet. Jeg er blevet vant til Win8 og har det fint med det.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2015 - 11:38 #13
#11
Ja det tænkte jeg nok. Det tager jo meget lang tid at installerer først 8.0 så 8.1 og derefter omkring 200 opdateringer, før man endelig kan opgradere til w10 og så sidder man tilbage med en windows, som ikke kan bruges til noget, hvis bundkortet ryger. Men tak for info :-)
Avatar billede jensenjs Juniormester
16. juni 2015 - 13:20 #14
Det er desværre sådan det er med OEM versionerne, så er man låst til den hardware der er.

Jeg har dog 3 opgraderinger retail ikke OEM fra Vista til W8 skulle jeg geninstallerer, ville det være Vista -> W8 -> W8.1 -> W10
Velbekomme.

Men nu har jeg så lavet images af samtlige de friske W8.1 installationer så det er ikke helt så slemt.

Og med W10 vil jeg selvfølgelig også lave det samme.

MEN MEN MEN
Sidste år blev der under et indbrud stjålet 3 bærbare pc'er heraf var de to netop W8.1 retail versioner. Så med mindre MS er kommet til fornuft under vejs og lader os nøjes med kun at indtaste produktnøglen fra det tidligere system og derefter en ny til W10 så skal jeg på den igen, med de to installationer fra de stjålne maskiner, som i de gode gamle dage.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2015 - 13:32 #15
Ja der har du sandelig haft en bitter oplevelse.Men det er da godt, at du stadig har produktnøglerne.
Og ja Image er noget af det bedste som er lavet inden for IT.
Min w8.0 er faktisk ikke en OEM, men en købt opgraderings Iso (228 Kr.) med serie nummer, som kan bruges på enhver maskine. Men hvis jeg opgraderer med w10 så ender jeg med en OEM.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juni 2015 - 18:00 #16
#15 Ja og spørgsmålet er jo så om det er det værd, hvis du så senere skal installere på en anden maskine?
Kan man risikere at opgrderings nøglen bliver låst til win 10 og ikke kan bruges mere?
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2015 - 19:55 #17
#16
Ja det kan du have ret i. Godt nok tror jeg, at mine 3 computere har langt igen, men man kan jo aldrig vide hvornår noget ryger på selve bundkortet.

Mener du opgraderings nøglen til windows 8.0 købt med licens nøgle?
Nej det tror jeg bestemt ikke, den må kunne bruges på en ny computer eller et nyt bundkort. Men efter et år skal der betales for at få en windows 10 opgradering. Og det er jo et spørgsmål hvordan windows 8.0 vil køre i fremtiden og om hvor længe supporten vil holde.
Jeg tror gerne, at der er nye gode ting i windows 10, men for hvem? Måske er der slet ikke så meget man får glæde af som almindelig PC bruger?
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2015 - 20:02 #18
Ps. Den gratis Windows 10 gælder jo kun til 1 PC, så man skal bestille til hver enkelt. I mit tilfælde 3 bestillinger. Det har jeg så også fået, men de kan afbestilles.
Avatar billede jensenjs Juniormester
16. juni 2015 - 20:04 #19
#16
Jeg har efterlyst svar på dette flere gange men endnu modtaget et svar.

For bliver det til en OEM version, så har jeg ingen interesse i at opgraderer de tre W8 og 1 W7 retail licenser til W10.

så nøjes jeg med at opgraderer de to nye OEM licenser på deres eksisterende bærbare.
Avatar billede jensenjs Juniormester
16. juni 2015 - 20:40 #20
Til alle jer der er bekymrede om ISO og om en Retail bliver til en OEM version, så læs denne særdeles fyldestgørende side fra Microsoft

http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp-insider_install/frequently-asked-questions-windows-10/5c0b9368-a9e8-4238-b1e4-45f4b7ed2fb9

Især den med om en retail bliver til en OEM version DET GØR DEN IKKE og dermed er Jensen meget lettet :-)

"If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.

If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.

"

Og et andet sted står der klart.
Windows 10 wil overtage de samme ting som den windows man opgraderer fra.
Mere lettelse.

Jeg poster også denne på denne tråd
http://www.eksperten.dk/spm/1004206#reply_8185036
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2015 - 21:02 #21
Tak for linket.
Det her lyder jo godt:
You can download a .ISO file and upgrade each computer offline. The ISO should be available by the time Windows 10 launches.

Det må vel betyde, at man, på den Iso, kan vælge "Gem intet" Lige som med 8.0 opgraderingen.
Avatar billede jensenjs Juniormester
16. juni 2015 - 21:34 #22
Det er også sådan jeg opfatter det, så hvis det holder, så har de lyttet til mange protester.