Avatar billede Slettet bruger
02. april 2002 - 18:37 Der er 64 kommentarer og
1 løsning

Magtmisbrug af Jeltzin101

Hvorfor fanden kan en Co-admin bare slette et spørgsmål, fordi han mener, at det strider mod dansk lov uden at underbygge dette? Jeg ligger inde med hele dialogen og screendump, hvis nogen er insteresserede i at se, hvordan Jeltzin101 misbruger sin magt som co-admin. Jeg ville gerne henvise til http://www.eksperten.dk/spm/192913 men det er desværre slettet.
Avatar billede mhl2k01 Nybegynder
02. april 2002 - 18:40 #1
Jeg vil gerne være intereseret i en sådan kig......icq# 54513422
Avatar billede echsphilee Nybegynder
02. april 2002 - 18:40 #2
hvis du gider, må du da gerne sende hvad du har til kasper500@cyberjunkie.dk
Avatar billede startfirma Nybegynder
02. april 2002 - 18:40 #3
Lad os se hvad der er så ulovligt :)

henrik@talkative.dk

mvh www.startfirma.dk
Avatar billede nicidem Nybegynder
02. april 2002 - 18:40 #4
Enig her...
jeg var med i debatten!
den røg på hvad skal vi sige 5 min?
det kunne være at ham der havde lavet den ikke nåede at se advarlsen...
og du kan jo ikke være 100% sikker på at det var ulovligt det han gjorde...
han kan stille præcis samme spørgsmål bare uden at nævne ordet! "Spil"! så er den hjemme!
Avatar billede nicidem Nybegynder
02. april 2002 - 18:41 #5
Fyrer i ikke billedet på en side, så alle kan se?
Avatar billede mathilde Nybegynder
02. april 2002 - 18:42 #6
Var der også- hvad er der af regler for hvad en co admin må- de skal vel gebærde sig ordentligt- som os andre?!?!?!
Avatar billede mathilde Nybegynder
02. april 2002 - 18:42 #7
Vil også gerne se!
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2002 - 18:43 #8
Hvis der er en, der gider at lægge dem op på en side, laver jeg lige dumpsne til jpg.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
02. april 2002 - 18:43 #9
nicidem og andre>>

"han kan stille præcis samme spørgsmål bare uden at nævne ordet! "Spil"! så er den hjemme! "

jamen i det konkrete tilfælde nævner manden "spil". hvilket jo er problemet.

med hensyn til dokumentation >
http://www.ft.dk/?/Samling/20001/lovforslag_som_fremsat/L141.htm
Avatar billede jelzin101 Praktikant
02. april 2002 - 18:44 #10
alle>> jeg har netop anmeldt mig selv for at give admin og andre coadmins mulighed for at se på sagen.
Avatar billede nicidem Nybegynder
02. april 2002 - 18:46 #11
Jelzin101> enig, jeg er også pænt overbevist om, at det ikke var lovligt...
Men jeg kan jo ikke være 100 på det...
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2002 - 18:47 #12
Jelzin101-> Gider du lige at finde præcis den tekst, der underbygger din handling. Jeg gider ikke læse hele Karnov's igennem for at finde det.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2002 - 18:48 #13
nicidem-> lige præcis mit synspunkt. Ingen var 100% sikker, og så må tvivlen komme spørger til gode.
Avatar billede startfirma Nybegynder
02. april 2002 - 18:48 #14
Jeg kan da godt smide det på friserverplads hvis du ikke selv gider...

email --> se ovenover

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2002 - 18:52 #15
Startfirma-> Den er sendt.

Jelzin-> så vidt jeg kan se, linker du til et endnu ikke godtkendt lovforslag og kan derfor ikke bruges.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
02. april 2002 - 18:54 #16
ufc>> i mit tidl. link : "Det bemærkes, at der ved en eksemplarfremstilling til personlig brug kun må benyttes medhjælp af personer, som tilhører den pågældende husstand"
Avatar billede soreno Praktikant
02. april 2002 - 18:54 #17
jeltzin101> det dokument du linker til, er jo ikke gældende lov i danmark, forslaget er jo ikke kommet særlig lang i processen... se venstre side.

Desuden, hvor ligger bevisbyrden: hos anklager eller anklagede ?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
02. april 2002 - 18:55 #18
ufc>> se på datoen...
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2002 - 18:57 #20
Hvis du mener denne dato: Fremsat den 10. januar 2001 af kulturministeren (Elsebeth Gerner Nielsen)

Så henviser du faktisk stadig til et lovforslag.  Hvor er den lov, du åbenbart regerer efter?
Avatar billede nicidem Nybegynder
02. april 2002 - 18:57 #21
Peace! ;0)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
02. april 2002 - 18:58 #22
Avatar billede soreno Praktikant
02. april 2002 - 18:59 #23
jeltzin> hvilken § har du brugt i det konkrete tilfælde ?
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2002 - 19:00 #24
ja, men hvilken paragraf? Som nævnt tidligere vil jeg gerne have at vide, prævis hvilken paragraf.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
02. april 2002 - 19:01 #25
kap. 2 §12 burde være rigeligt.
Avatar billede mathilde Nybegynder
02. april 2002 - 19:01 #26
Læser det som om, at man ikke må brænde til andre uden for ens husstand- har svært ved at se det skulle være ulovligt at fortælle hvordan man gør- desuden er det altså ikke bevist, at der var copyright på pågældende filer, som spm. handlede om!
Avatar billede jelzin101 Praktikant
02. april 2002 - 19:03 #27
mathilde>> hvis manden ikke har lavet spillet selv (hvilket jeg ikke tror på) er der automatisk copyright på.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2002 - 19:03 #28
Den holder stadig ikke. Du har ikke skyggen af bevis for, at nogen var ulovligt. Du kan antage det, men du har ingen beviser.
Avatar billede mathilde Nybegynder
02. april 2002 - 19:04 #29
Kan i øvrigt heller ikke se noget om spil eller lign. skulle være omfattet af den § der henvises til- det handler kun om kunst og musik...
Avatar billede startfirma Nybegynder
02. april 2002 - 19:04 #30
Jeg har samme pointe som UFC her:

Afvist svar fra startfirma

http://www.eksperten.dk/spm/190162

...men de vil ikke høre :D

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2002 - 19:05 #31
Som Co-admin skal du ikke tro. Du skal vide. Ellers må du overlade det til admin. Sådan har jeg forstået co-admin's rolle på eksperten.
Avatar billede nicidem Nybegynder
02. april 2002 - 19:05 #32
Jelzin101> fx, min nabo Birger har lige lavet et stort spil og jeg får lov til at brænde det? det kan jo ikke være ulovligt... man må da også gerne brænde til eget forbrug ik?
Avatar billede resten Nybegynder
02. april 2002 - 19:05 #33
Der vil jeg give jelzin ret det skriger til himlen ang et ulovligt spil da jeg ikke og aldrig har fundet spil på over 700 Mb som er bin og cue filer.
Så ang lukning af spørgsmål bakker jeg jelzin 100% op.
Avatar billede mathilde Nybegynder
02. april 2002 - 19:05 #34
Jelzin> Synes heller ikke at Eksperten skal være et Warez site, men har altså meget svært ved at se, hvad ulovligt der er i spørgsmålet...
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2002 - 19:08 #35
resten-> siger du dermed, at i kan gøre som i har lyst til? Ja, det skriger til himlem og er meget sandsynligt ulovligt, men er man uskyldig til andet er bevist? Det her grænser sig til diktatur.
Avatar billede resten Nybegynder
02. april 2002 - 19:10 #36
ufc> Hvor kan man finde spil på nettet som ligger i bin/cue filer og min 700 mb og som er lovlige og er gratis??
Avatar billede mathilde Nybegynder
02. april 2002 - 19:11 #37
Ufc>> Enig!
Avatar billede soreno Praktikant
02. april 2002 - 19:13 #38
resten> hvor ligger retssikkerheden hvis den udøvende magt (coadmins) administrerer efter formodninger, fordomme og antagelser ?
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2002 - 19:13 #39
det ved jeg skam ikke... Men det har intet med sagen at gøre. Jeg reagerer på, at der bliver handlet ud fra tro og ikke viden. Der henvises til dansk lov, men der dømmes uden beviser.
Avatar billede mathilde Nybegynder
02. april 2002 - 19:15 #40
Resten>>Det har du ret i- det er bare ikke op til Coadmins at dømme, om det er sansynligt eller ej... Spm. er stadig om det er ulovligt at spørge om hvordan man gør med cue og bin filer...
Avatar billede nicidem Nybegynder
02. april 2002 - 19:15 #41
Bin/Cue filer er sandsynligt...
men ikke så meget størrelsen og "gratis"! men som sagt man kan ikke være sikker på det er ulovligt!
Avatar billede darkside Nybegynder
02. april 2002 - 19:15 #42
Jeg mener ikke Jelzin101 har gjort noget forkert, der var en der spurgte om hjælp til at brænde et ulovligt kopiert spil, kan ikke se noget galt i spørgsmålet er blevet slettet
Avatar billede jelzin101 Praktikant
02. april 2002 - 19:18 #43
alle>> for nu at få det på det rene, spørgsmålet kan, hvis det bliver afgjort at jeg har gjort en fejl(hvilket jeg tvivler meget på), blive åbnet igen.

såfremt en eller flere havde givet pointudløsende svar, i tilfælde af at jeg har ret, kunne de brugere blive gjort inaktive.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2002 - 19:18 #44
darkside-> hvorfra ved du, at det var et ulovligt spil?
Avatar billede dmcn Praktikant
02. april 2002 - 19:18 #45
Personligt støtter jeg også jelzin101 100%. Det er jo åbenlyst. Et spil på 700 mb, der skal brændes ud, og som ligger som bin/cue. Hvis det ikke er warez, så ved jeg dælme ikke, og indtil vi får nogle faste regler op, som netop skal forhindre diskussioner som denne, så støtter jeg coadmins, der handler ud fra overbevisning og tro.
Derudover, så har han faktisk henvist til en paragraf der støtter hans handling. Det er *ikke* tilladt at få hjælp til backup af egne spil, og som det er sagt før: Hvor mange freeware spil på 700 mb finder du?
Avatar billede resten Nybegynder
02. april 2002 - 19:19 #46
Man må da godt spørge om det men så skal man melde klart ud ang hvad det er man ønsker at få åbnet,For så vil jeg da også med glæde hjælpe manden/kvinden men hvis det lugter af en ulovlig handling ja så har vi beføjelse til at lukke spørgsmålet.
Avatar billede darkside Nybegynder
02. april 2002 - 19:19 #47
ufc, et spil der fylder 700 mb der ligger pakket i en bin fil, kan du give mig et eks på et lovligt spil der fylder så meget?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
02. april 2002 - 19:19 #48
ufc>> dumhed er ikke et godkendt forsvar.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2002 - 19:22 #49
jelzin-> Det er fløjtende ligegyldigt, om det genåbnes eller ej. Jeg starter denne debat for at få klargjort, hvilke regler i arbejder efter samt om i kan gøre som i vil.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
02. april 2002 - 19:22 #50
og inden der er nogen der hyler "vis mig den § hvor det står!" -det jeg mener er at : "hvis det siger som en and.... ser ud som... ".
Avatar billede nonick Nybegynder
02. april 2002 - 19:23 #51
Jeg må le.....

Fuck hvor latterligt
Avatar billede jelzin101 Praktikant
02. april 2002 - 19:24 #52
ufc>> alle brugere har til hver en til mulighed for at anmelde coadmins -så er det admin der tager sig af sagen.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2002 - 19:28 #53
ok. Jeg lukker tråden igen, da jeg har fået svar omend jeg ikke kan se rimeligheden i "loven" her på sitet.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
02. april 2002 - 19:29 #54
Jeg kan nu også kun bakke Jelzin op.

Eksperten er ikke det danske retssamfund og Eksperten er ikke et demokrati. Eksperten kører efter de retningslinier man med tiden er kommet frem til er bedst for sitet.

Man er nødt til at dømme ud fra formodninger, hvis formodningerne er stærke nok. Og det må man bestemt sige de er, når det drejer sin om et spil i .bin .cue på over 700mb. Man er simpelt hen for naiv, hvis ikke man kan indse det.

NanoQ
Avatar billede mathilde Nybegynder
02. april 2002 - 19:30 #55
jelzin>>Hey, det her er altså ikke personligt- der er altså ingen der har interesse i at anmelde dig- derimod har de fleste vel en interesse i at få klargjort:
1: Er spm. ulvoligt?
2: -Hvad skal der til før en coadmin må lukke et spm.? -kan I gøre det på mistanke eller hvad?
3: Hvilke regler skal co-admins følge?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
02. april 2002 - 19:37 #56
mathilde>> nej jeg ville heller ikke tage en anmeldelse personligt (kun hvis det var brugeren jelzin101 der blev anmeldt og ikke coadmin'en jelzin101 :)

1: jeg mener ja, selvom jeg ikke kan være sikker på at han ikke selv har skrevet et spil på 700 mb. og nu ikke kan få det brændt, mener jeg at der er nok der peger i den retning til at jeg kan afgøre at der er tale om et ulovligt spil.

2: -det vil jeg mene (men dog som ovenstående -der er meget der skal pege i den retning) / også som jeg har nævnt længere oppe for at beskytte brugere mod evt. godtroende at komme til at gøre noget "forbudt".

3: http://www.eksperten.dk/coadmin/
Avatar billede nst Nybegynder
02. april 2002 - 19:38 #57
hvad jeg kan se var det intet der gjore det spm ulovligt,

han sagde ikke "jeg har en ulovlig kopi af et spil her jeg gerne vil ha brændt"
-det ville være ulovligt, men han spørge bare om noget i teorien, og ifg. dansk lov skal de lægge beviser for man kan og må gøre noget ved det,

jelzin101
det spm. skulle ikke havde været slettet, om det var en fejl eller om du misbrugte din magt ved jeg ikke men lovligt var det ikke (da du censureret/stoppede en andens personlige ytringsfrihed)

desuden er det op til dig som co-admin at bevise skyldighed, ikke omvendt

men hvis der var beviser ville det være en anden sag, men det var der ikke så..
Avatar billede startfirma Nybegynder
02. april 2002 - 19:39 #58
Det er børnehave om igen...

Jeg er co-admin og jeg ved bedst - jeg siger spillet er ulovligt og dermed er det ulovligt basta. Jeg vil skide jer et stykke, og nu sletter jeg spørgsmålet! Bevis det ikke er ulovligt!!

- hvordan beviser man det ikke er ulovligt? Siger man at det er ens bror der har lavet spillet og at man har tilladelse til at kopierer det???

Hvordan beviser man det ER ulovligt??? Henviser til ophavsretten??? Hvad beviser det???

...kindergarden, again...

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2002 - 19:41 #59
nst -> enig.
Avatar billede dmcn Praktikant
02. april 2002 - 19:41 #60
nst : Læs nu lige nanoq's kommentar. Eksperten er ikke det danske retssystem. Da vi risikerer at eksperten lukkes hvis det bliver kendt som et sted at hente hjælp til warez, så må vi køre en lidt hårdere linie. Derfor kan vi lukke på begrundet mistanke, som der var her.
Avatar billede nonick Nybegynder
02. april 2002 - 19:41 #61
Jeg må igen le.... Her kommer det så : "HA!"

NoNick - Out
Avatar billede startfirma Nybegynder
02. april 2002 - 19:48 #62
nonick> Du er så velformulerende!!  ?

Jelzin101>

Hvorfor ikke bare skrive i spørgsmålet:

Jeg må gøre opmærksom på at kopiering af ophavsretligt materiale er forbudt.

Så er den vel ikke længere.. ingen kan bevise noget som helst..

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede Himbear Nybegynder
03. april 2002 - 08:17 #63
Jeg synes at det utroligt, at folk de skal brokke sig sådan. CoAdmins er blevet udvalgt af brugerne og admin til at gøre den her slags ting. Og lige så snart de gør noget, så brokker folk sig helt vildt og kalder det diktatur.

Som jelzin nævnte flere gange, så var det for at beskytte brugerne mod at gøre noget ulovligt.

Man kan jo mærke at CoAdmins gør det her for at hjælpe. Selvfølgelig laver de nogle fejl, men så længe at ordningen er så ny, synes jeg ikke at man bør brokke sig så voldsomt som her, men selvfølgelig skal de vide hvis de har gjort noget forkert.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
03. april 2002 - 13:16 #64
se http://www.eksperten.dk/spm/193095

Håber det kan være med til at undgå denne type diskussioner fremover.

/NanoQ
Avatar billede nstenberg Nybegynder
17. april 2002 - 16:06 #65
"I henhold til ophavsretslovens § 2 har den person eller virksomhed (rettighedshaveren), som har udviklet edb-programmet eneret til at fremstille kopier af edb-programmet og til at sprede sådanne kopier herunder ved salg, udlån, udleje m.v."

Læs mere på http://www.itb.dk/rettighed/ - sitet opretholdes af IT-Brancheforeningen.

Iøvrigt mener jeg at det var godt, hvad Jeltzin gjorde...

// nikolaj stenberg
// www.hawaleschka.tk