Avatar billede bilde Nybegynder
23. november 2003 - 23:04 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Mystisk ventetid i Win xp pro

Jeg har fornylig oplevet at det tager op til ca. 5 sek ved et højreklik på et tilfældigt dokument.
Det er det samme hvis jeg f.eks. åbner notepad, 4-5 sekunders vente tid uden nogen brug af cpu.
Det er først fornyligt det er kommet, og jeg har chekket mine startup programmer, virus scannet og ad-aware scannet.
Jeg har en Amd 2400+ og 512mb sd ram.
Hvad kan denne irreterende "ventetid" skyldes?
Det skal lige siges at det kun sker første gang, så er det som om det er cached og højreklik menuen vises herefter med det samme. Jeg har også defragmenteret mine diske og kørt scandisk, hvad kan denne ventetid skyldes?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
23. november 2003 - 23:17 #1
kig i din logfil, der skulle gerne stå¨hvad der er sket (kontrolpanel, computeradministration) og programlog eller systemlog
Avatar billede henninga Novice
23. november 2003 - 23:19 #2
Jeg har også haft det men kan ikke huske hvad jeg gjorde.
Men jeg har valgt ikke at cachelagre miniaturer i stifinder, måske det kan gøre det.
Åbn Stifinder og vælg menuen Funktioner > MappeIndstillinger
Vælg Fanebladet "Vis" og sæt flueben ved "Miniaturer skal ikke cachelagres"
Vælg Anvend og klik på "Anvend på alle mapper"

Ud over det har jeg renset ud i alle de services der kører. Opskriften finder du her:
http://www.hand.dk/pc.htm
Avatar billede bilde Nybegynder
23. november 2003 - 23:24 #3
mrmox2:
Jeg har kigget mine log's igennem, og det så ikke ud til at der var noget usædvanligt der.

henninga: Miniaturer cachen er nu slået fra, det hjalp ikke :(
Jeg vil prøve at kigge chekke mine services lidt i krogene..
Avatar billede bilde Nybegynder
23. november 2003 - 23:29 #4
Nej, der var ikke noget nyt...
Jeg har forresten også prøvet at lukke alle programmer ned, og forsinkelsen sker stadigvæk... weird.
Avatar billede henninga Novice
23. november 2003 - 23:31 #5
Prøv at kigge her:
http://www.eksperten.dk/spm/381585
eller prøv at søge her på exp med "langsom"
Avatar billede bilde Nybegynder
23. november 2003 - 23:32 #6
Det har ikke præcis noget med photoshop at gøre, der sker både for winamp som tomme notepad dokumenter
Avatar billede bilde Nybegynder
23. november 2003 - 23:34 #7
Jeg ved ikke om det kan have nogen sammenhæng, men det er tit at min computer taget meget lang tid om at lukke ned, og kan stå og vente i lang tid med "lukker netværks forbindelser", jeg har også oplevet et par gange at den ikke ville slukke, men bare stod og ventede.
Avatar billede viciodk Praktikant
23. november 2003 - 23:37 #8
Jeg har selv har haft et lignende problem. Det viste sig at være en bug i et Microsoft Office plugin der hedder Alternative User Input Text Input Processor:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support.microsoft.com:80/support/kb/articles/Q282/5/99.asp&NoWebContent=1

Du kan evt. deaktivere denne "tjeneste" :) og se om det ændrer på problemet.
Du skal gøre sådan her (hvis du har Windows XP, ellers se hvad der står i det dokument jeg lige har henvist til):

Microsoft Windows 2000 and Microsoft Windows XP:
Quit all Office programs.
Click Start, point to Settings, and then click Control Panel. NOTE: In Windows XP, click Start and then click Control Panel.

In Control Panel, double-click Add/Remove Programs.NOTE: In Windows XP, click Add or Remove Programs.

In the Currently installed programs list, click to select Microsoft Office XP product, where Office XP product is the name of the specific Office product being used. If you are using a standalone version of one of the Office programs, click to select the appropriate product in the list. Click Change.
In the Maintenance Mode Options dialog box, select Add or Remove Features, and then click Next. This displays the Choose installation options for all Office applications and tools dialog box.
Click the plus sign (+) next to Office Shared Features to expand it.
Click the icon next to Alternative User Input, and then select Not Available.
Click Update.
NOTE: If you have multiple Office XP products installed, for example, Office XP Professional and Publisher 2002, you must repeat the preceding steps for each installed product.
Step 2: Remove Alternative User Input Services from Text Services
Click Start, point to Settings, and then click Control Panel.
In the Control Panel, double-click Text Services.NOTE: In Windows XP, click Date, Time, Language, and Regional Options, and then click Regional and Language Options. On the Languages tab, click Details.

Under Installed Services, select each input item that is listed, and then click Remove to remove the item. All items must be removed, one by one, except the following input service:
English (United States)- default Keyboard United States 101

Step 3: Run Regsvr32 /U on the Msimtf.dll and Msctf.dll Files
Click Start and then click Run.
In the Run dialog box, type the following command:
Regsvr32.exe /u msimtf.dll

Click OK.
Repeat steps 1 through 3 for the Msctf.dll file.
Avatar billede bilde Nybegynder
24. november 2003 - 00:04 #9
så har jeg prøvet det, desværre ingen mærkbar ændring :(
Avatar billede bilde Nybegynder
24. november 2003 - 00:31 #10
Jeg ved ikke om det har nogen indflydelse, men hvis jeg trækker rundt med et vinue under denne ventetid, opdateres vinduets placering ikke og hele skærmen bliver fyldt indtil ventetiden er slut.
Kan det have noget med rammene at gøre?
Avatar billede magictouch Nybegynder
24. november 2003 - 05:37 #11
Hvis du højreklikker på et drev, er indekseringstjenesten så aktiveret?
Avatar billede bilde Nybegynder
24. november 2003 - 07:07 #12
jeps, har prøvet at slå det fra. Det hjalp heller ikke rigtigt noget.
Avatar billede magictouch Nybegynder
24. november 2003 - 07:21 #13
Hvis den har meget at "slæbe# rundt på,så prøv det program her: http://www.danish-shareware.dk/soft/emptemp/
Og Max Tweaks kan optimere systemets hastighed: http://www.tech52.com/
Avatar billede bilde Nybegynder
24. november 2003 - 07:41 #14
Nu har jeg prøvet Max Tweaks, det hjap desværre heller ikke.
Avatar billede magictouch Nybegynder
24. november 2003 - 08:02 #15
Nej okay-din kommentar 24/11-2003 00:31:10 kan jo afprøves, højreklik på denne computer-egenskaber-avanceret-ydeevne-indstillinger- visuelle effekter-fjern flueben i vis indhold osv
Avatar billede bilde Nybegynder
24. november 2003 - 16:40 #16
hvis jeg fjerner indholdet af vinduet, fungere det normalt med den stiplede kant. Jeg har desuden altid haft fjernet næsten alle mulighederne under ydeevner>visuelle effekter
Avatar billede magictouch Nybegynder
24. november 2003 - 18:03 #17
Når du er i visuelle effekter-avanceret, står den så til at køre programmer og står din sidefil til systemadministreret, eller?
Avatar billede bilde Nybegynder
24. november 2003 - 18:21 #18
Både hukommelsesforbrug og Processorplanlægning står på programmer.
Sidefilen står på Brugerdifineret størrelse: 768
Avatar billede stig3 Mester
25. november 2003 - 21:17 #19
hvilket antivirus program bruger du ?

Prøv at deaktivere det og se om det kan mærkes.
Avatar billede bilde Nybegynder
25. november 2003 - 22:11 #20
jeg har prøvet at lukke alle programmer og diverse services uden effekt :(
Og jeg bruger btw. Norton 2004 pro.
Avatar billede stig3 Mester
25. november 2003 - 23:05 #21
Har du prøvet at starte op i diagnostisk start ?

Start->Kør, skriv msconfig

Hvis problemet ikke er der under diagnostic kan du pejle dig frem til hvilket program det er ved at tiløje dem en efter en under fanebladet start.

Det må næsten være et program, der er skyld i ventetiden. Ellers er det din Windows installation, der er fejl på. Så kan du evt. prøve at scanne systemfilerne

Start->Kør, skriv sfc /scannow

Ellers prøv at tage alle opdateringer på Windows update (hvis du ikke allerede har gjort det)
Avatar billede stig3 Mester
25. november 2003 - 23:07 #22
..... og, det kunne faktisk godt være Norton. Det ville ikke være første gang den er skyld i en mærkbar lavere ydelse. Har du prøvet at deaktivere den og/eller afinstallere den ?
Avatar billede bilde Nybegynder
26. november 2003 - 07:43 #23
Jeg prøvede at starte op i diagnostic , og der fungerede det fint :)
Norton brokkede sig bare gevaldigt, da jeg prøvede at starte det, og nægter nu alt andet ened at blive afinstalleret. ( så det prøver jeg lige)

Det er bare lidt svært at udpege programet \ servicen der er skyld i det, når alle services er disabled undtagen 1
Avatar billede stig3 Mester
26. november 2003 - 17:51 #24
du kan starte med at se om det er en service eller et program.

sæt den tilbage til normal start og fravælg alle under fanebladet startup.

Virker det også her er det et af programmerne. Du kan så finde ud af hvilket ved at tilføje dem en efter en.
(Det er nu nok Norton)

Er det ikke et af disse programmer kan du prøve sfc /scannow eller eventuelt en reparation.
Avatar billede bilde Nybegynder
26. november 2003 - 18:03 #25
jeg har afinstalleret norton da det blev ufunktionelt bagefter diagnostic opstart. Og det var ikke her synderen var...
Avatar billede bilde Nybegynder
26. november 2003 - 18:11 #26
Det var heller ikke nogen af de programmer der befandt sig i opstart, der var synderen...
Er der en smart måde at gennemgå de forskellige services på?
Avatar billede stig3 Mester
26. november 2003 - 18:15 #27
Under fanebladet kan du vælge at "hide" alle microsoft tjenester. Prøv at fravælge alle andre.

og igen, hvis det virker...... tilvælg dem en efter en
Avatar billede bilde Nybegynder
26. november 2003 - 18:19 #28
jeg havde mere tænk på at afslutte dem én efter en, inde under administration.
Men så kan jeg jo pasende lige chekke om det nu er en service der er syndebukken :)
Avatar billede bilde Nybegynder
27. november 2003 - 22:05 #29
Da jeg gennemgik alle mine services, var det meget svært at skelne forskel. Og efter jeg har enabled dem alle igen er det næsten forsvundet.
Jeg har ikke ændret i nogle services, men nu sker det meget sjældnere, så det ligefrem er muligt at bruge computeren uden at eksplodere af arrighed hele tiden ;)
Avatar billede bilde Nybegynder
26. februar 2004 - 08:44 #30
lukketid:
Det endte med en formatering...
Avatar billede nicolai_johannesen Nybegynder
06. september 2004 - 20:56 #31
>Bilde

Jeg har nøjagtig samme problem som du havde det i februar måned. Hjalp det med at formatere og geninstallere? Jeg er nemlig selv ved at gå grassat over ventetiden!
Avatar billede stig3 Mester
06. september 2004 - 21:01 #32
Geninstalleringen har sikkert virket, men mange problemer kan også løses ved helt at afinstallere Norton.

Kører du også med den ?
Avatar billede nicolai_johannesen Nybegynder
06. september 2004 - 21:04 #33
Umiddelbart kan jeg ikke se noget Norton. Mener jeg har afinstalleret. Men er i tvivl om nogle opdateringsprogrammer, som hedder Symantec...har det noget med Norton at gøre?
Avatar billede stig3 Mester
06. september 2004 - 21:11 #34
Symantec er dem der har lavet Norton.
www.symantec.dk

Men du må vist hellere oprette dit eget spørgsmål.
De kan bedst lide hvis man følger reglerne herinde og det er en masse der bliver spammet med vores lille dialog :-)
Avatar billede bilde Nybegynder
07. september 2004 - 00:21 #35
yep det hjalp med en format :)