Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
18. januar 2005 - 17:47 Der er 27 kommentarer og
3 løsninger

installation af bærbar uden CD-rom

...ok, nu har jeg fået nok. Jeg har forsøgt i MANGE timer på det her selv, men det er ikke lykkedes endnu. Det SKAL være muligt, uden de store problemer..... jeg kan bare ikke hit u a et.

Problem:

Jeg har en Dell latitude D500, uden cd-rom, men med diskette drev. Den vil jeg gerne have installleret Win XP på.

Jeg har flg. til rådighed:
diskettedrev
USB extern brænder (HP 8230e)
Velfungerende netværk (Både kabel, og trådløst - begge dele findes i dell-maskinen)
USB extern Harddisk
USB pen (128mb)
En anden bærbar, med DVD-drev

HVAD GØR JEG?

Indtil videre har jeg forsøgt:

1.
At bruge XP startdisketter, men der stopper den ved disk nr. 6, og siger at HD er konfigureret forkert - og går i blå skærm.

2.
At flytte harddisken over i den anden bærbar, og her installere XP, for så at flytte den tilbage - men så vil den ikke boote på disken.

3.
At få den til at boote fra Usb pennen.

4.
At få den til at boote fra den externe brænder.

5.
At skille DVD drevet fra den anden maskine + diskette drevet ad, for at få det til at passe sammen.

6.
At få den til at boote fra netværket, men der skal opsættes en dhcp server - og det ved jeg ikke hvordan man gør.

....Jeg ved ikke hvad jeg gør forkert ved de forskellige punkter, men efter min overbevisning, burde alle tingene kunne lade sig gøre....

Nogen forslag til hvilken metode der er bedst, og en detaljeret forklaring til hvordan jeg gennemfører det?

Tak.
Avatar billede janius Nybegynder
18. januar 2005 - 17:59 #1
MODBOOT - Bart's Modular Boot Disk

Jeg tror ovenstående er svaret. Der er plugins til uendeligt mange netkort og har du filerne shared ud fra en anden maskine skulle det være lige ud af landevejen, omend du må læse lidt på vejledningerne på nedenstående side:

http://www.nu2.nu/bootdisk/modboot/
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. januar 2005 - 17:59 #2
Jeg tror umiddelbart det enkleste vil være at sætte harddisken over i den anden bærbare og installere XP på den.

MEN du skal slukke maskinen, når den vil genstarte !!

Så sætter du hd'en over i den rigtige maskine, sætter usb brænderen til og starter maskinen. Den skulle nu gerne færdiggøre installationen og installere en XP, som pc'en kan boote på. Hvis du bliver spurgt om xp cdrom'en så læg den i usb brænderen som burde være tilgængelig på det tidspunkt.
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
18. januar 2005 - 18:44 #3
...Det hjælper ikke.. - Jeg har lige prøvet Tonnybrandts forslag, men når jeg sætter HD over i Dell maskinen, og sætter den til at boote fra Hd, så kommer der bare sort skærm, med en markør i venstre hjørne, der står og blinker....
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
18. januar 2005 - 18:45 #4
Det var iøvrigt det samme den gjorde, efter at jeg havde lavet en fuld install på den anden maskine........
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. januar 2005 - 18:59 #5
Tror du ikke der er noget forkert i opsætningen af den harddisk ?
Det passer jo med at den også melder fejl, når du booter på disketter.
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
18. januar 2005 - 19:29 #6
Men hvad kan være forkert?
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2005 - 19:34 #7
"2.
At flytte harddisken over i den anden bærbar, og her installere XP, for så at flytte den tilbage - men så vil den ikke boote på disken."
Hvad mener du helt konkret med at den ikke vil boote ?
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
18. januar 2005 - 19:44 #8
hej.
Jeg mener, at så gør den ligesom beskrevet ovenfor, at den laver sort skærm, med en lille hvid markør, der står og blinker i øverste venstre hjørne...og så sker der bare ikke mere
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2005 - 19:56 #9
Hvis BIOS ellers kan se din disk efter at den er sat tilbage ville jeg prøve at boote med en Win98 startdiskette og så skrive en ny MBR med kommandoen
fdisk /mbr -> klik enter
hvis startfilerne er til stede i roden på installation og MBR er i orden så skal skidtet i det mindste komme lidt længere i processen
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
18. januar 2005 - 20:08 #10
Der sker ikke så meget ved at skrive den /mbr komando - den kører lidt på disketten, og så sker der ikke mere... Er der mere jeg skal/kan gøre der?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. januar 2005 - 20:09 #11
Nej, ikke andet end du skal prøve at boote på harddisken og se om det hjalp.
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
18. januar 2005 - 20:12 #12
nope - stadig bare en lille hvid markør.

Iøvrigt, så kan harddisken godt ses i bios, og den kunne også sagtens installeres på den anden maskine...
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2005 - 20:12 #13
Hvis det ikke hjalp
1) kan du se din harddisk i BIOS ?
2) kører du fat32 eller NTFS ?
3) hvis du kører fat32 kan du se om du alle startfilerne liggende i roden (c:)?
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
18. januar 2005 - 20:16 #14
1) ja - harddisken ses i bios.
2) NTFS
3) kan jeg så ikke...
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2005 - 20:38 #15
Det var ikke så heldigt med det NTFS, jeg har ikke rigtig nogle ideer. Den med at boote på USB pen og på et andet DVD drev den tror jeg nu ikke rigtigt på,
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2005 - 20:41 #16
Kan den ikke boote via USB ? hvor stor er harddisken ?
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
18. januar 2005 - 20:51 #17
Den skulle kunne boote via usb, men den kan ikke se nogle af de ting jeg sætter til (evt. mangel på drivere)

Den harddisk i den bærbare er 20GB - den externe usb harddisk er 160GB
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2005 - 21:37 #18
Så kan det lade sig gøre således, gå på nettet og download en bootdiskette med USB support -> Sæt din USB harddisk til computeren der har DVD-drev -> overfør mappen "WIN98" fra win98 installations cd-en til din USB hardisk -> sæt din USB harddisk til computeren uden cd-drev -> boot op på din startdiskette -> overfør mappen "WIN98" til computeren uden cd-drev -> genstart -> c:\win98\install. Nu installeres Windows 98 i sin helhed, nu kan du kopiere XP på samme måde og starte installationen fra Win98
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
18. januar 2005 - 22:02 #19
:-) men jeg har ikke nogen Win98 cd....

Hvis man kan gøre det med 98, kan man så ikke også gøre det direkte med win XP?
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2005 - 00:06 #20
":-) men jeg har ikke nogen Win98 cd...." JA DET ER JO BARE ÆRGELIGT

"Hvis man kan gøre det med 98, kan man så ikke også gøre det direkte med win XP?" Nej! Xp kan ikke boote op i dos miljø
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2005 - 00:08 #21
":-) men jeg har ikke nogen Win98 cd...." JA DET ER JO BARE ÆRGELIGT

"Hvis man kan gøre det med 98, kan man så ikke også gøre det direkte med win XP?" Nej! Xp kan ikke boote op i dos miljø
Avatar billede majsmarken Nybegynder
19. januar 2005 - 05:54 #22
Lidt fra http://www.eksperten.dk/spm/574446

Mit tips:

Find en [Smartdrv.exe] et sted på nettet eller i dine 'gemmer' - skal bruges undervejs.

Ta' HD'en ud - og flytte over i en anden bærbar (der har CD-rom).
Boote op på en Win98 bootdiskette m/CD-Rom support (www.bootdisk.com)
Fdisk HD'en.
Formater HD'en som FAT32 format MED system filer - brug format c: /s

Copy nævnte [Smartdrv.exe] til HD'en - bare i roden.

Xcopy (XP CD):\i386\*.* /s til C:\INSTALL\XP (>5.000 filer!)
Ta' HD'en tilbage til oprindelige bærbar
Boot op på HD'en - skulle gerne ende med C:\
Kør [Smartdrv.exe]
Kravl manuelt med til C:\INSTALL\XP
og bruge WINNT [Enter]

XP instalationen begynder at arbejde med at copy et par håndfulde filer/mapper til C: - fint nok - lige efter bogen.

Under formatering skal vælges bevar existerende format.

Sådan har det virket hos mig et par gange.

Når alt er gået godt kan du evt. convertere til NTFS formatet - men lige en ting ad gangen...

PS: [Smartdrv.exe] evt. kan også slettes bagefter.

Lad bare C:\INSTALL\XP blive liggende - så vil den aldrig komme og spørge efter XP CD'en mere...

Good Luck...
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2005 - 22:05 #23
Har du afprøvet nogle af forslagne ??
Avatar billede majsmarken Nybegynder
19. februar 2005 - 20:30 #24
Er du blevet klogerer ???
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
20. februar 2005 - 01:40 #25
Hej igen.
Ja, det er lykkedes.

Fremgangsmåden der virkede:
1. Jeg oprettede to partitioner på harddisken på dén maskine med dvd drev.
2. Så installerede jeg en fuld windows på den ene partition.
3. Så lagde jeg i386 mappen over på den anden partition.
4. Så formaterede jeg den første partition.
5. Flyttede hardisken over i den anden maskine.
6. Så brugte jeg "majsmarkens" fremgangsmåde for at installere.

Så endelig lykkedes det.

Det var vist majsmarken der kom tættest på, men i kan jo alle oprette et svar, så kan i deles lidt om pointene.

Tak for hjælpen. :-)
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2005 - 10:43 #26
:o)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. juli 2005 - 11:09 #27
Jeg springer over ..
Avatar billede majsmarken Nybegynder
17. juli 2005 - 11:58 #28
Så denne tilfældigvis...
ping...

(Læg selv [svar] så vi ka' dele i porten...)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. juli 2005 - 12:15 #29
majsmarken > Det kræver vist at du selv lægger et svar *G*
Avatar billede majsmarken Nybegynder
17. juli 2005 - 12:17 #30
... jeg er vist stadig på en slags ferie?