Avatar billede backside Nybegynder
09. juli 2006 - 16:56 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

IP-adressekonflikt

Har lige fået min nye forbindelse. (Fullrate)
Efter lidt hjælp fra E nørderne fik jeg det hele til at køre med den medfølgende router(Zyxel), og med gamle trådløse router(Zitech).
Har 5-6 pc´ere på, 3-4 med XP, 2 med W2K.
Det kan køre uden problemer en dags tid, pluslig kommer der en "der blev fundet en ip-adressekonflikt med et andet system på netværket" på alle pc´ere med ca. 10 sek. mellemrum.
Hvad kan det skyldes? Og hvordan retter jeg op på det?
Har sat det op som beskrevet her: http://www.eksperten.dk/spm/719327
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
09. juli 2006 - 18:29 #1
Der er noget der kunne tyde på at du bliver nødt til at køre med statiske Ip-adresser over hele linien, hvis ikke allerede du har det. For ikke at miste overblikket over det foreslår jeg, at du laver en simpel tegning over det med adresserne på, så skulle det være rimelig simpelt at gå til
Avatar billede backside Nybegynder
09. juli 2006 - 18:38 #2
Som du så i den anden tråd, så er jeg ikke stiv i den slags.
Jeg ved ikke om jeg har statiske ip-adresser. Jeg har sat det til automatisk på alle maskiner.

Efter jeg oprettede denne tråd genstartede vi alle sammen, og der har ikke været problemer endnu. Jeg kan ikke forstå at problemet er der engang imellem, og ikke enten eller. Jeg mener, enten er der et problem, eller også er der ikke.  ;)
(må snart ha et kursus i netværk) *gg*
Avatar billede leif Seniormester
09. juli 2006 - 18:42 #3
Det der kan ske er at den router med DHCP serveren bliver genstartet imens du har maskiner tændt, så vil den sandsynligvis begynde at uddele adresser fra starten igen og så vil xx.xx.xx.10 nemt kunne komme på 2 maskiner.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
09. juli 2006 - 18:46 #4
At du har det automatisk betyder at du kører DHCP men du bør nok køre med faste IP-adresser. Problemet kan jeg tænke mig ligger i at du har to routere som kører DHCP begge to. Det kan skabe konflikter af og til. Kan du ikke prøve at beskrive for mig hvordan netværket ser ud fra internettet og ind til computerne i store træk.
Avatar billede backside Nybegynder
09. juli 2006 - 19:42 #5
Nej, DHCP er deaktiveret i Zitech routeren.
Fra ADSL stik til Zyxel router, derfra er der 2 kabler, et til telefon, og et til LAN i min Zitech trådløse router. Pt. har jeg en "kabel" pc fra Zitech routeren, og 4 via trådløs. Har heller ikke adgang til nogen af de 2 routere, Zitech kan ikke findes, Zyxel vil ikke godkende password. (jeg er sikker på at jeg taster korrekt password)
Jeg vender tilbage i morgen, tror ikke jeg får rodet mere med det i aften. Der er jo snart fodbold.  :D
Avatar billede backside Nybegynder
09. juli 2006 - 19:42 #6
...foreløbig tak for hjælpen.  :)
Avatar billede kenp Novice
09. juli 2006 - 22:51 #7
Du har CC som udbyder ;) med ip-telefoni så er du ikke den enste som ahr det problem med ikke at kunne logge ind i den....

Men prøv at køre en start ->kør ->cmd ->ipconfig /all på dine computere før det sker også når det sker gå rundt til dem også gør det samme igen også se forskellen.

Det kan jo være at der er nogle som er inde på dit trådløse netværk.
Avatar billede backside Nybegynder
09. juli 2006 - 23:03 #8
Netværket er låst, så jeg håber ikke der er andre inde.
Og nej, ikke CC, men Fullrate. Spinder ellers godt må jeg sige.
Avatar billede kenp Novice
09. juli 2006 - 23:22 #9
(hvorfor har man ikek lige sådan en forbindelse ;))

Men prøv lige det med ipconfig /all mens det virker (skriv det evt ud eller tag skærmprint, også prøv igen når det ikek virker) så kan det være vi kan se forskellen.
Avatar billede backside Nybegynder
09. juli 2006 - 23:38 #10
Ok, det gør jeg.
Vender tilbage når den er gal igen. Sikkert i morgen tidlig.
Avatar billede backside Nybegynder
09. juli 2006 - 23:44 #11
Kan du ikke få Fullrate kenp?
Avatar billede kenp Novice
09. juli 2006 - 23:52 #12
nope bor for langt ude på landet (kr. hyllinge)
Avatar billede dull Nybegynder
10. juli 2006 - 08:45 #13
Nu kalder du begge kasserne for routere, og det kan godt blive noget hø hvis de begge to forsøger at foretage routing på dit lokale netværk. Prøv at slå routing funktionen fra på din trådløse kasse, så den kun virker som en hub/switch.
Avatar billede kenp Novice
10. juli 2006 - 09:14 #14
dull -> det burde være klaret ved kun at bruge en lanport og deaktiver dhcp
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
10. juli 2006 - 12:53 #15
Du bør slå DHCP-serveren fra ihvertfald på Zitech-routeren. Dernæst skal du lave nogle acces restrictions ved hjælp af MAC-adresser både på den kablede og de trådløse computere. Den kablede og de trådløse skal tastes ind i routeren to forskellige steder. Du finder computernes MAC-adresser ved at gå i DOS-prompt og taste ipconfig /all og finde det rigtige netkort og MAC-adresse, som du noterer.
Avatar billede backside Nybegynder
10. juli 2006 - 17:46 #16
dull>> Det er forde der ER routere.  ;)
Og som tidligere skrevet er det slået fra.

Tror jeg har fået løst det ved at give faste adresser. Venter lige og ser om problemet dukker op igen.
Avatar billede backside Nybegynder
10. juli 2006 - 17:49 #17
Damn hvor jeg staver, prøver lige igen.
dull>> Det er fordi det er routere.  ;)
Avatar billede backside Nybegynder
10. juli 2006 - 20:27 #18
kenp>> Det er faktisk dit eget gamle pc-card der bliver brugt som prøveklud lige nu.
Fandt lige ud af at hver gang jeg startede bærbar #3 kom problemet omgående.
Vil regne med at det dukker op igen når pc #6 startes op, det er bare ikke muligt lige pt. Det er den eneste der ikke er på nu, alle andre kører fint.
Må se hvad der sker senere, der kommer en syvende maskine på.

Tror godt jeg kan lukke af her, tak for hjælpen alle sammen. Smid svar dem der vil ha point. Har lige lidt svært ved at overskue hvem der egentlig kom med det afgørende hint.  ;)
Avatar billede kenp Novice
10. juli 2006 - 20:42 #19
Nååå du har ikke taget livet af det endnu.

Prøv lige at kontrollere at de ikke har "ekstra" ip-adresser tastet ind det kan jo være det som er årsagen :) Men altid noget at det virker. Hvis du mener at jeg skal have lidt sammen med de andre.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
10. juli 2006 - 20:59 #20
Jeg ved ikke om jeg er berettiget til point. det må du afgøre backside. hilsen Jann
Avatar billede backside Nybegynder
10. juli 2006 - 22:39 #21
Jo, smid du bare et svar også. ;)
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
11. juli 2006 - 13:57 #22
:-)
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
11. juli 2006 - 14:02 #23
Ups her kommer svaret
Avatar billede backside Nybegynder
11. juli 2006 - 14:29 #24
Tak for hjælpen.
Det har kørt siden jeg gav fast IP til den ene bærbare maskine.
Hvis det opstår igen kan jeg vel lave det samme på den der udløser problemet.
Avatar billede kenp Novice
11. juli 2006 - 14:39 #25
jeps