Avatar billede allison Nybegynder
03. august 2006 - 19:19 Der er 67 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm ved opstart

Hejsa
Jeg havde lidt probs med at køre Cycling manager 2006, det frøs, og det gjorde det tit. Pludselig kunne jeg ikke starte pc´en op, den tændte godt nok, men skærmen skrev No input data. Jeg fik så testet mit gfx kort (geforce 6600GT) ved min bror. Det kørte fint, så tænkte jeg, skidt pyt jeg køber et nyt bundkort og cpu, en opgradering står man jo ikke i vejen for. Så min gamle sempron 2.06 GHZ blev skiftet ud med en Intel P4 3.06 GHZ.

Problemet forsvandt dog umiddelbart ikke (se indlæg: http://www.eksperten.dk/spm/723329) Jeg har prøvet alt, testet skærm, skærmkort, ram i anden computer, og det virker fint. Har haft skilt det hele ad og samlet igen og igen. Syntes dog det er meget underligt at samme problem er der med helt nyt bundkort og cpu. Jeg har søgt og prøvet alt hvad der er skrevet om det her emne, hvad kan jeg gøre? jeg er snart meget træt af min kærestes bærbare.....

HJÆLP!!!!!!!!
Avatar billede peet49 Nybegynder
03. august 2006 - 19:23 #1
Kunne tyde på et PSU problem, 6600GT er mega strømkrævende, tjek også strømstikket i røven af kortet.
Avatar billede azrael Nybegynder
03. august 2006 - 19:25 #2
Må jeg foreslå, at du kører videre med det tidligere spørgsmål? Der er vel ikke behov for at have to spørgsmål åben for essentielt det samme problem? Udover det skal jeg nok prøve at hjælpe, hvis jeg kan... :)
Avatar billede allison Nybegynder
03. august 2006 - 19:25 #3
tja, men burde den så ikke virke når jeg smider et gammelt agp kort i?
Avatar billede allison Nybegynder
03. august 2006 - 19:26 #4
azrael, der sker jo ligesom ingenting i det andet spørgsmål... og jeg skal jo ligesom have gang i min pc...
Avatar billede azrael Nybegynder
03. august 2006 - 19:30 #5
Hej igen... jeg så lige, at du havde lukket det andet spørgsmål, så det er jo også OK. Anyway, fik du checket det 4-pins strømkabel som helgec snakkede om i den anden tråd?
Avatar billede azrael Nybegynder
03. august 2006 - 19:40 #6
Avatar billede allison Nybegynder
03. august 2006 - 20:21 #7
nej det har jeg aldrig set før
Avatar billede allison Nybegynder
03. august 2006 - 20:37 #8
har lige checket, det fulgte ikke med til bundkort eller cpu
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2006 - 21:23 #9
Nu aner jeg ikke om du skal bruge det 4 polede stik til den type bundkort, men jeg har aldrig hørt at det fulgte med bundkort eller CPU - de gange jeg har brugt det sidder det fadt i PSU`en så det er nok det normale
Avatar billede azrael Nybegynder
03. august 2006 - 22:21 #10
Stikket skal ikke følge med til motherboardet men det skulle meget gerne sidde på strømforsyningen. Især hvis strømforsyningen ellers anvender et 20-pins ATX strømstik (det store der tilsluttes motherboardet). Nyere strømforsyninger er ofte udrustet med et 24-pins ATX strømstik, hvor dette stik kan skilles ad til hhv. 20-pins og 4-pins strømstik, hvis ikke motherboardet understøtter 24-pins ATX strømstik.

Det korte af det lange er dog, at du i dag*skal* anvende sådan et 4-pins stik, hvis du ikke bruger 24-pins stikket. Ellers får cpu'en ikke strøm nok. Typisk sidder 4-pins stikket tæt på enten cpu-soklen eller selve ATX strømstikket. Kig lige efter, hvis du kan.
Avatar billede peet49 Nybegynder
04. august 2006 - 08:58 #11
Når du har sat et gammel kort i, vil jeg anbefale, at du resetter bios (cmos) på bundkortet, og starter igen.
Avatar billede allison Nybegynder
04. august 2006 - 17:09 #12
azrael> det er et 20 pins, men selve bundkortet har plads til 24, der hvor strøm stikket skal sidde.
Avatar billede azrael Nybegynder
04. august 2006 - 17:43 #13
Hmm, det lyder ikke så godt, men jeg er ikke overrasket. Har din strømforsyning det 4-pins, som helgec og jeg har forespurgt om? Hvis ikke, så er jeg bange for, at du skal investere i en ny strømforsyning. Alternativt kunne du, hvis strømforsyningen *har* 4-pins stikket men der ikke er et på motherboardet, prøve at sætte stikket i den overskydende del af 24-pins ATX strømstikke, hvis det overhovedet er fysisk muligt (hvilket det nok ikke er).

Har du for øvrigt mulighed for at angive, hvilket motherboard du bruger nu (producent og model)?
Avatar billede allison Nybegynder
04. august 2006 - 18:45 #14
nej, den har kun 20 pins
Motherboard: Asus P5VDC-MX
Har kigget på en masse strømforsyninger, men faktisk er der mange der ikke skriver om det er med 24 pins, så regner med at købe et i morgen.
Syntes bare det er mærkeligt at det også havde problemet med det andet (altså gammelt motherboard og cpu)
Strømforsyningen skal vel være 450 watt og op ikke?
Avatar billede azrael Nybegynder
04. august 2006 - 19:16 #15
Har lige kigget på boardet over hos ASUS.com. På dette billede kan du se det 4-pins strømstik, som helgec og jeg taler om: http://www.asus.com/999/images/products/814/814_l.jpg
Find cpu soklen, lige venstre for er chipsettets northbridge (med passiv køling) og hvis du så følger northbridgens højre side opad så kan du se det hvide stik.

I skrivende stund er jeg stadig ved at hente manualen fra ASUS. Det går uhyggeligt langsomt. Vender lige tilbage mht. konkret tilslutning når jeg har kigget i manualen.

Mht. strømforsyning, så skulle en 450W strømforsyning være nok. Det er dog en ide ikke bare at købe den billigste. CHILL CP-450A3 fra danske Chill Innovation skulle være fin til dit behov (http://www.chill-innovation.com/cp450a3-specs.asp). 400W modellen kan måske også gøre det.
Avatar billede azrael Nybegynder
04. august 2006 - 19:24 #16
OK, nu er manualen hentet. På side 42 (1-30) står der følgende omkr. strømstikkene:

Do not forget to connect the 4-pin ATX +12V power plug; otherwise the system will not boot up.

When using an ATX 12V PSU with 20-pin power plug, make sure that it can provide 8A on the +12V lead and at least 1A on the +5V standby lead (+5VSB). The minimum recommended wattage is 300W, or 350W for a fully configured system. The system may become unstable or may not boot up if the power is inadequate.

Bemærk lige, at +5VSB ikke er det samme som den normale +5V linje. I førnævnte Chill Innovation strømforsyning er den +5VSB på 2A.
Avatar billede allison Nybegynder
05. august 2006 - 19:22 #17
Nu har jeg bestilt et ved IT Butikken i Viborg, håber det kommer mandag, det blev et North-Q mener at have hørt at de laver udemærket varer.
Så jeg afventer, og forsætter her på mandag ;-)
Avatar billede azrael Nybegynder
05. august 2006 - 23:52 #18
Vi ser frem til den nye strømforsyning... :)
Avatar billede allison Nybegynder
08. august 2006 - 15:25 #19
Det gjorde jeg også, men lige lidt hjalp det :(
Avatar billede allison Nybegynder
08. august 2006 - 17:01 #20
Jeg fatter det sgu ikke, prøvede at sætte speaker til, men ingen beep whatsoever
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2006 - 17:10 #21
Hvis alt er som du beskriver begynder jeg at tvivle lidt på den CPU - har du sat bundkortet til den rigtige FSB ??
Avatar billede azrael Nybegynder
08. august 2006 - 17:12 #22
Du har husket at forbinde samtlige stil til motherboardet, inkl. 4-pins stikket? Er der nogen som helst synlige tegn på strøm på motherboardet (udover POST signaler fra BIOS)?
Avatar billede azrael Nybegynder
08. august 2006 - 17:12 #23
Og jeg mente selvfølgelig *stik* og ikke stil... :P
Avatar billede allison Nybegynder
08. august 2006 - 18:17 #24
ja, der er da lys i den der diode.

Ja jeg fandt det lige, så der er sat i 24 pins, samt det der 4 pins ovre ved cpu´en

helgec> mystisk at den gør det samme som med det gamle motherboard og cpu, ikke?
De passer sammen
Avatar billede azrael Nybegynder
08. august 2006 - 18:23 #25
Og der er stadig ikke liv i maskinen? Det kunne tyde på, at processoren har et problem, som helgec allerede var inde på. Var det ikke for øvrigt et ASRock motherboard? Det *kunne* jo også være der det er galt. ASRock står ikke øverst på min personlige ønskeliste... :P
Avatar billede allison Nybegynder
08. august 2006 - 18:29 #26
Jo det gamle var ASRock, men nye er Asus
Ny cpu er Celeron
gammel er Athlon eller sempron, kan jeg ik lige huske, bare mystisk at maskinen laver samme fejl, som med gammel cpu og motherboard i
Avatar billede azrael Nybegynder
08. august 2006 - 19:12 #27
Ja, det lyder meget underligt. Der er strøm på boardet, ellers ville ASUS' advarselsdiode ikke lyse.

Jeg regner med, at du anvender DDR RAM? Har set, at motherboardet understøtter både DDR (blå sokler) og DDR2 (gule sokler). Du prøver ikke tilfældigvis at mikse DDR og DDR2 RAM?

Og er der gang i cpu køleren, eller er den også død?
Avatar billede allison Nybegynder
09. august 2006 - 07:43 #28
Ja til DDR ram, DDR 400 (mhz) pc2700 og pc3200 (mener jeg) nej ingen mix) og ja den understøtter begge, både 184 pins og de nyere 224 (tror jeg nok det er)

Jeps den køler på livet løs

(en smule irreterende at jeg arbejder om natten, kan jo ikke svarer på dine spørgsmål med det samme ;(
Avatar billede azrael Nybegynder
09. august 2006 - 17:38 #29
Hmmm... jeg må påstå, at jeg p.t. er lidt "lost". Jeg har dog en følelse af, at der er en lille detalje vi overser.

En ting vi lige kan prøve er, hvis du tager grafikkortet ud af computeren. Dit nye motherboard har integreret grafik, så her er en mulighed for at se om der kommer billede på nu. Må dog erkende, at jeg er lidt skeptisk, da du jo siger, at computeren ikke giver en lyd fra sig.

Selvom jeg går stærkt ud fra, at cpu'en sidder som den skal, så kunne det jo tænkes, at et af benene er blevet beskadiget. Kunne du overtales til at fjerne cpu'en og undersøge både bunden af cpu'en samt sokkel 775 for evt. skader? Jeg ved godt, at det er ekstremt træls, fordi du skal fjerne og genpåføre kølepasta, men jeg er snart ved at løbe tør for ideer. Hvis bare du boede tæt på Århus, så kunne jeg undersøge computeren selv... :)
Avatar billede allison Nybegynder
10. august 2006 - 06:22 #30
Ja, men der er sgu lidt for langt til at køre :(
Jeg checker cpu når jeg står op.
har prøvet det med det integreret skærmkort
Avatar billede azrael Nybegynder
10. august 2006 - 13:10 #31
Regner ikke med, at der er positivt at berette? :(
Avatar billede allison Nybegynder
11. august 2006 - 06:17 #32
blev kaldt på arbejde lidt før, men nu er der så weekend. Jeg ser på det over middag....
Så skal den op at køre, sådan er det bare
Avatar billede azrael Nybegynder
11. august 2006 - 13:28 #33
Go go go! :)
Avatar billede allison Nybegynder
11. august 2006 - 13:44 #34
Der er intet at komme efter :( det ser fint nok ud....
Avatar billede allison Nybegynder
11. august 2006 - 13:45 #35
Der er også forbindelse til gfx kortet, selvom computeren ikke er tændt og jeg trækker ledningen ud af gfx kortet skriver skærmen "check video cable"
Avatar billede allison Nybegynder
11. august 2006 - 13:55 #36
helgec skrev noget med den rigtige fsb, der misforstod jeg ham vist, fik nemlig af vide af compumail at de passede sammen, men det var jo ikke det han spurgte om, det var om bundkortet var sat til det rigtige fsb, hvor ser man lige det henne? jeg har været igennem manualen et par gange
Avatar billede azrael Nybegynder
11. august 2006 - 14:28 #37
Iflg. specifikationslisten (du kan se det på side X i manualen), så understøtter dit nye motherboard en front side bus (FSB) på 533MHz og 800MHz. Jeg tror ikke det er dit problem, da der efter min viden slet ikke findes socket 775 processorer (Pentium/Celeron) med andre end de to nævnte FSB hastigheder.

Du skrev for øvrigt helt tilbage i dit oprindelige spørgsmål, at du har opgraderet til en Intel P4 3.06, men senere skriver du, at det er en Celeron. Hvilken model (og nr) er det helt præcist (sådan af ren nysgerrighed :).

For øvrigt, bare for lige at checke det også, så får dit grafikkort ekstra strøm fra strømforsyningen? Jeg kan ikke lige huske hvilket stik der anvendes ved et 6600GT, men det er typisk enten et "floppystrømstik" eller et "harddiskstrømstik".

Har du også prøvet at slette BIOS'ets CMOS? Det gør man ved at flytte jumperen CLRTC, der sidder mellem batteriet og BIOS chippen. Faktisk lige nedenfor eller ved siden af VIA VT8251 southbridgen. Se side 1-7 i manualen. Der står præcis hvordan man gør på side 1-23. Jeg er ikke sikker på, at det hjælper noget, men lige nu er vi så desperate, at vi prøver de mindste ting. :S
Avatar billede allison Nybegynder
11. august 2006 - 16:12 #38
prøver lige om ikke så lang tid, min bror skal lige have hans comp. tilbage.....
skriver lige om snart
Avatar billede allison Nybegynder
11. august 2006 - 16:54 #39
øh, prøver lige igen, indlægget kom vist ikke på....

Det er en Intel Celeron D346 3.06G SKT775

Det hjalp ikke at slette BIOS cmos
Avatar billede azrael Nybegynder
11. august 2006 - 17:44 #40
Celeron D 346 har FSB 533, så motherboardet skulle ikke have problemer med at genkende den.

Jeg vil lige spørge igen, kommer der *nogen som helst* biplyde computeren når du tænder den, eller er den komplet tavs (regner med, at pc speaker er sluttet til) ?
Avatar billede allison Nybegynder
11. august 2006 - 18:58 #41
ja har sat den til speaker, og ingen lyde whatsoever
Avatar billede azrael Nybegynder
11. august 2006 - 20:22 #42
Sorry, p.t. har jeg slet ingen ideer. Hvis ikke enten motherboard eller processor er defekt, så ved jeg snart ikke hvad det kan være. Jeg grubler videre og vender tilbage...
Avatar billede allison Nybegynder
11. august 2006 - 21:30 #43
ok
Avatar billede allison Nybegynder
11. august 2006 - 21:52 #44
er bare mistroisk pga den havde samme problem med den gammel cpu og bundkort, syntes det er mystisk :(
Avatar billede azrael Nybegynder
11. august 2006 - 22:17 #45
Jeg kan sagtens forstå dig, men sagen er, at med det problem du nævner, og når du ellers har gjort alle de "rigtige" ting, så kan der næsten kun være tale om hardwarefejl. Medmindre der er nogle ting du *ikke* har gjort rigtig, men det tyder det ikke på og det er også umuligt at kontrollere.

Du har købt ny strømforsyning, og har checket og forbundet alle kabler. Der er strøm på bundkortet og der er liv i køler og grafikkort (og harddisk etc. går jeg ud fra). Maskinen POSTer stadig ikke (ingen bip-lyde).

Det eneste vi hidtil ikke har kigget på er RAM, men jeg vil vove den påstand, at du skulle kunne få liv i computeren selv hvis der er RAM-fejl.

Jeg ved faktisk ikke hvad vi ellers kunne kigge på. :(
Avatar billede allison Nybegynder
12. august 2006 - 13:13 #46
øv
Avatar billede allison Nybegynder
12. august 2006 - 15:34 #47
ved nærmere check, har lige haft det hele ude, og afprøvet uden for kabinet, så er der sgu ikke meget gang i nogen af hdd´erne, har forsøgt at skifte ide kablerne ud og prøve at bytte rundt på hdd´erne....

SKOD PIS !!!!!!!!!!!!!
Avatar billede azrael Nybegynder
13. august 2006 - 01:18 #48
Det begynder at gå lidt i retningen af et motherboard der er "dead on arrival"... :S

Måske skulle du prøve at få det byttet, men jeg kan se at CompuMail sjovt nok ikke har det på lager mere. Som alternativ var MSI PM8M3-V til kr. 379 måske en mulighed. Det understøtter også DDR RAM (de fleste socket 775 boards understøtter kun DDR2).
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=06298&type=hardware
Avatar billede azrael Nybegynder
15. august 2006 - 16:47 #49
Jeg ville lige høre hvordan det går, allison. Bare fordi jeg ikke lige har en lys ide her og nu betyder ikke at jeg ikke længere vil prøve at hjælpe! :)
Avatar billede allison Nybegynder
15. august 2006 - 18:32 #50
Det går ;-) eller det vil sige, vi nåede ikke lige at få den sendt mandag, men er på vej derned idag. Så de har pakken imorgen, skal nok lige holde tråden i live, når der kommer nyt.
De mente det var bedst at oprette en RMA, så jeg skrev til dem, at hvis de ikke havde et af dem på lager kunne det der MSI du lavede et link til godt bruges.
Avatar billede azrael Nybegynder
15. august 2006 - 18:39 #51
Det lyder godt. Er ret ked af, at du har så store problemer. Det frustrerer mig, at jeg hidtil ikke har kunnet hjælpe ret meget. Lad os håbe, at der sker noget positivt med et nyt motherboard!
Avatar billede allison Nybegynder
16. august 2006 - 13:56 #52
Det lover sgu godt:
Færdig behandling af RMA vare 05850 Asus P5VDC-MX Dual Core DDR/DDR2 AGP SATA2 på RMA sag 28673.
Varen eller en del af varen er konstateret defekt iht. fejlbeskrivelse.
Varen eller delen ombyttes til en erstatningsvare/del.
Vare(n)erne er klar til forsendelse. Når de afsendes fremsendes en mail med forsendelses information.
RMA sagen er nu afsluttet.
Avatar billede azrael Nybegynder
16. august 2006 - 16:48 #53
Det er da kanongode nyheder! Men du har da også kæmpet hårdt med problemet, så alt andet ville nærmest være uretfærdigt. Er spændt på at høre hvordan det nye board arter sig. Håber du holder os/mig opdateret. :)
Avatar billede allison Nybegynder
16. august 2006 - 18:02 #54
yes yes, de lover at det kommer i overmorgen, de skulle lige have det hjem, ellers fik jeg et andet....

stay tuned ;-)
Avatar billede allison Nybegynder
17. august 2006 - 17:51 #55
Update: Compumail får først bundkortet hjem på mandag, så jeg fik dem til at sende det MSI kort du skrev..... er afsendt og kommer her imorgen ;-)))))))
Avatar billede azrael Nybegynder
17. august 2006 - 18:07 #56
Dejligt! Vi glæder os i fællesskab! :)

I mellemtiden kan du jo læse op på specs her: http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=712
Avatar billede allison Nybegynder
18. august 2006 - 16:33 #57
Godt så, det er her om 10 min.....

Kom til at tænke, mit gamle asrock må jo have lidt samme skæbne, kunne jo ligeså godt få oprettet en rma på det så.... det er fra den 19/4 06
Med mindre der var andet galt med det eller den gamle cpu
Avatar billede azrael Nybegynder
18. august 2006 - 17:52 #58
Vi venter spændt! Aner ikke om du havde samme problem med det gamle board. Men det er jo også muligt, at strømforsyningen stod af og du bare har været *rigtig* uheldig med flere svære fejl på én gang eller kort efter hinanden. Det sker jo desværre sommetider.
Avatar billede allison Nybegynder
18. august 2006 - 18:40 #59
Den virker sgu :)
Nu er problemet bare at den skriver "Floppy disk(s) fail (40) (regner ikke med den mener fejl 40....hehe)
Så kan man trykke f1 for at forsætte, men så snart windows begynder lukker den ned med blå skærm og genstarter, er det mig der lige ik fatter at samle en computer mere eller hva
Avatar billede allison Nybegynder
18. august 2006 - 18:40 #60
foresten azrael, smid det som et svar, så modtager du point, du har sgu arbejdet hårdt på denne sag, det er jeg evig taknemlig for
Avatar billede allison Nybegynder
18. august 2006 - 18:49 #61
det der var galt med fejl 40 var at inde i bios var der sat at jeg havde et floppy drev i, men det har jeg ikke. er ændret.
Men nu så snart at windows loading skærmen kommer, kommer der en blå skærm i ½ sek, og så genstarter skidtet.....mystisk
Avatar billede azrael Nybegynder
18. august 2006 - 19:01 #62
Lad os lige vente med alt det point pjat til senere. Kan du boote i Safe Mode? Hvis ja, så sørg lige for, at computeren ikke automatisk genstarter ved blue screen. Det gør du ved enten at højreklikke på Denne computer (på skrivebordet) og vælge Egenskaber, eller ved at vælge System i kontrolpanelet. Begge metoder opnår det samme.

Derefter går du til fanebladet Avanceret og trykker på knappen Indstillinger ved den gruppe der hedder noget i retningen af Start- og genoprettelsesindstillinger (jeg bruger engelsk XP, så jeg ved ikke helt hvad det hedder på dansk :). I den næste dialogboks fravælger du afkrydsningsfeltet Genstart automatisk.

Næste gang du så starter maskinen normalt, og der opstår blue screen, så skulle du have mulighed for at se den komplette fejl. Prøv at skrive STOP fejlen ned, og hvis det står der, også gerne hvilken fil fejlen opstod i, samt de parametre der står i parantes (0x bla bla bla).

De oplysninger skriver du så lige her, og så håber jeg, at vi kan løse de sidste problemer hurtigt! :)
Avatar billede allison Nybegynder
18. august 2006 - 19:38 #63
Reparerede windows, så nu virker den sgu WEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE, bare en skam jeg skal på arbejde om 1½ time :(
Avatar billede azrael Nybegynder
18. august 2006 - 19:48 #64
Jamen, det er jo rigtigt gode nyheder! :D Tillykke!!!!
Avatar billede allison Nybegynder
19. august 2006 - 13:39 #65
jow jow ;-) smid du lige et svar så :)
Avatar billede azrael Nybegynder
19. august 2006 - 15:33 #66
Jamen, når du nu presser så hårdt, så vil jeg da gøre det. :P

Ellers hvis der skulle dukke problemer op, så skriver du jo bare her, og så skal vi nok få løst dem i fællesskab! :)
Avatar billede allison Nybegynder
31. august 2006 - 19:33 #67
sgu iorden, nok ikke sidste gang du hjælper ;-)
Avatar billede azrael Nybegynder
31. august 2006 - 22:12 #68
Ej... kunne slet ikke huske at jeg havde smidt svar på dette spørgsmål. Nå, men rigtigt mange tak for pointene! Og som tidligere sagt, hvis der er flere problemer så siger du bare til. :)