Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
17. september 2006 - 18:40 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

specialtegn i url'en

Jeg har bemærket at mange er begyndt at bruge specialtegn (æ ø å) i url'en, og tænkte at det måtte jeg prøve.

Jeg lavede derfor en test-side og gemte den som
http://www.ringetoner-mobil.dk/test/løn/index.htm hvilket ikke virkede.
Jeg har så prøvet
http://www.ringetoner-mobil.dk/test/l%C3%B8n/index.htm hvilket heller ikke virkede

Er det afhængig af webhotel (Bruger b-one.net) eller er der andre ting som skal til ?
Avatar billede apo Praktikant
17. september 2006 - 18:43 #1
Findes der (lige nu) en side på den pågældende adresse? Jeg får en 404 Not found når jeg klikker på linkene.

Selv har jeg ingen problemer med at bruge æ, ø og å i adresselinjen...
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
17. september 2006 - 18:47 #2
http://www.ringetoner-mobil.dk/test/l%C3%B8n/index.htm eksisterer lige nu....
Jeg har ikke problemer med at se sider med specialtegn, men det virker bare ikke når jeg selv laver det
Avatar billede apo Praktikant
17. september 2006 - 18:48 #3
Fejlen jeg får når jeg klikker på linkene er denne:

"Not found

The requested URL /test/løn/index.htm was not found on this server."

- Umiddelbart kan det se ud som om, at din server ikke fortolker æ, ø og å korrekt. Men det kan også skyldes at du ikke har denne mellem <head> og </head>:

<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1"> - dansk tegnsæt.

Jeg kan se, at du bruger UTF-8 på din forside...
Avatar billede apo Praktikant
17. september 2006 - 18:51 #4
dansk tegnsæt... Egentligt er iso-8859-1 vesteuropæisk (for at være korrekt).
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
17. september 2006 - 18:58 #5
Har lige rettet test-siden til:
<html>
<head>
<META HTTP-EQUIV="Content-language" CONTENT="dan">
<META HTTP-EQUIV="Content-type" CONTENT="text/html; charset=ISO-8859-1">
<title>test</title>
</head>
<body>
<p>test</p>
</body>
</html>

Men med samme resultat
Avatar billede apo Praktikant
17. september 2006 - 19:01 #6
Så må det være din server, der ikke er sat op til at fortolke danske specialtegn.
Avatar billede apo Praktikant
17. september 2006 - 19:13 #7
Mit eneste bud er, at du kan forespørge dit webhotel om, de kan give dig mulighed for at bruge specialtegn. Ellers ved jeg ikke om, der er noget at gøre.

Jeg var lige ved at foreslå dig, at erstatte æ, ø og å i dine links med:

æ = &aelig;
ø = &oslash;
å = &aring;

Æ = &AElig;
Ø = &Oslash;
Å = &Aring;

Men jeg kan ikke se, at det skulle ændre noget når siden kaldes direkte. Det undrer mig dog, at du ikke kan bruge ASCII-tegn...

http://www.ringetoner-mobil.dk/test/l%f8n/index.htm returnerer:

"The requested URL /test/løn/index.htm was not found on this server." hvilket jo er den rigtige adresse.
Avatar billede apo Praktikant
17. september 2006 - 19:15 #8
Er du sikker på at mappen 'løn' er navngivet 'løn' - altså at stien er korrekt?
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
17. september 2006 - 19:39 #9
http://www.ringetoner-mobil.dk/test/l&oslash;n/index.htm
:-)
Nu begynder det sgu at ligne noget
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
17. september 2006 - 19:45 #10
Jeg havde kopieret fra http://www.jobogliv.dk/l%C3%B8n/
Men hvad er så lige forskellen mellem l&oslash;n og l%C3%B8n

Her tænker jeg mere på hvordan google vil opfatte disse links' forskelle

En søgning på google efter allinurl: løn omsætter den til
http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rls=GGLG,GGLG:2006-14,GGLG:da&q=allinurl%3a+l%c3%b8n hvilket ikke giver resultater fra
http://www.ringetoner-mobil.dk/test/l&oslash;n/index.htm
men kun http://www.ringetoner-mobil.dk/test/l%C3%B8n/index.htm som så ikke virker :-(
Avatar billede apo Praktikant
17. september 2006 - 19:47 #11
Underligt... Det burde virke med %f8 (URL-encode) i stedet for &oslash; (som er en HTML-entity). Det har jeg sq ikke lige set før.
Avatar billede apo Praktikant
17. september 2006 - 19:49 #12
Jeg tror (tror!), at Google foretrækker URL-encodede tegn som %f8. Jeg ved ikke hvordan Google forholder sig til entities i URLs da det rigtige er at bruge URL-encoding (ASCII-tegn).
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
17. september 2006 - 20:00 #13
En søgning på et ord med ø giver kun resultater med med %f8
Så &oslash; kan ikke bruges

..... øv øv
Avatar billede apo Praktikant
17. september 2006 - 20:05 #14
Det mente jeg heller ikke.

Prøv at kontakte B-one i morgen. For det virker forkert (dybt mærkeligt) på mig, at du ikke kan bruge URL-encoding i dine URLs men sagtens kan bruge HTML-entities.

Blot for at tydeliggøre forskellen mellem URL-encodings og HTML-entities:

URL-encoding = specialtegn brugt i URLs.
HTML-entity = specialtegn brugt i HTML-dokumenter.
Avatar billede apo Praktikant
17. september 2006 - 20:08 #15
... I begge tilfælde bruges specialtegnene (URL-encoding og HTML-entities) for at browsere uden understøttelse af specialtegn kan tilgå HTML-dokumenter uden problemer.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. september 2006 - 23:06 #16
altså

ø er %F8 i ISO-8859-1
ø er %C3%B8 i UTF-8
Avatar billede arne_v Ekspert
17. september 2006 - 23:07 #17
og det er jo requesten vi snakker om d.v.s. at det må være char settet på side med
linket man skal ændre ikke siden selv
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
18. september 2006 - 12:15 #18
Hvis jeg laver det som:

<html>
<head>
<META HTTP-EQUIV="Content-language" CONTENT="dan">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" >
<title>test</title>
</head>
<body>
<p>test</p>
</body>
</html>

Så virker det bare ikke
Avatar billede apo Praktikant
18. september 2006 - 14:26 #19
Har du kontaktet b-one.net?
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
18. september 2006 - 15:11 #20
Jeps....
Her er deres svar:
Skrevet den 18-09-2006 10:29:34

---------------------------------
  Hej,

Man bør undgå brug af specialtegn i filnavne
og foldere. Det er det korte svar på dit
spørgsmål.

Med venlig hilsen / Best Regards

SUPPORTEN
One.com

Web-site: http://www.one.com
---------------------------------

Men så har jeg skrevet til dem igen

---------------------------------
Halløjsa

Det er jeg godt klar over, og det er heller
ikke fordi jeg har lyst til det.
Men hvis jeg vil have en chance for at kunne
søgeoptimere ordentligt, er det bare nødvendigt.

Det eneste jeg skal finde ud af, er om %C3%B8
kan eller ikke kan indgå i url'en hos B-one
---------------------------------

Så nu venter jeg spændt
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
18. september 2006 - 17:17 #21
Det kan åbenbart ikke lade sig gøre.....
Smider i et svar....

----------------------------------

Hej,

Det er ikke muligt at lade "%C3%B8" indgå
i en URL hos One.com.

Med venlig hilsen / Best Regards

SUPPORTEN

One.com

Web-site: http://www.one.com
---------------------------------
Avatar billede apo Praktikant
18. september 2006 - 17:43 #22
Det var da et par sølle svar du fik fra one.com, synes jeg.

Hvis det er vigtigt for dig at kunne bruge specialtegn, kan du jo altid skifte til en webhost, der opfylder dine behov og ønsker bedre. Men det er du jo klar over :o)

Selv bruger jeg www.wannafind.dk, hvor specialtegn i URLs ikke er noget problem, og er generelt godt tilfreds med at blive hosted der.

Det koster en smule mere end hos one.com men jeg mener så, at man får mere for pengene ved at betale lidt mere.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
18. september 2006 - 22:12 #23
Der er ingen tvivl om at jeg skal have flyttet nogle af mine domæner....

Jeg er allerede kunde hos wannafind, men har ikke webhotel hos dem, så det er sandsynligt at jeg kunne finde på at skifte til dem..... Har du testet hos wannafind
Avatar billede apo Praktikant
18. september 2006 - 23:09 #24
Hvordan kan du være kunde hos Wannafind uden, at have webhotel der? :o)

[Har du testet hos wannafind]
Ja, hvis du tænker på specialtegn i URLs, så har jeg. Det fungerer helt fint både med f.eks. løn og l%F8n i adresselinjen.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
19. september 2006 - 12:37 #25
Det er fordi jeg bruger e-informatik.dk som er en af deres sites...

Tak for hjælpen.....
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
19. september 2006 - 13:21 #26
hov.... mangler lige en enkelt oplysning. Det er sikkert ikke ligegyldigt hvilken serverplatform jeg vælger...
Hvilken af disse http://www.wannafind.dk/produkter/webhotel-info.asp har du
Avatar billede apo Praktikant
19. september 2006 - 14:34 #27
Velbekomme, og tak for points :o)

Jeg har deres Luksus Suite (Windows-platform). Men jeg tror også, at det er lige gyldigt hvilken serverplatform du vælger. Det handler nok mere om hvordan Wannafind har valgt at opsætte deres servere.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
19. september 2006 - 22:12 #28
Oki.... Nu er det ihvertfald bestilt, så må jeg se hvad jeg får ud af det :-)

Endnu engang tak for hjælpen
Avatar billede apo Praktikant
19. september 2006 - 22:27 #29
Jeg er, som nævnt, generelt godt tilfreds med dem.

Held og lykke med det, og endnu en gang velbekomme :o)
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
18. december 2006 - 20:32 #30
Det virkede ikke..... Så nu har jeg prøvet igen her: http://www.eksperten.dk/spm/751382