Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
18. december 2006 - 10:51 Der er 4 kommentarer

specialtegn i url'en (Bufferzone)

Hejsa

Jeg har bemærket at mange er begyndt at bruge specialtegn (æ ø å) i url'en, og tænkte at det måtte jeg prøve.

Jeg lavede derfor en test-side og gemte den som
http://www.ringetoner-mobil.dk/test/løn/index.htm hvilket ikke virkede.
Jeg har så prøvet
http://www.ringetoner-mobil.dk/test/l%C3%B8n/index.htm hvilket heller ikke virkede

Jeg oprette derefter dette spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/732861

Hvilket ikke gav mig andet end en udgift på ca. 1100 kr. til nyt webhotel.

Jeg er stadig på jagt efter at kunne lave disse url's og tænkte at nogle folk med kendskab til søgemaskineoptimering måtte have kendskab til dette fænomen.
Jeg lavede derfor en søgning på: allinurl:søgemaskineoptimering
og vupti der var bufferzone :-)
http://www.bufferzone.dk/søgemaskineoptimering.htm

Hvad gør man for at kunne lave sådanne url's ??

Andre end bufferzone skal naturligvis være mere end velkommen til at besvare spørgsmålet
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. december 2006 - 11:17 #1
Det er sådan at det web hotel du har skal supporterer brug af danske karakterer for at det kan virke på web hotellet. Du skal med andre ord have fat i din udbyder for at der kan virke.

Det er så en helt anden diskussion om man bør anvende dem i sine URL'ler.

Jeg bruger selv danske tegn i mine urller og filnavne ud fra en betragtning om at det er med disse tegn af følk søger. Hvis du skulle søge i f.eks. google på søgemaskineoptimering, så tror jeg at de fleste danskere ville søge med ø og ikke med oe.

I forhold til søgemaskinerne har det i dag ikke den store betydning, søgemaskinerne ser oe som ø og omvendt. Du bør også overveje om dit site skal være relevant for udenlandske brugere, der vil have problemer med de danske tegn.

Jeg bruger den uden betænkning
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
18. december 2006 - 21:04 #2
Hej Bufferzone....
Jeg har haft søgt rundt og skrevet til mange forskellige, men ingen steder med positivt svar.
Brugeren "Apo" fra mit foregående spørgsmål havde dog wannafind, og mente at han kunne. Jeg flyttede derfor webhotel, men jeg kunne bare stadig ikke....

Hvor har du hosted henne ??
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. december 2006 - 21:40 #3
jeg har bufferzone.dk hos scannet.dk og et par andre sites hol cliche som jeg kan kontrollerer i morgen for hvordan de håndterer de danske tegn
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
19. december 2006 - 08:38 #4
Det lyder godt.... Man burde vel egentligt så også kunne have billeder liggende med æ, ø, og å