Avatar billede weis Nybegynder
13. august 2007 - 22:08 Der er 56 kommentarer og
1 løsning

Timeløn for programmører

Hej, jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad timelønnen for en programmør ligger på for tiden.?

Fx for en opgave som indeholder:
-    Brugersystem
-    Personlig blok
-    Arbejdskalender
-    Reserveringssystem til lokaler og køretøjer
-    Internet beskedsystem
-    Nyhedssystem + nyhedsbrev

Alt skal laves fra bunden af (i ASP), også grafikken.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
13. august 2007 - 23:04 #1
Det kommer an på så meget.
Lønnen for en programmør ligger vel mellem 25 og 50 kkr/mdr

Prisen ligger i den høje ende hvis der bringes meget viden ind i projektet, den kan også komme langt over 50 kkr/mdr på den konto.

Hvis det er en stor opgave bliver prisen typisk mindre.

Hvis det er en nybegynder der laver det, som gerne vil have erfaring er det mindre.
Avatar billede ffsoft Praktikant
14. august 2007 - 08:24 #2
Du kan få en fast pris på opgaven, så er du helt ude
over det med timeløn.

kontakt tom(snabela)ffsoft.dk
Avatar billede weis Nybegynder
14. august 2007 - 09:48 #3
Det er ikke for at få lavet en opgave, det er for at forhøre mig omkring prisniveauet. Men hvis du kan komme med en ca. pris for sådan et system så er du velkommen :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. august 2007 - 09:53 #4
Det svarer til at du spørger "Jeg skal have en bil med 4 hjul - hvad skal den koste?"

Der er så mange parametre og kriterier, der kan være med i dit projekt, som du ikke omtaler (og nok heller ikke kan i dette forum), så det er helt og aldeles umuligt at komme med et kvalificeret bud på prisen.

Hvad vil firmaet gi'? Er det nok for dig?
Avatar billede tmo1419 Nybegynder
14. august 2007 - 11:25 #5
Det groteske er at at timeprisen for freelance udviklere ikke har udviklet sig overhovedet i de seneste 10 år. Da jeg begyndte som freelance kunne man let få 550 kr i timer. Nu skal man være virkelig ekspert for at bringe den op på 600,-

Der er alt for mange "nørder", som sidder hjemme i halvmørket og fifler priser til 2-300 kr. i timen.

Os professionelle burde samle os og hæve prisen i takt med stigningen på det øvrige arbejdsmarked.

/TM
Avatar billede olebole Juniormester
14. august 2007 - 13:33 #6
<ole>

Når man ser de koder, der kommer fra skræmmende mange 'professionelle' (også folk på større, veletablerede bureauer), så er prisen alt for høj ... 2-300 kr er ofte vildt overkill.

Tænk, hvis der var en realistisk brancheforening, hvor købere af software havde mulighed for at få foretaget syn og skøn som i andre brancher - og de brådne kar blev sanktioneret! Så ville der ikke være mange tilbage!  :)

Jeg er helt enig i, at prisen for en god 'kodehåndværker' bør ligge over 700 kr - men det gør den da også de rigtige steder. Seriøse bureauer, der har gode og seriøse kunder, betaler også godt.

Problemet er, at alt for få overhovedet kan håndværket - samt at teknologien er så ny, at køber ikke kan skelne skidt fra kanel og derfor ofte køber fuskernes arbejde ... hvad enten han så er en nørd i halvmørket eller en smart sælger, forklædt i jakkesæt og hårvoks  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede bpuschl Nybegynder
14. august 2007 - 13:58 #7
En meget interessant diskussion, som vi sikkert kunne bruge meget spalteplads på, men nok lidt malplaceret her.

Jeg ville nok kraftigt overveje et Open source produkt (CMS system), som kan håndtere diner krav, og herefter finde et firma som kan implementere det for dig.

Skriv en god specifikation og få tre tilbud. Så har du en god fornemmelse for en ca. pris.
Avatar billede driis Nybegynder
14. august 2007 - 18:05 #8
Som de andre skriver er prisen meget varierende. Der hvor jeg arbejder tager vi 950,- i timen, men jeg er sikker på at du kan få det billigere mange steder.

Blot husk at man får hvad man betaler for.
Avatar billede weis Nybegynder
14. august 2007 - 18:15 #9
Som tidligere skrevet, så er det ikke fordi jeg skal have udført en opgave, er fordi jeg skal vide hvad prisen for programmering er for tiden...!

men ellers tak for de svar der indtil videre er kommet!
Avatar billede cybermike Nybegynder
15. august 2007 - 11:42 #10
lad VÆRE med at lave noget som helst fra bunden i ASP. Det er FULDSTÆNDIG hul i hovedet at gøre det...hvor har du været henne de sidste 10 år? :)

Det hedder ASP.Net idag, ASP Classic bliver ikke vedligeholdt, det er gammelt og ustruktureret. Hvis din programmør anbefaler ASP så fyr ham, så er han inkompetent, forklaringen er sikkert at han ikke kender andre sprog.

Helg og lyke med det :)
Avatar billede olebole Juniormester
15. august 2007 - 14:08 #11
- skal man mon beholde ham, hvis han tror, ASP er et sprog?  ;o)
Avatar billede coladrenge Nybegynder
16. august 2007 - 17:01 #12
Hej

Jeg sidder hos en større dansk virksomhed og får uden overarbejde 100.000 kr. om måneden - det er freelance og kontrakten løber over 3 år. Reelt set ligger lønnen på omkring 110.000 kr. om måneden.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
15. december 2007 - 18:19 #13
Det er dyrt at lave i asp.
Plone open source cms har det hele liggende på den flade.
OK) -    Brugersystem
OK) -    Personlig blok
OK) -    Arbejdskalender
? Pakke findes )-    Reserveringssystem til lokaler og køretøjer
OK) -    Internet beskedsystem
OK) -    Nyhedssystem + nyhedsbrev
Det vil tage max 10 timer at rigge en site til, som kan ovenstådende.
se www.plone.org
og www.bauerdata.dk
Avatar billede olebole Juniormester
17. december 2007 - 15:15 #14
"Det vil tage max 10 timer at rigge en site til, som kan ovenstådende." >> Ja, hvis man kan acceptere invalid kode med et utal af fejl, kan det såmænd sagtens laves hurtigt ... og det tyder bauerdata.dk jo på, nogen kan  ;o)
Avatar billede bauerdata Nybegynder
17. december 2007 - 16:01 #15
Sagligheden er det første offer.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
17. december 2007 - 17:11 #16
heh weis
Internet beskedsystem
Hvad mener du med det ?
er det chat ?
se http://www.databassen.dk:8090/bfcl ?
Avatar billede bauerdata Nybegynder
17. december 2007 - 18:17 #17
<ole>
Her er en site lavet på 2 timer og 7 minutter incl, kaffe pause og en mellemmad.
Du kan starte på at finde fejl nu.
se http://www.databassen.dk:9090/olebole
</bole>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. december 2007 - 20:07 #18
1. fejl: Man kan ikke bruge innerHTML i XHTML.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
17. december 2007 - 20:41 #19
Tak for det, erik.
Vil du være mere specifik ( URL )
Hvad virker ikke ?
Avatar billede tmo1419 Nybegynder
17. december 2007 - 21:13 #20
Til bauerdata

Det er ganske enkelt urealistisk at opbygge en site fra bunden på den tid du her oplyser!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. december 2007 - 21:25 #21
"Vil du være mere specifik ( URL )" - jamen, så kender du jo ikke din kode. Og så er dit "fejlfri" projekt jo dømt til at mislykkes. Jeg behøver vel ikke bruge min tid på at hjælpe dig, for du kan jo selv lave det fejlfrit, helt uden hjælp, ik'?  ;)
Avatar billede bauerdata Nybegynder
17. december 2007 - 21:26 #22
tmo1419
jeg syntes ikke det er et problem når man anvender Plone.
mit site http://www.databassen.dk:9090/olebole taler for sig selv.
Det er nu 3 timer og 18 min. siden at siten blev offentliggjort og
jeg har 6 timer og 53 minutter tilbage til at rette fejl og misforståelser.
Plone Sparker røv.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. december 2007 - 21:32 #23
Ja, hvis man ikke behøver lave korrekt og valid kode, så har du da helt ret.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
17. december 2007 - 21:39 #24
Erik.
Objectivt har ikke påvist nogle fejl, som har betydning for projektets gennemførelse. Jeg ser ikke at din indvending er nok til at forkaste en relase af løsningen.
Jeg har stadig 7 timer og 53 minutter til at rette fejl og misforståelser. :-)
Men det kræver at modtageren foretager en accepttest.
Finder kunden fejl, giver han selvfølgelig besked herom istedet for, som du, at lege borte tit tit.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. december 2007 - 21:44 #25
Og du ved ikke hvad korrekt og valid kode er. Sådan kan vi jo blive ved at kaste mudder på hinanden, ikke. Og du har fundet en browser, hvor det ser ud til at virke. Til lykke med det. Så må vi håbe kunden også bruger den. Nej, jeg gider ikke være mere specifik - i mine øjne er projektet dumpet.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
17. december 2007 - 22:10 #26
Når jeg omgås folk i al almindelighed og de finder en fejl, så plejer de at fortælle hvor og hvordan den ytrer sig ( ps. det hedder at samarbejde ).
I min løsning er der 38 filer hvor der anvendes innerHTML, og det ville være rart for mig hvis du ville være så venlig at fortælle hvilken url du har i dín browsers historik.
Med ønsket om en venlig dialog
Bauer.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. december 2007 - 22:16 #27
Jamen, vi samarbejder jo slet ikke. Der skal 2 til et samarbejde. Hvorfor skulle jeg dog bruge tid på dit projekt - ud over hvad jeg har påpeget? Det er sikkert nemt og billigt at bygge et hus, hvis det ikke skal være tæt i regnvejr. Og hvis du ikke laver korrekt og valid kode (og ikke ved hvad det er), så har du snydt på vægten. Længere er det snørebånd ikke.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
17. december 2007 - 22:36 #28
Foreløbig er der ingen som har påvist fejl på siten, altså lige bortset fra eriks hemmelige fejl.
Denne hemmelige fejl kunne vise sig at være lige så virkelig og af stor betydning som masseødlæggelsesvåbnene i irak,
Ole Bole skrev at enløsning ville have et utal af fejl.
Indtil videre står bevisbyrden på erik og oles side.
Avatar billede smitten1 Nybegynder
17. december 2007 - 22:54 #29
hvis innerHTML ikke er en officiel egenskab ved det objekt du tilgår, er det vel dig, som skal dokumentere at det virker, og altid vil virke, uanset hvilken browser og browserversion der benyttes
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. december 2007 - 23:12 #30
Jeg kan ikke se hvorfor vi staar med bevisbyrden over for noget som helst, naar det er dit projekt.

Der kan sagtens vaere et utal af fejl / jeg stoppede ved den foerste.

(hmprf, hvordaan skifter man tastatur-indstilling paa gOS)
Avatar billede bauerdata Nybegynder
18. december 2007 - 00:22 #31
Erik du lyver, for du kan ikke bevise at der er en fejl.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2007 - 04:07 #32
Bare for en god ordens skyld hvad mener du er forkert ? At din JavaScript bruger
.innnerHTML ? At .innerHTML ikke er en del af W3C's standarder ?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2007 - 04:19 #33
Til det originale spørgsmål>

Det afhænger meget af:
  - programmørens kvalifikationer
  - programmørens geografiske placering
  - hvor mange timer
  - enkelt persons freelancer eller større konsulent firma

Nogle gæt på et rimeligt prisleje:
  dansk freelancer lille opgave - 600-800 kr./t
  dansk freelancer stor opgave - 500-600 kr./t
  konsulent hus lille opgave - 900-1200 kr./t
  konsulent hus stor opgave - 800-1000 kr./t
  østeuropa/asien stor opgave (det giver ingen mening med en lille opgave) - 150-300 kr./t
  fusker (hvor det aldrig kommer til at virke ordentligt) - 250 kr./t
Avatar billede bauerdata Nybegynder
18. december 2007 - 08:02 #34
arne_v Jeg kender ikke den fejl erikjacobsen taler om.
Avatar billede olebole Juniormester
18. december 2007 - 09:43 #35
Med 101 fejl alene i markup-koden, ville det undre, om du kendte til den fejl, Erik omtaler:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.databassen.dk%3A8090%2Fbauerdata&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0&ss=1&verbose=1

InnerHTML har aldrig været del af nogen officiel standard og bliver det heller ikke. Alene af den grund hører innerHTML hverken hjemme i HTML eller XHTML - men giver _absolut_ ingen mening under XHTML.
Læg dertil at innerHTML overskriver det dokument fragment, property'en anvendes på - og umuliggør derfor ofte moderne DOM/JavaScripting

Kun valid/standardiseret kode bør indgå i et professionelt projekt - så det påhviler altid koderen at kunne påvise, hans kode er valid/standardiseret.
Det er immervæk betydeligt mere meningsfyldt at henvise til den standard, der definerer et bestemt element - en bestemt property eller metode - fremfor at skulle opremse alle de standarder, som ikke omhandler den anvendte kode. Bevisbyrden ligger således helt og alene på dine skuldre  ;o)
Avatar billede bauerdata Nybegynder
18. december 2007 - 10:22 #36
Avatar billede olebole Juniormester
18. december 2007 - 12:31 #37
Prøv lige først at slå ordet 'bevis' op. Du har blot påvist, at Ekspertens slamkode har 41 fejl - og dermed er ca. halvt så dårlig som din egen.

Desuden har du fået øje på en eller anden, der har skrevet et site, som også består af dårlig kode. Men nu skal Uffe Ellemann-Jensen jo ikke skældes ud for http://www.jensen.dk/ - ligesom jeg naturligvis ikke kan tage ansvaret for alle, der finder på at bruge ordet 'olebole' på WWW  :)

Når det er sagt, finder jeg det lidt desparat straks at fare ud og finde andre, der laver fejl - i stedet for at forholde sig lidt voksent til sine fejl og lære at gøre det bedre. Det andet virker i bedste fald lidt pubertært  ;o)
Avatar billede bauerdata Nybegynder
18. december 2007 - 13:18 #38
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0
Her er endnu en ubrugelig site :-)

Ærlig talt, Ole bole skulle du ikke anlægge en mere realistisk måde at vurdere sites på ?
Avatar billede bauerdata Nybegynder
18. december 2007 - 13:23 #39
Der er stadig ikke fundet fejl på http://www.databassen.dk:9090/olebole
Der er brugt 2 tmer og 7 minutter til at producere den
Der er 7 timer og 53 minutter til af rette fejl som har betydning for funktionaliteten på siten.
Der er stadig ikke påvist funktionelle fejl.
Nu stopper jeg for denne gang og lader folk selv vurdere om man med fordel kan anvende Plone.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. december 2007 - 23:02 #40
"Der er stadig ikke fundet fejl" - nej, for der er da ingen der gider lede efter dem. Hvorfor skulle de dog det. Og hvordan definerer man "fejl"? I det oprindelige spørgsmål nævnes "Brugersystem" - din kode indeholder måske et brugersystem (jeg har ikke kigget efter). Der er adskillige - hundredevis - parametre der har indfyldelse på, hvordan et brugersystem skal skrues sammen - og du har fundet eet på en hylde, og så må det vel være hvad kunden ønsker. Til sammenligning: du ønsker en bil - værsgo' her er en Trabi.

Skal man nøjes med hyldevarer, så kunne man vel vælge et af de mange systemer derude, hvor udviklerne ved hvad de gør i termer af korrekt kode, standarder og sikkerhed.

Men du kan vel ikke se, at det er et ligegyldigt og utroværdigt projekt du har gang i. Det gode for den stakkels spørgers spørgsmål: "Nu stopper jeg for denne gang" ;)
Avatar billede nynubii Nybegynder
19. december 2007 - 16:21 #41
Flot løsning bauer :-)
Der er ikke nogen andre der har været i nærheden af en løsning.
De flueknepper om det er <br> eller br /> på siten.
De bliver aldrig færdige med noget som helst.
Hvis det er mine penge der skal bruges går de til bauer data
Plone sparker røv.
Avatar billede smitten1 Nybegynder
19. december 2007 - 16:23 #42
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2007 - 16:30 #43
:-)
Avatar billede spradebassen Nybegynder
19. december 2007 - 16:54 #44
Der er stadig ikke påvist fejl af betydning på en site lavet på 2 timer og 7 minutter
Der er ikke nogen der har forsøgt at lave bauers løsning i asp,
og publicret noget som helst andet en sure opstød over en dygtig konkurrent.
Midsundelse er en grim ting.
Avatar billede smitten1 Nybegynder
19. december 2007 - 16:59 #45
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2007 - 17:04 #46
Der astroturfes vist lidt rigeligt her !
Avatar billede bauerdata Nybegynder
20. december 2007 - 00:29 #47
ole bole
når oracle som har en miliardomsætning , kan du så forklare mig hvorfor de har en hjememside med 25 af dine xhtml fejl, og ikke har kontaktet dig for at du skal rette disse fejl.
De er forretningsfolk og professionelle.
De kan vurdere om det du kalder fejl har en indflydelse på deres bundline.
Oracle og 1000 vis af andre firmaer finder det ikke umagen værd at spilde penge på teoretikere som laver 100 % xhtml kode som ikke giver afkast i forhold til omkostningerne.

Jeg kan selvfølgelig blive klogere.
Du kan forklare mig den økonomiske gevindst som oracle vil få ved at du retter deres site, så den bliver proffessionel efter dine elfenbens teorier.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
20. december 2007 - 00:31 #48
c/elfenbens/elfenbentårns/
Avatar billede snowball Novice
23. december 2007 - 02:21 #49
bauerdata / nynubii / spradebassen

Vil du/I venligst forklare jeres indbyrdes forhold? Det er som bekendt ikke tilladt at have mere end 1 bruger på Eksperten, hvilket umiddelbart ikke helt ser ud til at blive overholdt her!?

Snowball / Admin
Avatar billede bauerdata Nybegynder
23. december 2007 - 11:27 #50
"Vil du/I venligst forklare jeres indbyrdes forhold"
Det er vist over grænsen for krænkelse af ens privatliv.
Avatar billede nynubii Nybegynder
23. december 2007 - 12:07 #51
Har fundet www.bauerdata.dk da jeg er python programmør og der er mange gode hints på den side.
Er started på plone og syntes som bauer siger "Plone Sparker Røv"
Avatar billede spradebassen Nybegynder
23. december 2007 - 12:13 #52
Bauer er en gammel studiekammerat.
Se hans sidste skud på www.databassen.dk:9090/wilhelmsen
Avatar billede snowball Novice
23. december 2007 - 13:24 #53
Hvordan vil I (og især "nynubii") så forklare at I alle 3 har været logget på Eksperten fra den samme PC?
Avatar billede bauerdata Nybegynder
26. december 2007 - 21:57 #54
nynubii og spradebassen har en bruger login til en af mine linuxservere via vnc.
Her har de en python og plone sandkasse :-)
Avatar billede smitten1 Nybegynder
26. december 2007 - 22:02 #55
Du kunne ikke have fundet en bedre søforklaring?

:)
Avatar billede weis Nybegynder
27. december 2007 - 21:19 #56
--> Til arne

Tak for dit svar fra den 18/12-2007 04:19:56, det var desværre lidt svært at finde blandt de mange andre unødvendige kommentarer, som der ligger noget udenfor mit originale spørgsmål...

Du må meget gerne ligge et svar, for for hjælpen!
Avatar billede arne_v Ekspert
27. december 2007 - 21:35 #57
ok