Avatar billede vonb Nybegynder
27. marts 2008 - 12:30 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

PC gået ned [part 2]

Har gennem de sidste to måneder forsøgt at rede mine svigerforældres computer. Har skiftet den ene harddisk og geninstallerede Win XP, som for en kort tid virkede (ca. 3 uger). Nu er PC'en endnu en gang gået ned, denne gang med følgende besked (kort version):

Der er fundet en fejl (bla bla bla)... Unmountable_boot_volume
(en masse gode råd)
.......
Tekniske oplysninger:
*** STOP: 0x000000ED (0x81F9BE30, 0x00000000, 0x00000000)

Jeg kan hverken få adgang til BIOS eller starte den op i fejlsikret tilstand. Jeg kan dog godt boote den op på en windows cd, men den vil så bare geninstallere XP..

Den der løser dette problem modtager også PC gået ned [part 1]'s point = 60 (læs den tråd her: http://www.eksperten.dk/spm/818233#rid7024781)

Nogen foreslag derude????????
Avatar billede perj Nybegynder
27. marts 2008 - 12:34 #1
Skift dine svigerforældre:-)
Avatar billede vonb Nybegynder
27. marts 2008 - 12:43 #2
Det er selvfølgelig en mulighed, men det fjerner jo kun problemet frem for at løse det... Tror dog jeg bevarer dit råd som en plan B hvis alt andet svigter
Avatar billede perj Nybegynder
27. marts 2008 - 12:50 #3
Har du tjekket evt. batteri på bundkortet.
Avatar billede vonb Nybegynder
27. marts 2008 - 12:54 #4
Nej... vidste hellere ikke at der her var et batteri. Ved du hvilken slags batteri det er? og kan en så lille ting forsage lockdown?
Avatar billede perj Nybegynder
27. marts 2008 - 12:58 #5
Avatar billede vonb Nybegynder
27. marts 2008 - 13:07 #7
Jeg vil da i hvert fald undersøge det..... Men er batteriet ikke kun aktivt hvis strømforsyningen er væk?
Avatar billede perj Nybegynder
27. marts 2008 - 13:09 #8
Batteriet kan forårsage mange problemer. Vil foreslå du skifter det hvis det er 5 år gl. Kan også være irret til, så husk samtidig at rense kontakterne med forsigtighed. Fjern 220 V. imens.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. marts 2008 - 16:21 #9
Et dårlig batteri skal normalt ikke forhindre adgang til BIOS.

Til at starte md, kan du fjerne batteriet i et par minutter, og derefter montere det igen, og husk at vende det på samme måde, som det sad inden du tog det ud. Se om det virker.

Gør det ikke det, så stikker du maskinen en XP Cd, og hvis CD er første bootdevice i BIOS, så vil den starte op på denne CD. Du går nu ind i genoprettelses konsellen. Du kan læse her hvordan du gør det: http://support.microsoft.com/kb/314058/da

Vel inde i genoprettelses konsollen når du har logget på efter linket) skriver du chkdsk "drev" /p /r og trykker enter, hvor "drev" skal være bogstavet for dit systemdrev f.eks. C: (chkdsk c: /p /r).
Den vil nu søge efter fejl på disken og i filsystemet, og rette disse.

Når den er færdig, og det kan godt tage lang tid, så skriver du
fixboot og trykker enter.
Det tager til gængæld kort tid, og når den er færdig, så tager du XP cd'en ud af drevet, og skriver exit og trykker enter.

Nu skulle den gerne genstarte og forhåbenligt på den korrekte måde.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. marts 2008 - 16:23 #10
Jeg glemte lige, at når du tager batteriet ud, SKAL alt strøm være fjernet fra maskinen, og ved første start efter monteringen af batteriet, skal du gå direkte i BIOS, og loade default values.

Vil den ikke i BIOS går du blot videre med min forrige anvisning.
Avatar billede vonb Nybegynder
28. marts 2008 - 23:40 #11
Tak til jer begge. vil forsøge det snarest - skriver mere her, når jeg har afprøvet de forskellige råd.
Avatar billede vonb Nybegynder
09. april 2008 - 14:48 #12
til dragonknight: Det virkede sgu!!!
Hvis du gider, kan du så ikke fortælle mig hvad det er jeg har gjort??? Jeg fulgte dine anvisninger til punkt og prikke, men har ingen ide om hvad jeg har lavet.
Avatar billede vonb Nybegynder
16. april 2008 - 13:36 #13
Jeg efterlyser igen DRAGONKNIGHT, så denne kan modtage sine retmæssig point og måske forklare mig lidt nærmere hvad det hele gik ud på!!!!!
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. august 2009 - 11:04 #14
Svar :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. august 2009 - 11:09 #15
Årsagen til fejlen kan være at BIOS ikke detekterer harddisken korrekt, og derfor en hardreset af BIOS med batteriet.

Det kan også være at der er rod i filsystemet. Det tager chkdsk sig af. For at være helt sikker genskrives bootsektoren på harddisken ved hjælp af Fixboot.