Avatar billede johnstigers Seniormester
16. juli 2010 - 13:47 Der er 78 kommentarer og
1 løsning

Åbne spørgsmål, opførsel m.m. - oplæg til debat

http://www.eksperten.dk/spm/914075

Brugeren vælger at lukke sin profil EFTER jeg har brugt en del tid på at hjælpe ham med at få kigget på de åbne spørgsmål.

Hvad er det for en opførsel man skal finde sig i?
Citat #2 "Kære politimand john_stigers> Hvis det generer dig meget, at spørgsmål hvor jeg ikke har fået svar, ikke er blevet lukket, kan jeg da meget let deaktivere min konto, så også du kan få en god sommer."
Jeg kunne forstå det, hvis jeg kun kommenterede i http://www.eksperten.dk/spm/914075 for at gøre opmærksom på de åbne spørgsmål, men jeg starter faktisk med at prøve at hjælpe.

Personligt så tror jeg kleenex er den samme som moo!
Hvorfor skulle en NY bruger ellers kommentere på et spørgsmål oprettet 3 dage før, og ikke deltaget i andre?!

kan det virkelig være rigtig at man skal finde sig i at folk bare spørger, og regner med at få det hele forærende, og at de ikke gider vende tilbage til deres spørgsmål

Hvis ikke der snart kommer en løsning på dette og alle de andre problemer (Man kan tage et kig i eksperten kategorierne så får man at se hvilke), så ser jeg ingen grund til at fortsætte med at bruge eksperten. Eksperten for mig, er det seriøse alternativ til alle de andre forums der findes, så bliver div. problemer ikke løst, kan jeg (og mange andre) ikke se nogen fordel i at bruge eksperten længere!!!

Der er jo ingen synlige admins/coadmins (det ved næsten alle brugere herinde) så er det så slemt at vi brugere selv tager sagen i hånden? og nej, det er ikke mod reglerne at have mange åbne spørgsmål, men for os brugere der prøver at hajælpe, er det rart at vide at folk sætter pris på hjælpen og det gøres nu engang bedst hvis de vender tilbage til deres spørgsmål...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. juli 2010 - 14:10 #1
Øh, ja - det er vel sådan ca. det samme, som ved de folk vi møder i S-toget, supermarkedet, eller ved svømmepølen ved hotellet i Pyongyang ;)  Der er lidt af hvert, og det er vel godt nok.
Avatar billede noltus Novice
16. juli 2010 - 14:26 #2
Der uddeles tudekiks ved usb port 1
16. juli 2010 - 14:40 #3
John_Stigers, jeg foeler stadig at jeg har stoerre gavn end aergelelse af Eksperten, maaske delvis ved at jeg isolerer mig fra de stoerste aergelser ved systematisk at springe spoergsmaal over fra brugere der ved at have mange aabne spoergsmaal viser at de ser anderledes paa den sag end jeg.  Derfor (paa grund af netto-nytte) forbliver jeg som aktivt medlem.  Det er forstaaeligt hvis du, som du snakker om, vil vaelge modsat.

Et par gange har jeg set saadanne spoergsmaal som ingen indlaeg har faaet efter 12-14 timer.  Hvis jeg mener at kunne svare sker det at jeg goer spoergeren opmaerksom paa at jeg af tids-aarsager er noedt til at prioritere og derfor vaelger spoergsmaal fra medlemmer der lukker spoergsmaal og derfor ikke vil begynde dette spoergsmaal, men hvis han/hun nu vil lukke sine gamle spoergsmaal vil jeg gaa i gang.  Og saa sker det faktisk oftere end ikke at disse medlemmer giver sig til at lukke spoergsmaal.

Men vi maa se i oejnene at du og jeg og de der laegger vaegt paa at faa spoergsmaal lukket i realiteten er et mindretal (de fleste medlemmer giver sig frit i kast med spoergsmaal fra medlemmer med snesevis af spoergsmaal der skulle have vaeret lukket,) og saa laenge der er "laissez-faire" fra admin har de medlemmer vel stort set samme ret til deres synspunkter som jeg har til mit.  Jeg vaelger foreloebig at forblive.

Men en interessant ting kom frem:  Jeg var ikke klar over at man kunne deaktivere sin profil.  Hvordan goer man det (hvis jeg paa et tidspunkt skulle aendre mening?)
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. juli 2010 - 14:55 #4
#2 Du har intet fornuftigt at sige, så jeg vil venligt bede sig og at holde dig ude af debatten.
Overskriften siger oplæg til debat, men det gør dit indlæg ikke.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. juli 2010 - 14:57 #5
Christian_Belgien - kig her: http://www.eksperten.dk/blog/31
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2010 - 15:16 #6
Jeg er enig med john_stigers det burde være et krav, at spørger tager det hensyn til dem som forsøger at hjælpe, at spørgeren følger op på sit eget spørgsmål og efterfølgende lukker det. Alt alt andet er uforskammet.

#2 Din kommentar er særdeles upassende i et seriøst spørgsmål.

Det her er også et spørgsmål om Ekspertens værdigrundlag, som er vidende, seriøse brugere. I det omfang disse siver bort svinder også Ekspertens værdigrundlag. Det er mit indtryk at der i gennem den senere tid er sket et tab, som ikke er blevet erstattet af nye brugere.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
16. juli 2010 - 15:30 #7
Jeg er ganske enig med john_stigers det burde være et krav, at spørger tager det hensyn til dem som forsøger at hjælpe.

Man kan vel lave en max for åbne spørgsmål, eks. X-åbne og derefter skal de lukkes inden man kan gå videre.

#2, Kom tilbage når du har noget seriøst at sige.
16. juli 2010 - 16:17 #8
Lige en hurtig som 'bidrag' -> http://www.eksperten.dk/spm/908022
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juli 2010 - 16:17 #9
Problemet med dem som aldrig faar afsluttet deres spoergsmaal er vel delvist loest ved at antal udestaande point nu vises for opretter af spoergsmaal.

Saa er det nemt for folk at vaelge:
1) ignorere spoergsmaalet
2) bede spoerger faa afsluttet
3) vaere ligeglad og svare alligevel
4) bede spoerger faa afsluttet men svare alligevel

Jeg synes at det stoerste problem er folk der bringer deres udestaaende point ned til nul lynhurtigt ved kritikloest selv at tage point i alle deres aabne spoergsmaal.

Maaske skulle der ogsaa vises "tag selv point procent" for opretter.
Avatar billede Kleenex Nybegynder
16. juli 2010 - 16:28 #10
Selvfølgelig enig i at man i videst muligt omfang bør lukke sine spørgsmål.

Men..... det eneste jeg ikke kan klare er en bedrevidende selvbestaltet "politibetjent" som john_stigers....
16. juli 2010 - 16:29 #11
Men disse Point ude: -240 vises - såvidt jeg har set - ikke lige i hovedet på spørgsmålsopretter. Kommer først frem EFTER spørgsmålet er oprettet ?

BTW: john_stigers -> Point ude: -240  (Godt klaret med -Point ude ??? *S* )
Avatar billede Kleenex Nybegynder
16. juli 2010 - 16:33 #12
Profilen moo blev iøvrigt slettet længe FØR john_stigers kom med sin minutiøse gennemgang af MOO's åbne spørgsmål, så snup bare en kiks mere john_stigers....
16. juli 2010 - 16:34 #13
<Kleenex> / <moo> : Ref #10 - vi kunne jo også lade dig 'sejle i din egen så', og så kunne du - måske - hvis du kommer tilbage - undre dig over det... Men det er jo sådan det opleves af andre der skriver til dig... Ref http://www.eksperten.dk/spm/914075#reply_7619102

Dette er også til andre der glemmer/ikke gider at 'pænt' vende tilbage ...
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. juli 2010 - 16:49 #14
Kleenex> du er ikke ønsket i denne debat.
Spørgsmålet er seriøst ment, og profilen var ikke lukket da jeg kommenterede.
16. juli 2010 - 17:11 #15
<moo>: Sidst på 15. juli 2010 kl. 10.01
Avatar billede Kleenex Nybegynder
16. juli 2010 - 17:34 #16
Ikke lukket :-)
Avatar billede Kleenex Nybegynder
16. juli 2010 - 17:35 #17
16. juli 2010 - 17:53 #18
Arne_v, jeg er enig i at folk selv vaelger hvordan de reagerer paa spoergsmaal, inklusiv spoergsmaal fra medlemmer med mange udestaaende spoergsmaal/points.  Det var ogsaa det der (indirekte) var pointen i min #3.  Erikjacobsen siger i #1, i grunden, at man moeder alle slags folk i supermarkedet, ved svoemmepoelen, og paa Eksperten.  Ja, og saa er man selv ansvarlig for at vaelge hvem af de man render ind i man vil blive ved med at omgaas.

Jeg er ogsaa enig i at det paa et forum som Eksperten, baseret paa points som det er, er et stort problem naar spoergere udlover points og saa ikke afgiver dem til de der kommer med brugbare svar.  Hvis en svarer bliver snydt for velfortjente points er det, fra mit synspunkt, stort set ligegyldigt om det er fordi spoergsmaalet aldrig lukkes eller fordi det lukkes til fordel for spoergeren selv.  Men naar jeg opfordrer folk til massalt at lukke spoergsmaal beder jeg altid om at afgive points hvor der er brugbare svar, at indkalde svar hvor der er brugbare kommentarer, og at lukke resten asap.  Naar jeg har set brugere masse-lukke saa er de points de vinder i  "toplister" vaesentlig mindre end de points de havde udestaaende.  Jeg haaber saa at resten af pointene er gaaet til vaerdige svarere.

Men personligt ser det et endnu stoerre problem, nemlig naar jeg har investeret tid og interesse og ofte research i et spoergsmaal og spoergeren saa "gaar doed" og undlader at reagere.
Avatar billede Kleenex Nybegynder
16. juli 2010 - 19:21 #19
Mig bekendt har moo aldrig ladet et spørgsmål stå åbent, hvor der har været et blot nogenlunde tilfredsstillende svar. Lad john_stiger undersøge det, han har jo åbenbart ikke andet at lave....
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2010 - 19:32 #20
Du der "Kleenex" hvad med lige at knytte sylten og lade de voksne udveksle meninger - du opfører dig som rigtig mange af de opblæste narrerøve der efterhånden har gjort dette forum til et helt uudholdelig forum - i tråden omtales en co-admin, hvis en sådan længere findes så har vedkommende totalt misforstået sin opgave
Avatar billede Kleenex Nybegynder
16. juli 2010 - 20:04 #21
Flot sprog "helgec" - mon det er hvad man kalder voksen meningsudveksling....
Avatar billede Kleenex Nybegynder
16. juli 2010 - 20:07 #22
Helgec> Kiggede lige forbi din hjemmeside www.helgec.dk. Den er godt nok flot, professionel og indbydende - kontakter nok dig i stedet for Eksperten.dk, næste gang jeg har IT-problemer.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. juli 2010 - 20:30 #23
Avatar billede Kleenex Nybegynder
16. juli 2010 - 21:05 #24
#23 john_stiger

Anna Pihl fik mig - er på vej i brummen....
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2010 - 21:17 #25
Kleenex
Når nogen påpeger at man har begået fejl er det usselt, at prøve på at tilsvine budbringeren, i stedet for at rette sine fejl. john_stigers er en kendt og respepteret bruger på Eksperten,
så dit forsøg er ganske mislykked. Du grisser bare dig selv til, og her kan ingen Klineex hjælpe.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. juli 2010 - 22:02 #26
Kleenex> det lader ikke til at du har forstået problemet, og at problemet ikke er dig alene.

Eksempler:
http://www.eksperten.dk/profil/tp1990 - point ude: 2695
http://www.eksperten.dk/profil/masteraaen - point ude: 3055
http://www.eksperten.dk/profil/nzc - point ude: 1460
http://www.eksperten.dk/profil/synthaiz - point ude: 905

Disse 4 brugere er pr. intern besked blevet gjort opmærksom på "problemet" med åbne spørgsmål, men har valgt ikke at reagere, så de har vel heller ikke noget imod at jeg nævner det...
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2010 - 22:37 #27
God bemærkning Fiskerbo, som jeg er 100 % enig i.
Her kan ingen kleenex hjælpe. (haha) Tag den!!
16. juli 2010 - 22:46 #28
En lille 'smart' detalje mht. oversigten over oprettede spørgsmål fra en given bruger; eks nævnte http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/tp1990 - kolonen til højre viser hvornår opretteren sidst har lagt noget i tråden; hvis der bare står  [  -  ]  har opretteren ALDRIG vendt tilbage dertil med indlæg efter den oprindelige oprettelse... Denne bruger er jo - i skrivende stund - et pænt (?) eksempel derpå!!! Der skal nok være andre...
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2010 - 23:12 #29
Ja Karise_Larry der er mange.
Ved ikke hvor mange påmindelser du har givet i den tid jeg har været med her, men det er mange.
Synes det er fuldstændig respektløs måde de opfører sig på. Det er frivillige der forsøger at hjælpe med folks problemer. Og bliver man i den grad overfuset som john er blevet i tråden han henviser til, kan jeg godt forstå han opretter dette spørgsmål.
Hans indlæg her øverst jeg er helt enig i.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. juli 2010 - 23:17 #30
Hvis vi nu skulle være konstruktive ... jeg ved det godt ... der er langt mellem ændringer af eksperten.dk ... alligevel ...

Det jeg godt kunne tænke mig, var private noter om brugere jeg har mødt. Det kunne udformes som en farve markering: rød, gul, grøn stjerne, som blev klistret på ved siden af brugernavnet, når jeg så det.

Så kunne jeg fx lave
  john_stigers:  rød stjerne, fri tekst: Irriterende politibetjent
eller
  john_stigers:  grøn stjerne, fri tekst: Flink fyr
Gul stjerne kunne så være een jeg ikke er helt sikker på.

I modsætning til det tidligere karma-system så er dette til mit eget brug. Jeg kan se stjerner og fri tekst, og jeg kan vælge om jeg vil bruge tid på personen. Min hukommelse fungerer ikke bedre end en yucca-palme på sydpolen, så derfor en fri tekst til at minde mig om hvad det handler om.

Andre kan ikke se noget.

Men det kunne nok være interessant hvis en bruger kunne se hvor mange røde, gule og grønne stjerner man har. Ikke fra hvem og ikke hvorfor.

Egentlig interesserer personerne mig ikke. Et godt spørgsmål, derimod, kan redde dagen... ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2010 - 00:10 #31
Faktisk en ret interessant ide.

Men det bliver nok implementeret i den uge hvor der er 3 søndage og grise kan flyve.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. juli 2010 - 00:24 #32
Grise kan flyve, har jeg set... Opasia... 14 år siden??

Men de 3 søndage er et problem. Måske vi skulle lave en firefox-udvidelse.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2010 - 00:28 #33
FF kan scriptes med JS og kommer allerede med en SQLite. Det lyder som noget der er muligt.
Avatar billede snowball Novice
17. juli 2010 - 11:29 #34
Lad mig starte med at sige, at jeg fuldt ud sagtens kan forstå jeres frustrationer. Jeg synes også selv, at det er træls når folk ikke gider lukke deres spørgsmål på en ordentlig måde.

Men som alle tidligere gange dette problem har været diskuteret, så er der 2 væsentlige ting man skal hæfte sig ved her:

1) Som John selv nævner til sidst i sit spørgsmål, så står der intet sted i reglerne at man rent faktisk skal lukke sine spørgsmål! Ergo overtræder de ikke nogen regler ved at lade dem stå åbne, og dermed kan man heller ikke tvinge dem til noget.

2) IDG ser det åbenbart ikke som et problem de gider at bruge energi på, så kan det egentlig betale sig, at "vi" bliver ved med at bruge energi på det?

Jeg har selv tidligere foreslået, at man indlægger et max på f.eks. 5 åbne spørgsmål ad gangen. Det burde være nok for langt de fleste. For sjov skyld, så prøvede jeg lige at søge i mit CoAdmin mail arkiv for at se, hvornår vi første gang begyndte at snakke om en sådan funktion. Resultatet: Sommeren 2003 - altså for 7 år siden og funktionen er som bekendt stadig ikke en del af Eksperten til trods for at den er yderst simpel og meget effektiv.

En blokering på max åbne spørgsmål vil dog ikke umiddelbart løse problemet helt, men hvis det implementeres ordentlig, så vil det helt sikkert hjælpe meget på problemet. Hvis det i samme ombæring også laves så folk kun kan tage point retur i deres eget spørgsmål hvis det godkendes af en Admin/CoAdmin (eller hvis der ingen indlæg har været, så er det OK at det sker automatisk for så er der ingen der risikerer at blive snydt), så undgår vi også, at folk blot ukritisk lukker deres åbne spørgsmål for at kunne oprette nye. Sådan mener jeg det er på f.eks. experts-exchange.com

Selvom jeg ikke er meget for at erkende det, så er vi jo egentlig ude i en "hvis du ikke kan lide lugten i bageriet" situation. Hvis du ikke føler en bruger er "værdig" til at modtage din hjælp, så ignorer spørgsmålet/brugeren og gå videre til den næste. At der desværre kommer flere og flere af den slags brugere er pisse ærgerligt for at sige det rent ud, men det er ikke desto mindre de vilkår vi må leve under når IDG er ligeglade med os.

At gode, gamle brugere som John truer med at "forlade bageriet" får næppe IDG op ad stolen. De ved godt, at der hele tiden kommer nye til som kan tage over hvor de gamle slap. Sådan en udskiftning har der mere eller mindre naturligt været i alle årene, og vi har overlevet alligevel ;)

Mht. at folk gør sig selv til "politibetjente", så synes jeg det er en ærgerlig reaktion, men kan igen godt forstå det grundet at der igen CoAdmins er overhovedet. Man skal dog tænke meget over hvordan man fremtræder når man beder folk om at gennemgå sine gamle spørgsmål. Jeg kan til tider godt forstå at nogle brugere føler sig dårligt behandlet for jeg kan jævnligt se IRD/LRD/Freehelp (fortsæt selv den alenlange liste) situationen om og om igen hvor folk bare bruser frem og nærmest skaber en gidselsituation med mafiametoder for at få folk til at lukke deres spørgsmål.
Avatar billede f-arn Guru
17. juli 2010 - 19:32 #35
Hvad med at invitere erfarne brugere ind som coadmins. arne_v, john_stigers og andre ville være gode valg. Alt andet end den nuværende "wild west" tilstand, ville faktisk være en forbedring.
Avatar billede snowball Novice
17. juli 2010 - 21:52 #36
Så længe der ikke er et ordentlig CoAdmin system til at håndtere anmeldelser og brugere, så er nok så mange CoAdmins ikke ret meget værd.

Det system der findes lige pt. (eller i hvert fald da jeg sagde op, og jeg tvivler stærkt på at det har ændret sig ret meget) er ikke ret meget værd, så når man ikke har de store muligheder for sanktioner, så vil effekten ikke være så stor.

Man kunne selvfølgelig håbe på, at tilsagn fra nogle gode, respekterede brugere om at de vil være CoAdmin kan få IDG til at lave ændringer, men jeg tvivler meget. Desværre på begge ting.
Avatar billede snowball Novice
18. juli 2010 - 21:04 #37
For at følge op på mit tidligere indlæg, så er http://www.eksperten.dk/spm/914414 et godt eksempel på hvad jeg mener med "nærmest skaber en gidselsituation med mafiametoder for at få folk til at lukke deres spørgsmål."

Jeg har virkelig svært ved at se, hvorfor man ikke bare kan ignorere spørgsmålet og gå videre til det næste! I modsætning til spørger (som ikke overtræder nogen regler), så skriver folk irrelevante indlæg for spørgsmålet og dermed overtræder punkt 2.1.8 i reglerne - http://www.eksperten.dk/brugerbetingelser

OBS: Dette indlæg er på ingen måde skrevet for at hænge nogen ud, men blot for at illustrere min holding!
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2010 - 21:19 #38
Når jeg ser på den brugers åbne spørgsmål, forstår jeg sandelig godt de to herres reaktion. De vil simpelhen ikke behandles ligeså uhøfligt som de mange som har forsøgt at hjælpe. Spørgeren overtræder ingen skrevne regler nej, men de uskrevne kræver et minimum af respekst, og vil spørgeren ikke vise den, er det rimeligt at vise ham, at han gør sig upopulær.
http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/kosl99
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2010 - 21:33 #39
Når man ser " snowballs" sidste indlæg #37 jamen så siger det alt - den mand har tidligere ageret Co-admin - jeg har haft adskillige meningsudvekslinger med ham privat og nu demonstrerer han nok engang at han ikke har opdaget, at den indvendige side af hovedet er beregnet til at tænke med.
Prøv lige at forstå, der er en verden der kører på helt andre præmisser end dem du hylder, jeg påstår ikke at det er det bedste koncept, men sådan er det altså
Avatar billede snowball Novice
18. juli 2010 - 21:33 #40
Igen, hvis de ikke mener brugeren er værdig til deres hjælp, hvorfor ignorerer de så ikke bare spørgsmålet i stedet for selv reelt at overtræde reglerne?

At man ikke lukker sine gamle spørgsmål og at nogle mener man overtræder nogle regler som de mere eller mindre selv finder på, kan på ingen måde retfærdiggøre, at man skal udsættes for "virtuel afpresning".
Avatar billede snowball Novice
18. juli 2010 - 21:35 #41
helgec: Jeg overholder blot de regler der reelt er at forholde sig til. At du og andre har opfundet jeres egne regler og prøver at pådutte os andre dem, kan jeg kun ryste på hovedet af.
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2010 - 21:42 #42
Når man ser på Ekspertens regler er det nu alligevel et spørgsmål om den omtalte bruger ikke har overtrådt dem. Det kan da vist diskuteres.
":Nu fik jeg løst mit problem, er der mere jeg skal gøre?
Der er et par ting du bør gøre. Det første er at acceptere svaret. Den anden ene er at sige tak for hjælpen til de personer der har hjulpet dig eller prøvet på det."
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2010 - 21:47 #43
Og jeg kan kun ryste på hovedet af dine indstillinger, det var med betydelig måben jeg periodevis oplevede dig som co-admin men jeg troede faktisk, at du efter, at være blevet fritstillet var blevet mere a.la. den brede befolkning som jeg selv mener at tilhøre, men jeg kan se, at den forkærlighed du tidligere demonstrerede for utilpassede profiler, den forsvarer du forsat med næb og klør, det er efter min opfattelse prisværdigt, men ikke nødvendigvis fornuftigt.
Jeg kan udmærket følge dig i din filosofi vedr. ekspertens regler, men ude i den store verden er det altså ikke specielt smart at konkludere, at alt hvad der ikke er forbudt, det er lovligt
Avatar billede snowball Novice
18. juli 2010 - 22:38 #44
Fiskerbo: Jeg roser på ingen måde kosl99's færden på Eksperten. Jeg er 110% enig i, at den sagtens kan blive langt bedre og det samme kan systemet bag Eksperten. Enhver der kender mig bare lidt gennem min tid på Eksperten vil til hver en tid kunne stå inde for, at jeg så rigeligt har kæmpet røven ud af bukserne for at Eksperten skal blive et bedre sted for os alle. At alle så ikke er enige i mine holdninger er noget helt andet.

Jeg forsøger blot at pointere, at målet helliger ikke midlet, og at jeg mener det er nok så sørgeligt, at man nu åbenbart skal finde sig i "virtuel afpresning" for at få hjælp et gratis sted.
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2010 - 22:58 #45
snowball
Jeg betvivler ikke dine reelle hensigter og jeg tror gerne du har gjort hvad du kunne for at gøre Eksperten til et bedre sted.
Vi er bare ikke enige i hvordan man kan tillade sig at forholde sig til en bruger, som opfører sig tarveligt over for andre brugere.
Jeg tror faktisk på, at hvis en tarvelig bruger fatter, at han ikke kan forvente hjælp, med mindre han ændrer adfærd, vil han - i nogle tilfælde - gøre det. Og så er det jo også et budskab til andre.
Men det afhænger jo af opbakningen til det synspunkt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. juli 2010 - 23:44 #46
Som jeg ser det, er eneste mulighed for at rette op på problemet et af flg.:
1. Begrænsning af åbne spørgsmål
2. Begrænsning af point ude
3. Besked om point ude, når nyt spørgsmål oprettes.
4. Drop kravet til nye coadmins, om møde månedligt hos IDG.

Jeg kan se jeg er nævnt som coadmin, men her takker jeg nej. Ikke så meget pga. mødet hos IDG, men lige så meget, fordi jeg har prøvet det, og der er en helt anden attitude hos folk idag, og der er jeg ikke "i humør" til at skulle igennem en større diskussion omkring div. ting.
Avatar billede snowball Novice
19. juli 2010 - 00:13 #47
fiskerbo: Så du mener det er OK at "afpresse" folk der søger hjælp på en gratis hjemmeside?
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2010 - 01:35 #48
Jeg finder at john_stigers forslag lyder fornuftigt.

snowball
Citat fra Nudansk ordbog:" afpresse vb. -r, -de, -t o afpresse ng ngt lægge et stærkt pres på nogen el. tvinge nogen til noget; ofte ved hjælp af ulovlige midler = AFTVINGE"
Bare så vi ved hvad det er vi taler om.
Jeg synes at din opfattelse af situationen er stærkt overreageret. Der er blot tale om at fortælle nævnte bruger at han ikke kan forvente hjælp, når han ikke i mindste mål respektere dem som bruger deres tid og evner på at hjælpe ham.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juli 2010 - 04:15 #49
Det er rigtigt at reglerne ikke er specielt klar eme dhensyn til afslutning af spørgsmål.

Af gode grunde - jeg tror ikke at man kan formulere en fornuftig regel omkring dette.

Til gengæld er der noget i reglerne om at tage point selv og det bliver raskt væk ignoreret af diverse uheldige elementer.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juli 2010 - 04:19 #50
Jeg er helt enig i at, når det nu er ændret således at man kan se antal point ude, så kan man undlade at hjælpe dem som man mener har for mahe point ude.

Men er det bedre for spørger at stå tilbage og undre sig over hvorfor der ikke kommer nogen svar end at få at vide hvorfor? Det kan jeg ikke se!

Det kræver så naturligvis at det påpeges i en rimelig høflige tone "Der er formentligt flere som vil have lyst til at hjælpe dig, hvis de kan se at du for afsluttet dine spørgsmål" fremfor "Den elendige fnatmide af en undermåler - jeg gider sgu ikke hjælpe dig når du har XXX point ude".
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juli 2010 - 04:22 #51
Ideen med et max. antal åbne spørgsmål eller max. antal point ude er ikke ny.

Jeg er lidt skeptisk overfor ideen:

1) Jeg tror at det vil blive svært at finde en værdi som er effektiv overfor synderne men som ikke lægger hindringer i vejen for folk som bare har mange problemer de gerne vil have løst.

2) Jeg frygter at trenden som vi allerede nu se ved små prikken til den synderne, hvor de bare konsekvent lukker spørgsmålene bed at tage point selv, bliver meget værre med en hård begrænsning.
Avatar billede snowball Novice
19. juli 2010 - 08:49 #52
Fiskerbo: Bemærk, at jeg hele tiden har skrevet "afpresning" i anførselstegn for at tage lidt af trykket af.

For at bruge det du selv skriver: "lægge et stærkt pres på nogen el. tvinge nogen til noget" - det er da netop det der sker i http://www.eksperten.dk/spm/914414

Citat:
du vil få 'pænt' flere indlæg, hvis DU også 'pænt' vender tilbage / lukker til meget gamle dine tidligere spørgsmål ?

Derefter kan du få 'fidusen' ...

Hvis det ikke er at holde ham som "gidsel" og tvinge ham til at gøre noget før han kan få hjælp, så ved jeg ikke hvad vi ellers skal kalde det.

Der er blot tale om at fortælle nævnte bruger at han ikke kan forvente hjælp...

Det er stadig ikke budskabet jeg har noget imod - det er måden det sker på!

arne_v: Vedr. punkt 2 i #51 - ja, det kan godt blive et problem, men det findes der også en løsning på som jeg nævner i #34.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
19. juli 2010 - 09:05 #53
Hej. Jeg er på ferie, men Geertsen gjorde mig lige opmærkom på denne her gode tråd.

Jeg er enig i at det er et generelt problem at folk ikke lukker deres ting. Jeg kunne nok skrive en en længere afhandling om at det hænger sammen med en forbrugskultur hvor man "forbruger" i stedet for at bidrage.

Heldigvis er der jo også folk som har en mere helhedsorienteret tilgang til at deltage i et forum som Eksperten.

Jeg vil godt understrege at vi ikke er "ligeglade", men fordi man ønsker sig en funktion er det ikke altid at det betyder at alle er enige / at det skønnes mest fornuftigt.

Vi implementerede "point ude"-funktionen da det var en af de ting der var generel konsensus om.

Jeg er til gengæld lidt skeptisk om at gå videre med at begrænse antalle af åbne spørgsmål. Jeg tror simpelthen at folk bare omgår det ved at laver en ny bruger / tage point selv. Jeg er derfor mest på Arne_v´s hold...men kan da overbevises af argumenter.

og til sidst: Kleenex - opfør dig ordentlig. Din tone er ikke konstruktiv.

PS: Jeg er klar over at CoAdmin-indsatsen ikke er i orden og vil tage et kig på det efter ferien.
19. juli 2010 - 09:48 #54
Evt. http://www.eksperten.dk/spm/908022 kombineret sammen med en vedlagt liste over brugerens oprettede spørgsmål, evt. med RØD på dem som tilsyneladende stadig er åbne ?
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2010 - 14:22 #55
snowball
Omtalte bruger i http://www.eksperten.dk/spm/914414 har under alle omstændigheder lukket stort set alle sine åbne spørgsmål og har nedbragt point ude fra 2.700 til bare 400 inklusiv det spørgsmål det drejer sig om. Og hans kommentar er blot":Så er der vist ryddet nogen lunde op.. Mange af spørgsmålene var der ikke rigtig nogle svar til, så derfor var de ikke lukket." Det kalder jeg en fornuftig reaktion på påmindelsen. Og det er da så meget nemmere end at oprette en ny bruger, for man skal jo også have en ny mail adresse.
Så den historie endte jo godt, så de implicerede vil nok leve lykkelige til deres dages ende:)
Avatar billede snowball Novice
19. juli 2010 - 14:43 #56
fiskerbo: Det er meget muligt at det endte godt i dette tilfælde, men det ændrer stadig ikke ved, at fremgangsmåden er yderst uheldig i mine øjne.

Det er godt nok sørgeligt hvis det skal til at være måden fremover.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
19. juli 2010 - 16:09 #57
@K_Larry: Det er en god ide. En slags kvittering for oprettelsen.

Vi arbejder også med en overvejelse om en statusmail efter XX antal dage - a la man kender fra jobagenter på jobsider:

Dit spørgsmål har været åbent i X antal dage, der har været XXXX clicks på det. Der er er to kommentarer og et forslag til svar..."

(den grådige måde havde så været at lade folk betale 5 kroner for at komme øverst på listen igen, men det er vist lidt groft :-)

@ Geertsen: Jeg synes selvreguleringen som udgangspunkt er fin, det virker nok bedre end en eller anden mail. Men du har ret i at det måske er lidt hårdhændet - som flere har skrevet her i tråden så kan det gøres med lidt mere diplomati, men jeg har den oplevelse at de fleste af os skal finde formen her med de nye funktioner...
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2010 - 16:09 #58
Hvis det ikke er mig der har mistet tråden blandt alle disse indlæg, så kan man vel godt sammenligne lidt, med den lille købmand henne på hjørnet der siger, ikke mere kredit før regningen er betalt og her er det da kun skyldneren det kan være sørgeligt for.

Men måske har jeg bare ikke rigtig fattet hvori det sørgelige består
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2010 - 17:25 #59
Jeg synes at arne_v i #50 stiller et godt spørgsmål:
"Men er det bedre for spørger at stå tilbage og undre sig over hvorfor der ikke kommer nogen svar end at få at vide hvorfor? Det kan jeg ikke se!"
Nej det er bedre for spørgeren at vide hvorfor han måske ikke får svar, for så kan han vælge at forbedre sine muligheder - eller han kan lade være, det står ham jo frit for. Men så ved han da hvor han står.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2010 - 17:43 #60
#58 næh når man ser en spørger nedbringe point ude fra 2.700 til bare 400 inklusiv det spørgsmål det drejer sig om, så er det jo kun glædeligt. Så vi bare mere af den slags. Og måske vil denne diskussion få nogle til at kikke lidt på deres egne åbne spørgsmål?
19. juli 2010 - 19:18 #61
lars_pcworld, det var vel nok godt at se en reaktion fra en co-admin.  Det har manglet, og mit indtryk (og vist nok indtrykket fra mange) har vaeret at lave forslag var som at slaa i en dyne.  Hvis vi kan se frem til en vis dialog saa vil meget vaere vundet.

Jeg skynder mig at give min uforbeholdne mening:  Grund-problemet er at der er to slags indlaeg, kommentar og svar, og at der skal et indlaeg i form af svar til for at lukke et indlaeg.  En spoergere der faar indlaeg med loesning paa de opstillede problemer burde umiddelbart kunne beloenne med point og lukke.  Proceduren med at skulle lave et indlaeg "smid et svar" og at svareren saa skal lave et indlaeg i form af svar men uden reelt indhold tjener intet formaal.  Hvis en spoerger efter en tid ikke har faaet indlaeg eller ingen der bedrog til loesning skulle spoergeren umiddelbart kunne lukke spoergsmaalet og faa de udestaaende poinst tilbage.  Proceduren med foerst at skulle lave et indlaeg i form af svar men uden reelt indhold tjener ikke noget formaal.  Jeg er overbevist om at vi vil foroege "luknings-graden" hvis vi forenkler lukningsprocedurerne.

Som sagt, det er blot min personlige mening.  Nogle af Ekspertens senior medlemmer har i tidligere indlaeg fortalt at de ikke deler min mening.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2010 - 19:32 #62
Hvis vi for en kort stund glemmer alt om evt. point, så ser jeg det største problem i, at søgefunktionen helt mister sin betydning. Jeg går ud fra, at den oprindelige ide med eksperten var, at den med åre skulle udvikle sig til et kæmpe opslagsværk med gode IT-løsninger.
Når så mange tråde aldrig bliver lukket eller hvis spørger selv snupper point uden at det har været tilkendegivet hvad løsningen var, ja men så står der jo en pokkers masse mulige løsninger og samler støv, ingen tør bruge dem fordi løsningerne aldrig er blevet bekræftet
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
20. juli 2010 - 01:18 #63
@ Christian_Belgien: Jeg prøver at følge med, men der er ofte mange indlæg. Det sikreste er at smide en besked her på E hvis der er noget man føler jeg skal se. Det bruger en del og det virker :-)

@ Helgec: Ja, jeg tror at det er relativt vigtigt at man kan se om noget er åbent eller lukket. Derfor synes jeg også knapperne med farver virker. Jeg kender selv til det med at lede i 2.000 tråde i forums hvor de ofte ender i en "hmmmm....hvad skete der mere her?"-oplevelse.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juli 2010 - 01:29 #64
Tirsdag 20. juli kl. 9:30 på Lars's kontor. Telefonen ringer og Lars tager den. Det er driften som fortæller at de har måttet sætte et par ekstra diske i database serveren, fordi Lars's E inbox pludseligt fyldte 400 GB.

:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juli 2010 - 01:30 #65
re #52)

Hvis det er en mulighed at have manuel behandling af alle "problemer", så er der næppe mange problemer tilbage.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
20. juli 2010 - 01:31 #66
Jeg kunne godt se hvad jeg lagde op til :-) Men vælger den positive linje - så kan jeg altid få sat en begrænsning på bagefter: "Brugeren har desværre nået sin kvote på 3 daglige mails, prøv igen i morgen"...så bliver det som at nå igennem til SKAT!
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juli 2010 - 01:32 #67
#60

Fra 2700 til 400 synes jeg ikke siger så meget.

Spørgsmålet er hvordan de 2300 uddelte point fordeler sig på:
- tildelt svarere
- taget selv med god grund
- taget selv uden god grund

Det er kun de to første pinde jeg betragter som værende fremskridt.
Avatar billede chalde Seniormester
22. juli 2010 - 19:50 #68
Alle handler på hver deres egoistiske måde.
- Nogle brugere opretter og skrider. De vælger at prioritere andre ting i deres liv højere end et forum
- Nogle vælger at vende tilbage og komme med feedback, for derved ikke at føle de skrider fra regningen, eller de er blot hensynsfulde.
- Nogle vælger at himle op over at andre ikke vender tilbage, da de bruger ualmindeligt meget tid herinde, og gerne så at der var orden i sagerne.
- Nogle..... osv.. fyld selv mere på. Hver person har hver sin egoistiske tilgang til det. Handlingerne er i sidste ende til egen vindings skyld (lidt filosofisk tankegang er på sin plads).

Som nævnt er der en lang række blandede kulturer og subkulturer her på eksperten. Nogle vil man aldrig komme til livs. Andre vil man ved hjælp af stokkeslag kunne formane. Og nogle er der ikke behov for at behandle da de følger både det skrevne og uskrevne regelsæt.

Personligt har jeg droppet pointræset da jeg alt for mange gange har kunne konkludere, at det ikke har skabt andet end endeløse offtopics, mudderkast om hvem der skal have point, spørgsmål der indledes med en bitter og negativt ladet sætning om at der skal ryddes op på værelset før der må leges osv...

Så istedet for at rende rundt med stokken og slå til folk, så giver jeg af den viden jeg har ganske gratis, og håber på god feedback, men smider mig ikke i fosterstilling hvis bruger aldrig vender tilbage.
Jeg har ganske enkelt for lidt tid eller tålmodighed til selv at følge op på andres gøren på et forum. For mig er det op til den enkelte om han vil bruge sin tid på at vende tilbage eller ej, og kan derfor kun blive positivt overrasket hvis der kommer et tak med på vejen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juli 2010 - 12:32 #69
Der er blandede meninger om dette.
Jeg lukker igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. juli 2010 - 12:44 #70
Ja men jeg er helt enig med dig i #46, i de 3 første punkter. Det sidste har jeg ikke indblik i, da jeg ikke kender det helt til bunds. Men det har jeg også forsøgt på et tidspunkt med samme resultat på mit spm fra dengang.
http://www.eksperten.dk/spm/911999
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juli 2010 - 12:56 #71
Nr. 4 kan lars_pcworld.dk uddybe.

Vedr. "politimand" på eksperten...
Vil man ikke påtale regelbrud i en kommentar til brugeren (som står i reglerne vel at mærke), så bør man gøre det helhjertet og ikke anmelde regelbrud, ellers giver det ingen mening at nævne politimand i forbindelse med åbne spørgsmål, for det er ikke ulovligt at have åbne spørgsmål.
Avatar billede snowball Novice
25. juli 2010 - 13:23 #72
John: Hvor har du egentlig krav nr. 4 i #46 fra?

Det har aldrig været på tale i de 8 år jeg var CoAdmin / Admin.
Avatar billede chalde Seniormester
25. juli 2010 - 14:49 #73
En anden ting er, at de brugere der ikke vender tilbage til deres åbne spørgsmål på ingen måde bryder retningslinjerne eller betingelserne der er accepteret for brug af eksperten.
Derimod er der en række andre brugere, som med deres stokkesving bryder eller glemmer dem i deres heksejagt.

Punkt 2.1.8 i retningslinjerne/betingelserne:
2.Regler for brug af Eksperten.dk
1.Det er ikke tilladt at:
8.spamme, flame eller skrive indlæg uden relevans for det aktuelle spørgsmål
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juli 2010 - 17:05 #74
snowball #72: Fra lars

#73
Det er korrekt, men prøver man at hjælpe personen først er der intet galt i en venlig påmindelse.
Avatar billede chalde Seniormester
25. juli 2010 - 17:56 #75
#74 Når man ser de "venlige påmindelser" så ofte som det seneste stykke tid, så virker de knap så venlige, og ligner mest af alt en heksejagt. Især når de til tider står alene uden anden hjælp (siger ikke du gør sådan, men jeg er stødt på stikpiller uden hjælp en del gange).
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juli 2010 - 18:30 #76
Jeg kan ikek rigtigt se at 2.1.8 kan finde anvendelse.

Spørgsmålet om hvorvidt spørger kan forventes at ville uddele de udlovede point er vel i allerhøjest grad relevant for spørgsmålet !?!?
Avatar billede snowball Novice
25. juli 2010 - 19:00 #77
John: OK, det er nyt for mig, men et sådan møde kan jo holdes på flere måder med mindre man direkte vil kræve fysisk tilstedeværelse.

Arne: Jeg vil mene, at regel 2.1.8 er lavet ud fra hvad der er relevant for at få løst selve spørgsmålet, og ikke tiltænkt den efterfølgende "tekniske del" med at uddele point.

Sådan er den i hvert fald blevet opfattet og håndholdt i den periode jeg var en del af CoAdmin team'et.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2010 - 19:23 #78
Når man tænker på, at den voldsomme sommervarme er på retur, så forekommer nedenstående kommentar da helt utrolig

"Når man ser de "venlige påmindelser" så ofte som det seneste stykke tid, så virker de knap så venlige, og ligner mest af alt en heksejagt. Især når de til tider står alene uden anden hjælp"

Danmark er et velfungerende land hvor der ydes service på alt mellem himmel og jord, uanset om det er køleskabet, vaskemaskinen, bilen eller fjersynet, så står der eksperter parat til at bistå dig, mod betaling naturligvis.
Af uforståelige grunde har der indsneget sig den trend, at computere-problemer ordnes vederlagsfrit af godtroende tosser, i løbet af de sidste ti år har det ændret sig fra, at man sagde pænt tak for denne ydelse, til i dag hvor man ser det som sin legitime ret og ofte, som tak, slutter af med en flabet og ubehøvlet opførsel
Efter min bedste overbevisning bestemmer disse godtroende tosser suverænt om de vil hjælpe eller ej og hvis de tilmed er af den opfattelse, at man vil tilbage til de gode gamle dage hvor man sagde pænt tak ved at lukke spørgsmålet, så kan hverken "chalde" - "snowball" eller for den sags skyld "eksperten.dk" ændre noget ved det
Man kan naturligvis  deaktivere den formastelige tosse der tillader sig, at stille krav om rimelig opførsel, men hvis man vælger den beslutning, tror jeg, at farten på eksperte`s vej mod afgrunden vil accelerere yderligere
Og spørgere, ja men han / hun har jo den fulde frihed til at gå andre steder hen
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juli 2010 - 20:03 #79
#78
Godt skrevet.