Avatar billede usepc Praktikant
02. november 2010 - 13:24 Der er 7 kommentarer

Kan man på stationær pc have to Windows-versioner?

Hej.

Jeg har en stationær pc. På denne er der installeret "Windows 7".

Vil høre om, jeg på denne stationære pc kan installere "Windows XP", så der på min pc er både "Windows 7" samt "Windows XP", og så jeg, når pc'en starter op, med musen kan vælge, om jeg ønsker at benytte mig af "Windows 7" eller "Windows XP"?

Yderligere forklaring om, hvorfor jeg ønsker at vide dette:
På en "Estern Harddisk" har jeg en række optagelser, som er redigeret med videoredigerings-programmet "Pinnacle Studio 10" (som KUN fungerer med "Windows XP"). Det, jeg indtil videre har redigeret, har taget mig mange timer at redigere. Jeg ønsker nu at færdigredigere optagelserne til én samlet film. Jeg har hidtil redigeret optagelserne på en stationær pc med "Windows XP" på, men denne stationære pc gik så meget i stykker, at jeg investerede i en ny pc, hvorpå der KUN er installeret "Windows 7" (og mit redigeringsprogram fungerer som sagt ikke til "Windows 7", men til "Windows XP"), og dermed håber jeg på, det kan lade sig gøre at have både "Windows 7" samt "Windows XP" på pc'en, så jeg - når pc'en starter op - kan vælge, hvor vidt jeg vil køre med den ene eller anden version.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. november 2010 - 13:50 #1
Nej med mindre du har 2 harddiske for at køre dual boot skal det ældste instaleres først. men du kunne jo overveje at køre XP virtuelt.http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2010 - 13:52 #2
Ja det kan du. Der er flere metoder. Jeg selv køre XP fra drev C og Win 7 fra drev D. Hvis du kun har en haddisk kan du oprette en ekstra partition så systemet tror du har 2 haddiske. installationen af det ekstra OS opretter selv en dualboot hvor du ved opstart kan vælge hvad du vil køre.
02. november 2010 - 17:15 #3
Jeg har en (Service) bærbar med HD'en opdelt i 4 partioner:
* XP
* Vista
* WIN7
* "Fælles" drev for ovenstående

Læs historien/proceduren -> http://www.eksperten.dk/spm/903904
Avatar billede poko1 Ekspert
02. november 2010 - 17:29 #4
Som jeg skrev først XP så Win7 har lige prøvet at instalere XP på en anden partion men bliver afvist af Win7.
Avatar billede usepc Praktikant
20. august 2014 - 19:27 #5
Ok, tak for svar.
Avatar billede usepc Praktikant
20. august 2014 - 19:31 #6
@ poko1: Vil gerne give dig point.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. august 2014 - 19:40 #7
Du lukker bare selv jeg samler ikke!