Avatar billede andersfrey Nybegynder
02. november 2011 - 15:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Uønsket autokorrektur fra i til I

jf. tidligere tråd http://www.eksperten.dk/spm/920738 - Det er gået op for mig at jeg nok bør oprette et separat spørgsmål.

Jeg er i samme situation som den tidligere tråd: office retter ofte (men ikke altid) lille i til stort I når det står alene. Desværre virker løsningsforslaget fra denne ikke. Reglen 'i' erstattes med 'I' er nemlig ikke på listen.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. november 2011 - 16:25 #1
Autokorrektur er sprogafhængig. Når der sker en ændring af "i" til "I" sker det givetvis, når sprogindstillingen af din tekst står til engelsk, hvorimod det ikke sker, når indstillingen står til dansk.

Hvis du skriver på dansk i et afsnit, hvor sprogindstillingen (fejlagtigt) står til engelsk, vil du opleve udskiftningen.

Jeg er ret sikker på, at du vil finde "i" til "I" i listen, hvis du sørger for, at markøren står i tekst, der er sat til engelsk sprog, når du undersøger Autokorrektur-listen. Prøv derfor at tjekke igen.

Du skriver ikke, hvilken version af Word, du bruger. I Word 2003 og tidligere kan du se et ikon med sprog i statuslinjen nederst. I Word 2007 og 2010 kan du - hvis sprog ikke er vist i statuslinjen - højreklikke i statuslinjen og tilvælge sprog. Du kan åbne dialogboksen "Angiv sprog" ved at dobbeltklikke (2003 og tidligere) eller klikke (2007, 2010) på sproget i statuslinjen.
Avatar billede andersfrey Nybegynder
02. november 2011 - 17:40 #2
Hej Lene,

Tak for dit svar, det var både informativt og uddybende. Du har helt ret i, at hvis man befinder sig i engelsk formattering, så findes i->I på listen.

Det var helt specifikt i outlook2007 jeg havde problemet, og kunne ikke rigtig finde ud af at få en statuslinie frem i en ny email. Men  jeg fandt heldigvis derind via en anden vej.

Det ser ud til at office godt kan finde ud af at skifte mellem engelsk og dansk alt efter hvilket sprog man skriver.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. november 2011 - 18:56 #3
Info om automatisk skift af sprog:
Hvis du kigger i dialogboksen "Angiv sprog", vil du se en indstilling, "Find sprog automatisk". Den er som standard slået til. Når den er det, vil Word (og Outlook) - ud fra ikke fuldt ud gennemskuelige principper - prøve at regne ud, hvilket sprog du skriver, og ud fra sådanne gæt kan sprogindstillingen så pludselig skifte midt i teksten. Det er det, du ser effekten af - og det er sikkert derfor, at din danske tekst somme tider er sat til engelsk.

Hvis man skriver nogenlunde almindelig tekst, gætter Word muligvis korrekt, men hvis man f.eks. skriver noget mere teknisk, kan det gå helt galt (jeg har f.eks. set tekst i engelske dokumenter, som på den måde både er blevet til finsk, fransk og andet). Af samme årsag slår jeg altid den indstilling fra. Jeg foretrækker absolut, at det er mig der styrer sproget.

(Jeg har lavet dette som et svar).
Avatar billede andersfrey Nybegynder
02. november 2011 - 19:59 #4
Endnu en gang tak for oplysningerne. Det bliver nok ikke sidste gang jeg kigger her forbi efter hjælp.

Jeg kan dog ikke se den box med "accepter svar" der skulle være ved siden af dit svar?
02. november 2011 - 20:07 #5
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. november 2011 - 22:23 #6
Ups. Jeg fik vist ikke trykket på svar, selv om jeg skrev det ;-)
Avatar billede andersfrey Nybegynder
03. november 2011 - 00:18 #7
Ah ja, så var den der :)