Avatar billede wise Seniormester
15. februar 2012 - 13:31 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Outlook / Exchangeserver - Kan ikke gemme kalenderaftale, kan ikke afvise påmindelse etc!

Hej I kloge mennesker.

Jeg har et problem jeg er ved at blive sindsyg over.

Det er umiddelbart relateret til at gemme poster i outlook, men da det slår igennem på 2 forskellige versioner af outlook på forskellige maskiner samt web(mail)kalender, så mener jeg det må ligge i selve Exchange serveren!

I den seneste måned har jeg ikke kunne gemme aftaler i min kalender, herunder afvise påmindelser eller nogle som helst andre ændringer.

Fejlbeskeden er blot
"Påmindelsen kan ikke slåes fra. Du bliver måske påmindet igen. Ukendt fejl".
"Ukendt fej" (under gemning af post)
"Elementet kunne ikke gemmes. Ukendt fejl" (under oprettelse)

Alle de referencer jeg kan finde til det på google siger at det er en fejl i den lokale PST fil.
Men jeg har prøvet helt at slå caching fra, slettet OST filen med mere. Desuden har jeg prøvet et fix pst/ost tool som ikke viste fejl.

Som nævnt i indledningen sker det både på min primære outlook 2010 32bit, og på en Outlook 2007 på en terminalserver, samt i web-mail kalenderen på serveren.
Jeg synkroniserer både med en IPAD og en Nokia telefon, men det virker ikke til at ske ved synkronisering.

Jeg har slettet 800MB mails for et par uger siden, og det er stadig galt, så jeg tror ikke det er plads.

Jeg har uden held søgt efter noget tool til at fejlsøge mailboks/kalender på serveren, men kan kun finde de lokale pst tools.

Alle ideer er velkomne

på forhånd tak
Lasse
Avatar billede dla Praktikant
15. februar 2012 - 14:25 #1
Du skal skabe en ny Outlook-profil:

Slet den gamle ost-fil på computeren
I Kontrolpanel vælg Mail/Show profiles/Add
Giv den et navn, tryk OK
Vigtigt: Vælg det nye navn i boksen "Always use this profile"

Herefter er jeg sikker på at tingene fungerer
Avatar billede wise Seniormester
15. februar 2012 - 14:38 #2
Hej DLA

Hmmm, hvordan kan dette påvirke kalenderen i webmailen på serveren?

Når anyways.
Jeg har tidligere slettet og tilføjet kontoen inde i selve outlook (altså i samme profil) uden success.
Jeg kan ikke finde mail under kontrolpanel i windows7, kan du huske hvilken kategori den burde ligge under?

/Lasse
Avatar billede wise Seniormester
15. februar 2012 - 14:45 #3
Njaeee, noget skete.

Jeg kom i tanke om at det MFCMapi tool som bliver omtalt nogle steder, vise en liste over outlook profilerne.
Så jeg startede det, lavede en ny profil og valgte den som default - man kan ikke slette den gamle.

Efter næste start af outlook, så det ud til at jeg kunne oprette nye aftale, men mine remindere blev ved med at komme.
Jeg kunne dog se at de nye aftale forsvandt igen (ved opdatering)
Da jeg så slog cached tilstand fra var vi tilbage ved starten - så selv med den nye profil kan jeg kun lave aftaler i cached mode - og de dør ved opdatering af serveren. Uden Cached mode får jeg fejlen direkte ved oprettelse

/Lasse
Avatar billede dla Praktikant
15. februar 2012 - 15:32 #4
Hmm... så må jeg melde pas. Det plejer ellers at løse alle problemer. Men problemet er jo så nok et andet end jeg har set før. Beklager. Håber en anden kommer på banen med et svar.
Avatar billede dla Praktikant
15. februar 2012 - 15:34 #5
Bortset fra det, så ligger Mail i win7 under Brugere eller Brugerkonto eller hvad det hedder - har den ikke selv, så jeg kan ikke kontrollere...
Avatar billede riversen Nybegynder
15. februar 2012 - 16:26 #6
prøv at køre checks på din is
Avatar billede wise Seniormester
15. februar 2012 - 16:36 #7
Hej Riversen

Har du noget mere specifikt?
Jeg har været exchange manageren igennem uden at finde nogle tools...
Avatar billede riversen Nybegynder
15. februar 2012 - 19:24 #8
det er kommandolinieværktøjerne isinteg og eseutil du kan forsøge dig med...
Avatar billede wise Seniormester
16. februar 2012 - 22:42 #9
Så fik jeg endelig fingerne i serveren mens datastoraget kunne unmountes uden at genere for mange.

DESVÆRRE UDEN SUCCESS :-(

Er det nogle specifikke testes du tænker på?
eseutil så ud til at være MEGET teknisk og mest ved disaster recovery, og jeg så et sted at den ikke forstod det var et messagestore, men blot en DB. Og alt andet end at GEMME KALENDERændringer virker jo fint (mails etc)

MEd isinteg kørte jeg
- Folder
- allfoldertestes
- allacttests
- mailbox

De rapporterede ingen fejl og havde ingen påvirkning.

---

Jeg har også lige for en god ordens skyld dræbt og nyopsat en outlook profil på vores terminalserver (den anden outlook tilgang jeg bruger imod kontoen.

---

Jeg har tilknyttet fx en google kalender, som åbenbart også gemmes i serveren (linket til den vises i hvert fald i begge outlook, selvom jeg kun har tilføjet den i den ene.
Kan man nulstille alt sådan noget 'rod' og komme tilbage til en ren kalender?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
20. februar 2012 - 02:23 #10
Hvis det virker i ikke-cached mode, så er det ikke serveren, da denne indstilling betyder at der kun arbejdes på serveren.

Hvis det ikke virker i cached mode, så er det på klienten den er gal, da denne indstilling betyder at der arebjdes på klienten og ændringer synkroniseres, så senere med serveren.

En ting der er vigtigt i cached mode er at huske at selvom man sletter mails, så er de ikke nødvendigvis ude af PST-filen.
De skal være fra slettede mails også.
Avatar billede wise Seniormester
20. februar 2012 - 08:54 #11
>>Wally1973

Hvis jeg læser dit indlæg korrekt, så understøtter det min påstand om at det er serveren.

For "CHACHED tilstand" kan jeg oprette aftaler (men de forsvinder ved næste synkronisering med serveren.
Når Caching er slået fra, så kan jeg ikke oprette dem, der kommer fejlen straks.

Jeg har taget konsekvensen og er ved at undersøge, hvordan jeg kan oprette en ny tom mailboks til min AD bruger.
http://www.eksperten.dk/spm/957782

/Lasse
Avatar billede wise Seniormester
26. februar 2012 - 23:11 #12
Har nu lavet en ny exchange-postbox på serveren der var det som virkede - jeg ved ikke om noget mindre kunne have gjort det, men nu kører det...