Avatar billede brasso Forsker
07. november 2013 - 13:06 Der er 3 kommentarer

Tabulatorstyring i Excel!

Hej
Har et Excel ark, hvor jeg har opbygget en formular. I dette ark vil jeg gerne styre rækkefølgen der springes til de forskellige celler. Excel's standard styring af tab-rækkefølgende er ikke godt nok.
Jeg forestiller mig en makro, hvor alle de celler der skal springes til, ligge i den rigtige rækkefølge, når TAB trykkes, tjekkes hvilken celle der er aktiv, og der springes til den næste. Det samme skal gerne ske, når der ændres i cellen, og enten TAB eller Enter trykkes.
Eksempel: Tabulator rækkefølge: A2, B4, C7, AA23.
hvis celle B4 er aktiv, (TAB eller ENTER) trykkes, så springes der til C7.
Hvis celle AA23 er aktiv, (TAB eller ENTER) trykkes, så springes der til A2, da AA23 er den sidste celle i listen.
07. november 2013 - 13:28 #1
Marker cellerne A2, B4, C7, AA23
Formater celler - fjern celle låsningen
Lås arket og når du gør det, så fjern V'et ved "Select unlocked cells"
Nu vil TAB hoppe mellem de ulåste celler... men du kan så heller ikke markere andet...
Avatar billede brasso Forsker
07. november 2013 - 13:45 #2
Til #1, som jeg skrev i oplægget til opgaven
"Excel's standard styring af tab-rækkefølgende er ikke godt nok.".
Standard funktionen kender jeg godt, men da nogle af de celler/felter der skal springes til er sammensat af flere celler, fungerer standard funktionen ikke godt nok.
07. november 2013 - 15:53 #3
Beklager jeg ikke fik læst det ordenligt - travlhed. Også derfor jeg har kommenteret i http://www.eksperten.dk/spm/108246#reply_8097577 at _en anden_ måske vil yde lidt frivillig assistance.