Avatar billede tinem Novice
10. august 2014 - 08:51 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Udtagning af defekt harddisk på PC

Jeg fortsætter tråden fra http://www.eksperten.dk/spm/990338#reply_8110489

Åbnede kabinet for et stykke tid siden og så den var fuld af støv og støvsugede det værste, men har nu også været nede og købe Trykluft som siges man skal bruge, men har ikke brugt det endnu.

Ville gerne udtage den defekte HD http://www.tinemuller.dk/div/harddisk2014-08-10%2008.24.36.png OLD F. Kan jeg bare udtage denne? Prøvede sidst at fjerne strøm til en af de 2 harddisk, men måske var det den forkerte fordi der kom meddelelse om noget om partification så satte den til igen, men nu larmer PC ret højt ind imellem og vil gerne udtage denne?

XP Pro er også langsom ved nedlukning og start og uret går foran. Ved godt jeg skal have fat i ny PC men gruer for alt det arbejde og problemer som altid er når man skal have ny PC/system, så indtil videre kører jeg videre med denne, men tror måske at larmen vil forsvinde hvis jeg fjerner den defekte HD, som jo ikke har indholdt data siden vores sidste tråd. Håber nogen kan hjælpe?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. august 2014 - 10:41 #1
tjek, at du har cd med windows xp.
du kan så pille den defekte disk ud (i første omgang bare tag strømstikket til disken ud).
i bios er den defekte disk nu væk - ret bootrækkefølge, så din gode disk er med (efter cd-drev)
start - hvis den ikke vil, så boot på xp-cd, vælg reparer og gå i konsol-mode. du skal her køre fixboot og evt også fixmbr
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/bootcons_fixmbr.mspx?mfr=true
Avatar billede tinem Novice
10. august 2014 - 11:13 #2
Tak for svar. Jeg har ingen xp disk. Svært at se hvilken disk Old F er, men det er jo nok den anden HD end den jeg tog strømstik ud af sidst.
Så jeg skal ind i BIOS bagefter og rette rækkefølgen af hvad der skal starte op. Hvilken F tast skal jeg bruge til dette, er det F8?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. august 2014 - 11:38 #3
Uden disk kan du ikke reparere boot på harddisk, hvis det skulle være nødvendigt. Så du kan kun prøve at tage strøm til defekt disk. Hvis maskinen så kan starte op uden den støjende disk, så lad det blive ved det. Ellers skal der strøm på disk igen, da den så har startdata til Windows (bootpartitionen).
Avatar billede tinem Novice
26. august 2014 - 07:01 #4
Jeg har ikke haft mod til at bruge trykluft endnu og fjerne strøm til den anden HD som jeg ikke prøvede sidst, men den er holdt op med at larme så udsætter det lidt.

Skriv et svar så du kan få point og tak for hjælpen. :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
26. august 2014 - 08:40 #5
Ok. Men husk nu løbende at tage en sikkerhedskopi når du ved, at noget i maskinen har set bedre dage.
Avatar billede tinem Novice
25. maj 2015 - 09:19 #6
Hej, har stadigvæk IKKE nogen XP disk. Har siden sidst flittigt brugt trykluft, men nu har jeg observeret og tror det er den defekte Maxtor harddisk som giver problemet at efter mange timer begynder den at larme og jeg kan mærke at harddiskdrevet/drevene er MEGET varme, så slukker jeg i et stykke tid og kan så senere arbejde på computeren igen, indtil dette sker igen.

Har læst http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/install-remove-hard-disk-drive om fjernelse/indsættelse af ny HD og kom til at tænke på at jeg har en gammel HD liggende (men tror der er data på denne), men ville jeg kunne udtage Maxtor og sætte denne gamle til på dennes plads eller laver det ged i diskdrev o.lign.?

Vil gerne give nye point men vil ikke starte en ny tråd da den så vil sprede sig over 3 tråde nu og det bliver nok for bøvlet.

Når windows 10 kommer køber jeg mig en ny stationær PC. :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
29. maj 2015 - 13:11 #7
jeg ville så løbende tage backup af alt vigtigt, og ellers lade maskinen være til august, hvor win10 skulle være ude.
Hvis du fx bruger macrium reflect (gratis) til backup, så laver den en komplet kopi af hele disken, så hvis noget går ned, så kan du overføre alt til en ny disk.
Du skal bruge en ekstern disk til backup - men den kan du jo også bruge fremover til backup på den nye maskine. Vil foreslå en 2½" usb-disk på 1TB til dette - de fås overalt til en rimelig penge.
Macrium finder du på http://download.cnet.com/Macrium-Reflect-Free/3000-2242_4-10845728.html
Avatar billede tinem Novice
29. maj 2015 - 13:52 #8
Tusind tak for alle dine gode råd, det sætter jeg meget pris på.

Når jeg til august køber en ny stationær PC med Windows 10, er der så råd til hvordan man skal opdele sin harddisk eller det gør man måske slet ikke mere? Jeg tænker på hvis man vil geninstallere windows, hvis der går for meget ged i det, det har jo altid været et problem tidligere.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. maj 2015 - 14:14 #9
Jeg kører selv med en stor partition. Og har så macrium reflect til at lave et billede af hele disken en gang i mellem, og til samme eksterne disk kopierer jeg mapper med dokumenter, billeder osv til løbende. Den del styres af en lille ting, der holder den eksterne disk synkroniseret med valgte mapper på min pc. Den sync'er automatisk når disk sættes til - ca et par gange ugentligt. Data, der arbejdes meget med, ligger i onedrive som er Microsofts sky. Så har jeg adgang fra alle enheder, og er altid ajourført.
du skal ikke genindlæse win mere. Brug macrium og gå tilbage til det image du lavede sidst (jeg har tre images liggende, et fra 'nyindlæst' og to, hvor det ældste slettes og erstattes af nyt når jeg kører det). Indlæsning af image fra macrium og sync af data efterfølgende tager under to timer, og så er det kørende igen.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. maj 2015 - 14:32 #10
Sync-programmet er http://allwaysync.com/
Det er så pro-versionen, da den gratis kun kan håndtere meget få filer.
Det er lidt bøvlet lige at få sat op så alle ens mapper kommer med - men derefter passer det sig selv 100%.