Avatar billede TTA Seniormester
14. november 2014 - 00:50 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Indhold på ekstern harddisk kan ikke læses

Jeg har en ekstern harddisk, som jeg på vegne af min søster skal forsøge at redde indholdet på.

Det er en Lacie Rikiki 256 gb ekstern harddisk, og så vidt jeg kan se en SATA disk.

Når den tilsluttes min PC (W8), og jeg forsøger at tilgå drevet, så får jeg svaret: "Forkert parameter".

I Disk Management er hele drevet blevet til et RAW-drev (uden at jeg ved hvorfor), men det er formentlig årsag til at filerne ikke kan vises. Når jeg via programmet File Scavenger ser på disken, så er filerne intakte. Men man skal betale en ikke ubetydelig pris for at få lov at kopiere/hente filerne ud af harddisken, for programmet viste sig kun at være et demo-program.

Jeg har prøvet et utal af andre Recovery programmer, men ingen af dem kan magte opgaven. De kan enten ikke installeres, åbnes, se drevet eller finde filerne.

Jeg er blevet foreslået at købe et Sandberg USB All-In-1 Hard Disk Link, men da jeg ikke har nogen garanti for at det virker, så vil jeg gerne høre om der er andre bud på en løsning?

Nogle nævner at tilslutning til en PC med Windows XP måske vil kunne give adgang til filerne, men jeg kan ikke lige finde nogen, der stadig kører med XP....
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2014 - 04:39 #1
Der er helt sikkert noget galt.
Jeg vil foreslå du betaler og sender disken til data redning.
En google søgning giver mange data-rescue firmaer i danmark, vælg en som giver gratis analyse.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. november 2014 - 07:48 #2
Du skal først prøve et redde data.
http://www.eksperten.dk/guide/1444
Avatar billede eurositi Ekspert
14. november 2014 - 10:10 #3
Giv lige det helt gratis TestDisk en chance:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Det scanner i DOS mode og det er et af de meget få recovery-programmer, som rent faktisk fungerer, uden at du skal betale for det.

Der findes også et ret aktivt brugerforum, som kan kommentere kvalificeret på dit problem:
http://forum.cgsecurity.org/phpBB3/partition-recovery-f5.html?sid=16b1e8b80bcdcfa6a44402ae50615521
Avatar billede eurositi Ekspert
14. november 2014 - 10:14 #4
Her er en lille amatør-guide til TestDisk, som jeg skrev i en anden tråd:
http://www.eksperten.dk/spm/994965#reply_8136786

Men du finder mere detaljerede guides i Testdisk brugerforummet.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. november 2014 - 14:06 #5
Her er ting du bør vide hvis din disk siger RAW
http://gupl.dk/716270/
Avatar billede eurositi Ekspert
14. november 2014 - 19:52 #6
TestDisk skriver ikke noget til harddisken, og jeg er ganske sikker på, at programmet er i stand til at gøre det samme som betalingsprogrammet EaseUS gør (har selv prøvet begge).

Her er en officiel guide til TestDisk:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

At få reddet data fra en harddisk af et professionelt laboratorium er rasende dyrt.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. november 2014 - 19:57 #7
#6 Hvor ser du betaling ??
Software.Til. Windows:
http://download.easeus.com/trial/drw_trial.exe
Eller hvad betyder Trial ??
Avatar billede eurositi Ekspert
14. november 2014 - 20:37 #8
#7
Trial betyder, at man har programmet på prøve - typisk i en begrænset tidsperiode (ofte 30 dage). Men specielt når det gælder recovery-software, er der så godt som altid en yderligere begrænsning: Du kan få lov til at scanne og se resultatet - men du får IKKE lov til at køre selve recovery-processen. Det betyder selv sagt, at du ikke har en reel mulighed for at vurdere, om programmet rent faktisk fungerer, før du køber det.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. november 2014 - 20:49 #9
Hold nu op jeg har 30 års erfaring og det har været mit daglige arbejde igennem alle årene.
Avatar billede TTA Seniormester
16. november 2014 - 13:52 #10
@eurositi:
Jeg bukker og takker! TestDisk klarede opgaven til UG! Jeg var ellers noget nervøs, for jeg har aldrig brugt DOS-baserede programmer før - men da de første filer tikkede ind i destinationsmappen, så ville begejstringen ingen ende tage! Lige knap 12 timer tog det at hente alle filerne ind (ca. 18.000), men det var ventetiden værd!

Eurositi, opretter du et svar, så jeg kan tildele point?
Avatar billede TTA Seniormester
14. marts 2015 - 09:11 #11
Er der nogen der ved hvordan man afslutter denne tråd? Jeg bliver ved med at få påmindelser om at tråden stadig er åben, men jeg kan ikke se hvordan jeg skal få den lukket...
Avatar billede eurositi Ekspert
16. april 2015 - 20:30 #12
Hvis ingen andre har postet et svar, kan du lukke ved selv at poste ét... Men du kan også acceptere mit svar (hvorved jeg får de 60 point, du har udlovet) - hvis flere personer giver svar, kan du også fordele pointene imellem dem, når du accepterer et (eller flere) svar.