Avatar billede -mathias- Nybegynder
10. september 2002 - 13:37 Der er 27 kommentarer og
3 løsninger

Deling af Stofanet.

Hej.

Jeg køber snart en ny computer, og vil gerne dele Stofanettet med familiens (gamle) PC. Begge PC er har netkort.

Hvad skal jeg købe og gøre? Er det nok med en HUB og et par kabler? Det er vigtigt at jeg kan bruge min egen PC på nettet, uden at de begge skal være tændt.
Avatar billede vardepigen Praktikant
10. september 2002 - 13:44 #1
du skal bruge et almindeligt netværkskabel og det bedste er en switch...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
10. september 2002 - 13:46 #2
det du skal bruge en er swithing hub eller bare en hub... dernæst skal du bestille stofas familiepakke og så skulle alt være på plads.
Avatar billede vardepigen Praktikant
10. september 2002 - 13:46 #3
Avatar billede -mathias- Nybegynder
10. september 2002 - 13:46 #4
Men jeg kan godt være på nettet, når den gamle PC er slukket, ikke?

Jeg vil gerne have en vejledning til hvordan jeg gør!
Avatar billede varmeskud Praktikant
10. september 2002 - 13:49 #5
så dan her sættes det op :
ude fra over i modem.
fra modem over i en switch med et netværkskabel
fra switch over til den ene computer med et netværkskabel.
fra switch over til den anden computer med et netværkskabel.

alle kabler er almindelige netværkskabler...
det må IKKE være krydset netværkskabler da man ikke kan bruge dem til at gå på nettet med.

på den måde jeg har vist dig kan begge computer køre internet selv om den ene er slukket... og på denne måde kan du også lave netværk som du kan fra den ene se dens anden harddisk (skal være tændt) og omvent

mvh kim
Avatar billede varmeskud Praktikant
10. september 2002 - 13:51 #6
en switch er beder end en hub...
en hub deler forbindelsen 50/50 selv om den ene er slukket...
en switch dele forbindelsen så alle computer har sammen hastighed...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
10. september 2002 - 13:52 #7
du kan med ovennævnte løsning ikke have to computere på nettet samtidigt... for at dette kan lade sig gøre, skal du bestille stofas familiepakke.... vær ydermere opmærksom på, at stofa ikke tillader, at du sætter mere end een computer på deres forbindelse, uden at du har denne familiepakke. Det har du selv skrevet under på i aftalevilkårene...
Avatar billede varmeskud Praktikant
10. september 2002 - 13:54 #8
hos mig har vi tre computer på nettet... og vi bruger to switch... og vores kan køre på nettet med alle tre på en gang...
men jeg ved så ikke lige med det der familie pakken...
jeg ved kun hvordan man forbinder computerne
Avatar billede thomasledet Nybegynder
10. september 2002 - 13:58 #9
fra http://www.stofanet.dk/service/aftalevilkaar.html

5.3
Abonnenten er forpligtet til ikke at anvende tilslutningen på en måde, som kan medføre skade eller gener for driften af anlægget, Telia Stofa eller tredjemand. Abonnenten skal følge Telia Stofas anvisninger på installation og brug af tilslutningen. Tilslutningen må kun anvendes til én PC, med mindre abonnenten har indgået skriftlig aftale med Telia Stofa om en anden tilslutning. Telia Stofa er til enhver tid berettiget til at foretage inspektion af tilslutningen.

7.1
Telia Stofa har ret til omgående at afbryde abonnentens tilslutning, såfremt · Abonnenten på trods af påkrav ikke foretager betaling af skyldige beløb, overskrider det gældende kreditmaksimum, som for private kunder er aftalt til kr. 3.000,- med mindre andet er skriftligt aftalt mellem Telia Stofa og abonnenten, samt undlader at stille sikkerhed for betaling jf. stk. 8.2 · Abonnenten på anden vis væsentligt eller gentagne gange misligholder sine forpligtelser i henhold til aftalen, herunder misligholdelse af punkterne 1.2, 4.3 og 5.3.

... eller med andre ord: hvis stofanet opdager, at du har flere computere på nettet ad gangen, uden at have deres familiepakke, så lukker de din forbindelse... så er det ikke vigtigt, hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke kan...
Avatar billede vardepigen Praktikant
10. september 2002 - 14:08 #10
Ja tak, jeg ønsker StofaNet familie-opkobling til 299 kr. i oprettelse. Tillægspris for familie-opkobling er 25 kr. pr. måned (mulighed for tilslutning af op til 5 computere, kræver ekstra udstyr - se nedenfor)

Jeg har ikke udstyret selv, og ønsker derfor at købe StofaNet 5-switch løsning til 599 kr. + 100 kr. i forsendelse (pakken indeholder switch, 2 netkort og 3 kabler på 2, 5 og 10 meter)

Ja tak, jeg ønsker samtidig installation af netkort og software på  stk. computer(e) til 650 kr. for første pc opsætning, derefter 249 kr. pr. computer.

det kan godt betale sig at få sådan en familiepakke...

hvis du selv skal hen og købe en switch koster den 500,00 og et kabel på 25 m ( det skulle vi bruge) koster 90,00...

men prøv at gå ind på www.stofa.dk
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2002 - 15:37 #11
Du kan jo altid prøve at kigge på deres hjemmeisde
http://www.stofa.dk/stofanet/familieopk_info.html
Avatar billede vardepigen Praktikant
10. september 2002 - 19:08 #12
lige præcis de priser som står i mit sidste indlæg....*SS*
Avatar billede -mathias- Nybegynder
10. september 2002 - 19:32 #13
Kan jeg købe en billig switch (300 kr) og bruge den?
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
10. september 2002 - 19:34 #14
mathias - ja
Avatar billede varmeskud Praktikant
10. september 2002 - 19:36 #15
ja men på nogen af de "billige" er der ikke opload på!!!
Avatar billede varmeskud Praktikant
10. september 2002 - 22:25 #16
men jeg skulle da mene at opload kun bruges når man skal overføre ting fra computer til computer...

når man skal lave netværk på computerne skal det også være almindeligt netværkskabel... hvis de også skal køre internet på sammen tid...

vis du KUN skal ha netværk på computerne skal du bruge et krydset netværkskabel og så skal der ikke være shitch imellem...

syntes bare lige at jeg vil fortælle dig det... så du viste hvad der skal bruges og hvordan det skal bruges (hvis du altså ikke ved det i forvejn)...
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
10. september 2002 - 22:38 #17
´-mathias-- du kan også godt "nøjes" med en HUB
Avatar billede -mathias- Nybegynder
10. september 2002 - 22:50 #18
Altså:

                              ---> PC 1
Modem --> Switch (i "uplink")
                              ---> PC 2

Og jeg kan stadig godt dele filer mellem de to computere.
Den ene kører Win98 og den anden WinXP
Avatar billede varmeskud Praktikant
10. september 2002 - 23:09 #19
ja det er helt rigtig...

og ja... du kan dele filer...

men der er den ting ved winxp... den er ikke så dygtig til det med netværk... jeg er 100% sikker på at du får nogle problemmer når du sætter winxp på netværk... det virker fint men nogle gange går det "skævt" og så skal man "bare" lige køre en systemgendannelse... da det er næmest, at gøre det på den måde...

jeg køre selv med en win98 og en winxp på den overnævnte måde...
og der har jeg nogen gange problemmer på netværk...(det er der også Mange andre der har)...

mvh kim
Avatar billede -mathias- Nybegynder
10. september 2002 - 23:17 #20
hot.shot:Hvad så hvis jeg kun vil dele internetforbindelsen? Vil jeg så få de samme problemer?
Avatar billede varmeskud Praktikant
10. september 2002 - 23:19 #21
Nej der vil du ikke få nogen problemmer... den køre bare der ud af uden nogen problemmer...
Avatar billede varmeskud Praktikant
10. september 2002 - 23:38 #22
når du deler din internet forbindelse så vil jeg sige at det er best at bruge en switch til det fordi :
hvis der er to computer tændt deler den på den måde at hvis den ene downloader tager den noget af den andens forbindelse så de er lige hurtige (det kan så være en ulempe) den anden som måske bare sidder og kigger på hjemmesider bruger jo ikke sin forbindelse 100% og så får den der skal bruge noget mere forbinelse noget fra den anden...med switch for man mest ud af sin forbinelse...

med en hub der deler den forbindelsen 50/50 så hvis den ene downloader noget bliver den meget langsom og den anden køre hurtig... som nævt oven over, så bruger man jo ikke sin forbindelse 100% hvis man bare sidder og kigger på hjemmeside... men selv den deler Ikke forbindelsen så de begge for mest muligt ud af forbindelsen...

mvh kim
Avatar billede thomasledet Nybegynder
11. september 2002 - 01:11 #23
vrøvl... grunden til at en en hub kan have noget at sige, er at al trafik mellem to end-points bliver broadcastet... en internetforbindelse vil hverken blive hurtigere eller langsommere fordi der bliver brugt en switching hub... det er først, når der er tale om et væsentligt antal end-point, der udvekler meget data, at man har større fordel af en switching hub... ydermere er en switching hub også en smule mere sikker, da den fjerner muligheden for at der kan opfanges data på det indterne netværk af end-points, der ikke burde opfange denne data (sniffing). Der er altså ikke tale om nogen deling af båndbredde på en switch... alle end-points får sin fair del af trafikken på internettet, men hvis der nu (teoretisk set) sidder 5 computere på det interne net, og det kun er den ene, der er på nettet, alt imens de andre er ved at udveksle store mængder data internt, så kan det godt gå ud over den end-host, der surfer rundt på nettet. Dette undgåes med en switching hub, da data ikke broadcastes og derfor kun sendes til retmæssige modtager.

mit råd er: bestil familieopkoblingen. Køb stofa's pakke med netkort og switching hub... så er du helt sikker på, at dit udstyr virker problemfrit og du skal ikke bekymre dig om mangler osv ved udstyret.
Avatar billede varmeskud Praktikant
11. september 2002 - 01:15 #24
thormasledet >>> hvorfor skal han gå ud og købe netkort... efter som han Har netkort???
Avatar billede varmeskud Praktikant
11. september 2002 - 01:17 #25
man får da beder forbindelse med en switch i stedet for en hub... nu snakker jeg om "normale switch/hub...
det har jeg da fået "banket" ind i hovedet mange gange...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
11. september 2002 - 01:30 #26
hot.spot> prøv at kigge her, hvor jeg forklarer lidt om switches, switching hub og hubs: http://www.eksperten.dk/spm/233431

ellers har jeg også (via google) fundet lidt ekstra guf her, der forhåbentlig kan afklare forskellen:
http://www.tek-tips.com/gviewthread.cfm/lev2/8/lev3/58/pid/541/qid/148477
http://cwrulug.cwru.edu/archive/cwrulug/200011/0053.html
Avatar billede varmeskud Praktikant
11. september 2002 - 01:56 #27
thormasledet >>>
det lyder til at du er  meget inden i det med switch/hub ;-)

oki... du har skrevet nogle priser : 1500kr og 3000kr... er der et 0 for meget eller???

men til hans brug er det så ikke nok med en switch???
det ville jeg da mene!!!

sorry... men eng var ikke lige det der stod på min top 3 liste i skolen... så jeg får ikke lige så meget ud af at kigge på de nederste link´s...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
11. september 2002 - 07:17 #28
som med så meget andet, falder priserne hurtigt... mine priser er måske ikke helt up-to-date... men det kommer helt an på, hvilket fabrikat, man investerer i. Et kig på edbpriser.dk siger mig, at man sagtens kan få en billigt 8-ports switching hub til en 300-400kr...
Avatar billede varmeskud Praktikant
11. september 2002 - 11:13 #29
oki...

men til hans behov er det da nok med den mindste som er en 5-ports!!!

(det er min fødselsdag i dag)

mvh kim
Avatar billede thomasledet Nybegynder
11. september 2002 - 15:46 #30
ja, men siden et 8-ports kun koster ganske lidt ekstra, vil det nok være smartest... så kan den også bruges til andet på et senere tidspunkt.