Avatar billede larsvik Nybegynder
31. marts 2004 - 01:11 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Endnu et skærmkøb.

Hej med Jer

Nu har jeg fulgt diverse tråde/surfet rundt/snuset til/undersøgt forskellige tft skærme. Jeg vil gå over til fladskærm, men er kommet lidt i tvivl omkring valget. Jeg har haft meget kig på en ViewSonic VP181s (lækker skærm) som jeg dog synes er lidt dyr.
Nu ser jeg så at LG er kommet med en der møder mine krav.
Nu vil jeg høre om jeg kan få lidt råd/anbefalinger her.
Mine krav er listet her:

Min. 17" (helst så stort som muligt)
S-ips panel
Flot at se på

Nu ved jeg ikke helt om responstiden er så væsentlig når jeg vil have en med s-ips panel... Men den skal dog kunne køre både spil og dvd. Og helst nogle producenter der bruger de samme komponenter hver gang.
Der skal også helst være onsite garanti..
(ja det ender jo nok med at jeg vælger ViewSonic)
Nu er det så jeres tur....
Avatar billede pman Nybegynder
31. marts 2004 - 01:16 #1
Hvad er s-ips panel og hvad har det med responstiden at gøre...? Håber det er okay j spørg...!

Pman
Avatar billede egidiussen Nybegynder
31. marts 2004 - 01:20 #2
Hejsa
Her har du noget laesning som du kan bruge naar du skal bestemme dig:
http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=5454

Personligt ville jeg tage den fra Viewsonic, da jeg ved at den har S-ips panel.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
31. marts 2004 - 01:25 #3
Her er en kanon artikel som besvarer pman's spoergsmaal:
http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=339
Avatar billede pman Nybegynder
31. marts 2004 - 01:54 #4
Tak for det...:o)
Avatar billede lede Nybegynder
31. marts 2004 - 02:51 #5
Sorry, og skal nok lade være med at blande mig, da jeg er Samsung fan, og det eneste Samsung ikke laver skærme med er s-ips paneler, jeg er bare træt af den eaid henvisning, da den er fyldt med fejl.
læs evt:
http://www.eksperten.dk/spm/478569
Det kan især ærgre at manden kan være så arrogant at skrive:
"Samsung er nok stadig design-kongen af TFT, men deres fortsatte benyttelse af deres egen producerede PVA paneler er ved at sende dem ud på et side spor, hvor de fortsætter med at anvende paneler med stort set samme egenskaber, mens konkurrenterne fornye sig hele tiden".
Det viser jo bare hvor ufatteligt lidt han ved.
Dels bruger Samsung 3 forskellige panel typer, og desuden er udviklingen hoppet fra manden, og han har ikke opdaget hvor langt VA og TN paneler er kommet, fordi de nyeste vinder test efter test (læs bl.a. ovenstående Norske test).
Jeg beklager at jeg blandede mig, da du jo ønsker et s-ips panel, hvilket jeg respekterer, men har svært ved at se den eaid henvisning brugt som værktøj til noget som helst.
Avatar billede larsvik Nybegynder
31. marts 2004 - 07:47 #6
Jeg vil godt indrømme, at jeg også har læst den eaid artikel og denne har været med til at vække min interesse for hvilket panel der bruges. Jeg synes bare jeg bliver ladt tilbage med et ønske om at se noget mere dokumentation på de andre føromtalte paneler. Så vidt jeg har forstået, har s-ips den fordel, at de er længere fremme i bit teknologien og måden fremvisningen afvikles på. Korriger mig gerne hvis jeg tager fejl. Jeg har også læst den omtalte norske test, men igen er det svært at danne sig et indtryk af pva/mva og TN+ op imod s-ips, da de kun bruger skærme i testen med pva/mva og TN+.. Så findes der nogle steder man kan se en test med flere implicerede panel typer?
Avatar billede lede Nybegynder
31. marts 2004 - 09:28 #7
Den herre der har skrevet den eaid artikel må have spist s-ips suppe til middag, aldrig er der så ofte blevet henvist til en artikel med så mange fejl og mangler.
Bl.a. skriver han at producenterne ikke selv ved hvor fantastisk panelet er ?!?, og så skal man dertil lige tillægge at jeg endnu ikke (ekstisterer formentlig) har set en test hvor andet end TN eller VA paneler har vundet.
læs iøvrigt:
http://www.tomshardware.com/display/20040116/
Jeg er selv meget farvet (Samsung), men jeg kan da sagtens indrømme at der findes andre gode skærme og paneler, selv Samsung køber paneler fra andre producenter og bruger dem i nogle af deres skærme, men hvis jeg skulle konkludere at PVA var det eneste saliggørende, ville jeg være en hykler.
Der er fordele og ulemper ved de fleste skærme, og alle typer paneler findes i et utal af kvaliteter.
Det jeg synes er rigtigt godt ved Samsung er deres enestående billedkvalitet, og i de nyeste modeller (173T, 173P, 193P, 172X, 213T) kombinerer de disse egenskaber med mulgheden for også at spille og se DVD med et minimum af "ghosting".
Læs bl.a. ovenstående norske test og:
http://www.eksperten.dk/spm/478569
http://www.eksperten.dk/spm/480755

og så videre, og så videre.

Konklusionen må være at hvis man kigger på test omkring de skærme man ønsker at købe, og evt. får lov at kigge og lege med skærmen inden køb, ja så finder man nok en skærm man bliver glad for, uanset om det er TN, MVA, PVA, eller S-IPS panel, for panelet alene, gør ikke en god skærm.
Avatar billede larsvik Nybegynder
31. marts 2004 - 14:34 #8
Er der nogle der kan gi mig et link til en udspecificeret test af viewsonic vp181s
Avatar billede larsvik Nybegynder
01. april 2004 - 15:52 #9
Når det ville I ikke svare på.. oki.. fair nok.. hvem ville så anbefale en samsung 172x??
Avatar billede larsvik Nybegynder
02. april 2004 - 00:45 #10
Tror jeg lukker her og opretter nyt spg.