Avatar billede johnstigers Seniormester
10. maj 2006 - 12:32 Der er 197 kommentarer og
1 løsning

Info om IDG og Eksperten.

Hermed følger lidt korrespondance mellem undertegnede og  Søren Queitsch - adm. direktør for IDG Danmark A/S:

Hej John,

Tak for din mail og for din oprigtige interesse for eksperten.

Vi sidder netop i disse dage og ser på hvorledes vi i fremtiden kan få et bedre eksperten, da vi er klar over at udviklingen og håndteringen af eksperten skal opprioriteres. Så sent som i går eftermiddags havde vi møde vedr. dette.

Jeg vil ikke komme med lange forklaringer og undskyldninger for hvorfor den ikke køre optimalt, men jeg ved, at vi meget snart har en plan klar for hvorledes vi kan tilføre eksperten flere ressourcer, således at vi igen kan få Danmarks bedste forum.

Jeg synes det var vigtigt at svare dig hurtigt, og har derfor ikke fundet ud af om du er en af ekspertens coadmins, der i forvejen udfører et kæmpe stykke arbejde, som du rigtigt påpeger. Men jeg vil høre, om vi må kontakte dig inden for de nærmeste uger, da vi har behov for så mange input som muligt til den fremtidige udvikling ?

Med venlig hilsen/Best regards
IDG Danmark A/S

Søren Queitsch
Adm. Dir./Managing Director

Tlf. dir.:      (+45) 77 300 255
Mobile:    (+45) 27 200 300
sq@idg.dk - www.idg.dk

"John Stigers" <johnstigers@mail1.stofanet.dk>

To
<s.queitsch@idg.dk>

cc

Subject
Vedr. www.eksperten.dk

Hej Søren.

Jeg er en stabil bruger af jeres forum eksperten.dk - men dette forum der engang var kendt for at være Danmarks største IT hjælpeforum, er nu på vej til at blive en skygge af sig selv.

Dette er der flere grunde til:
1. Karma systemet.
Dette virker ødelæggende i måden det virker på nu, da man kan give karma i andre brugeres navne og kritisere på en måde der er direkte ødelæggende for en bruger.

2. Coadmins
Disse personer der udfører et stort stykke arbejde med at opretholde regelsættet på eksperten, føler at de bliver negligeret i forhold til de muligheder de har som coadmins, og backup af ledelsen hos IDG.

3. Brugerne
Vi føler også at eksperten får lov at sejle sin egen sø mht. nyt på eksperten, vore opråb om karmasystemet samt støtten til coadmins.

Jeg håber inderligt at denne mail vil blive taget alvorligt, idet eksperten fortjener bedre og kan mere end det der er idag.
En eller anden form for feedback fra dig (eller anden person med ansvar for eksperten) om at du vil kigge på det sammen med de respektive mennesker, vil være ønskeligt.

Tak for du gad dig tid til at læse denne e-mail.

Mvh
John Stigers
Avatar billede huset Praktikant
10. maj 2006 - 12:33 #1
Tommel op mate!
Avatar billede robotten Praktikant
10. maj 2006 - 13:04 #2
hep :)
Avatar billede hcma Novice
10. maj 2006 - 16:36 #3
godt initiativ  :o)))))))))))
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. maj 2006 - 16:54 #4
Ja lad os få eksperten tilbage :)
Avatar billede snowball Novice
10. maj 2006 - 17:17 #5
Det lyder jo alt sammen meget godt.

Kald mig bare pessimist, men jeg er desværre nået til det punkt hvor der skal nogle resultater på bordet der i omfang er væsentlig større end http://www.eksperten.dk/enyt.phtml?id=157 inden jeg tror på hvad de siger, for det andet har jeg hørt for mange gange efterhånden :|

Man kan jo så også undre sig over hvorfor vi ikke har fået sådanne oplysninger når vi internt har efterspurgt dem flere gange.
Avatar billede huset Praktikant
10. maj 2006 - 17:30 #6
Helt enig med snowball!

Virker sært coadmins ikke høre disse nyheder. Personligt vil jegs e noget før jeg tror det :D
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. maj 2006 - 20:36 #7
Jeg går ud fra at det er ok jeg smider denne mail fra Thomas fra IDG:
(Jeg er fuldt og fast overbevist om at IDG har planer for eksperten!!!)

Her kommer mail:

Hej John

Som du nok kan forstå på Søren, så skal der til at ske noget på Eksperten, og jeg kan forstå at du har indvilget i, at vi kan skrive og ringe til dig (indenfor rimelighedens grænser selvsagt).

Det er landet på mit bord, at undersøge hvad vi kan gøre og i den forbindelse vil jeg gerne tale med dig, måske en gang i næste uge, hvis det passer dig. Jeg har ikke nogen specifik dag endnu, men regner med at kunne maile en til dig, en af de næste par dage. Er det ok, og ville du være frisk på en lille sludder over telefonen?

Hvis du har yderligere kommentarer eller lignende, så skal du ikke holde dig tilbage for at kontakte mig. Jeg følger også med i tråden du har oprettet her: http://www.eksperten.dk/spm/708419

Med venlig hilsen

Thomas Clausen
IDG Danmark A/S
Carl Jacobsens Vej 25
DK-2500 Valby

Tlf: 77 300 300
Fax: 77 300 301
Direkte: 77 300 238

Lidt klogere hvert minut:
Computerworld, PC World, Eksperten, Jobworld, IDG Kurser og meget andet.
Avatar billede tafkab Nybegynder
10. maj 2006 - 20:43 #8
Lad os håbe at der sker noget denne gang for hvis der ikke sker noget nu, ja så sker der aldrig noget og E dør ligeså stille ud.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. maj 2006 - 20:49 #9
Derfor vil jeg overfor Thomas nævne de ulemper der er på eksperten - gode som dårlige.

De bliver - i rækkefølge:
1. Coadmins muligheder forbedres
2. Kommunikationen mellem IDG og coadmin skal forbedres
3. karmasystemet (er hverken for eller imod dette - men vil give de forslag videre der er kommet frem for forbedringer på det punkt)
4. Eksperten FAQ skal på eksperten.dk
5. Information fra IDG om nedetid m.m. (E-nyt igang igen)

Har i flere punkter, så skriv. Jeg vil hellere end gerne tage dette med IDG alene hvis ikke andre melder sig - måske sn0wball kunne tænke sig at blive kontaktet af Thomas for ligesom at melde præcist ud hvad der mangler i coadminsystemet, og hvor kommunikationen brister?
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. maj 2006 - 20:51 #10
tafkab> det er jeg alvorligt bange for du har ret i.

Derfor skal punkt 1 til 3 ses som et samlet punkt. De har (for brugere og coadmins) lige stor vigtighed.
Avatar billede levithan Nybegynder
10. maj 2006 - 21:02 #11
mon de har kapasitet nok til alle de ting vi kan på peje ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. maj 2006 - 21:07 #12
Levithan - nu skal vi også være rimelige.
Ændringer på et site som eksperten sker ikke over en nat.
IDG skal tage det op internt og afgøre hvad der skal gøres, efter input fra os.
Avatar billede tafkab Nybegynder
10. maj 2006 - 21:08 #13
Helt enig John - så bør al den unødvendige støj der har været også forstumme, og E bliver så (forhåbentlig) det gode sted det var tidligere, hvor vi har lyst til at komme og hjælpe.
Avatar billede mugs Novice
10. maj 2006 - 21:09 #14
Der er skrevet meget om dette emne gennem tiden. Den eneste forskel er, at der nu er kommet respons fra IDG - Og det er da positivt.

Men indtil nu er det kun ord - Lad os vente og se om der kommer handling bag.
Avatar billede mugs Novice
10. maj 2006 - 21:10 #15
Hvis IDg ikke ved hvor de skal starte, er der et forslag her:

http://www.eksperten.dk/spm/690235
Avatar billede fromsej Praktikant
10. maj 2006 - 21:18 #16
3. Skrot det, det har ikke skabt andet end ufred og ballade.

Men, lad os se om der sker noget.
Avatar billede fcs Novice
10. maj 2006 - 22:28 #17
John>> Måske du skulle nævne at Snowball igennem længere tid har været ankermand for en liste med forslag og ting der ikke virker - den kunne være god af bringe ind.

Hygge

FCS
Avatar billede snowball Novice
10. maj 2006 - 22:34 #18
Som FCS lige har nævnt, så har IDG allerede adgang til en liste med næsten 50 deciderede fejl af større eller mindre karakter (hint til IDG: Mantis!). Listen indeholder også en række forslag til forbedringer.
Avatar billede eagleeye Praktikant
11. maj 2006 - 09:25 #19
kommentar til rækkefølgen:

Jeg vil foreslå denne rækkefølge:

1. karmasystemet : fjernes !
2. Coadmins muligheder forbedres
3. Kommunikationen mellem IDG og coadmin skal forbedres
4. Eksperten FAQ skal på eksperten.dk
5. Information fra IDG om nedetid m.m. (E-nyt igang igen)

Karmasysmtet er årsagen til lagt de fleste problemer, specielt fordi det eneste vi kan gøre er at fjerne karma uden vi kan staffe den ansvarlige..

Vælger IDG at beholde karmasystemet er det meget vigtigt at coadmins får mulighed for at slå ned på dem som giver den "dårlige" karma ("dårlige" er ikke = 0% karma men kommentarens indhold).

Jeg undre mig lidt over coadmin ikke er blevet kontaktet om dette, men jeg håber endu en gang at der sker noget med eksperten og det ikke er varm luft.. Men jeg må tilslutte snowballs kommentar 10/05-2006 17:17:33 med de erfaringer jeg har haft med IDG som coadmin.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. maj 2006 - 10:12 #20
Enig i at karmasystemet skal fjernes.
Avatar billede htmlkongen Novice
11. maj 2006 - 13:35 #21
Eagleeye>> Det kunne egentligt være spændende at se en statistik på tallene af online brugere, nye profiler, lukkede profiler mv. for de seneste 2 år. for de kurver er nok ikke noget de har med på bestyrelsesmøde under evt. ved IDG :)
Avatar billede mugs Novice
11. maj 2006 - 14:26 #22
Ideen med karma er som sådan udmærket, men som ethvert andet system er det misbrugerne der gør det elendigt og er årsagen til meget af kævlet. Men kan man ikke finde et bedre system end det nuværende hvor der er "frit slag i bolledejen", bør det fjernes.

Antallet af brugere er da stigende, men spørgsmålet er, hvor mange af disse nye brugere der kun bruger eksperten lejlighedsvis. Denne type bruger vil vel aldrig opdage de fejl og mangler der ved eksperten som følge af IDG's misligholdelse. Det gør kun de daglige hardcore brugere.
Avatar billede eagleeye Praktikant
11. maj 2006 - 16:44 #23
htmlkongen>> Jeg kender ikke til de statestiker, men jeg er overbevist om at IDG forholder sig den slags tal når de afgør fremtiden for eksperten.

karmasystemet>>
Problemet med karmasystem som det er på eksperten lige nu er et vi coadmins ikke kan slå ned på folk der misbruger karma systemet. Hvis vi havde det rigtige værktøj fra starten af ville det nok også se helt anderledes ud i dag, men brugerne har fundet ud af at det vildeste der sker med grov karma er det bliver fjernet.

Det muligt karmasystemet kan ændre, ting som kan fortages og der er sikker flere forslag:
- brugernavn vises
- ingen mulighed for kommentar
- kun gennemsnit vises
- mulighed for at "forsvare sig"
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2006 - 17:18 #24
Jeg syntes bemærkningen "Jeg synes det var vigtigt at svare dig hurtigt, og har derfor ikke fundet ud af om du er en af ekspertens coadmins, der i forvejen udfører et kæmpe stykke arbejde" siger alt om de intentioner der ligger bag alt dette pladdersnak, der findes 7 (skriver syv) co-admins det tager under 10 sek. at konstatere at profilen "john_stiger" ikke er blandt de navne der optræder på listen over co-admins, hvis en eller anden kontornusser anser det for en tidskrævende proces at finde ud af det så mener jeg at det forklarer mange ting
Avatar billede fcs Novice
11. maj 2006 - 17:56 #25
Helgec>> Der findes faktisk ikke så mange. Dmcn og jeg sagde op for flere måneder siden (uden den store reaktion fra IDG), snowball har nedlagt arbejdet indtil der kommer bedre styr over tingene og andre på listen har jeg ikke set længe. Jeg gætter på at der er en, max. to aktive coadmins i skrivende stund. Når dette er sagt, så giver jeg dig ret i dine betragtninger om svaret til John
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. maj 2006 - 20:46 #26
Havde en snak med Thomas idag!

Vi er enige om at de primære punkter der er ekspertens svage led, er karma og coadmins værktøjer.

Vi er enige om at karma systemet som det er idag, ikke virker optimalt.
Men karma ligger dybt begravet i kildekoden, så den er ikke "bare" sådan at fjerne.

Coadmins har ikke fået den opbakning de skulle have fra IDG - det er Thomas også klar over. Der er også ændringer på vej på dette punkt, samt deres værktøjer er mildest talt en "light" udgave af hvad de burde kunne gøre.
Jeg nævnte bl.a. at coadmin længe havde savnet at kunne slette enkelte indlæg i stedet for at lukke hele spørgsmålet pga. en enkelt dum kommentar.

Ellers talte vi om de såkaldte mudderkatsningsspørgsmål der har været den sidste tid. Disse skal ikke foregå på eksperten og coadmin skal have ret til at bryde ind og stoppe diskussionen.

Dette var et meget kort uddrag af vores 25 minutter lange snak om eksperten.

Thomas vender tilbage til mig hvis der er yderligere spørgsmål, så skriv hvis der skal ændres noget!
Avatar billede fromsej Praktikant
19. maj 2006 - 20:52 #27
Det lyder godt John, for hvad det er værd har du mit mandat til rådighed.*S*
Jeg tror du har det hele med, i hvert fald det vigtigste.
Hold os orienteret.
Avatar billede mugs Novice
19. maj 2006 - 23:22 #28
Udmærket initiativ John, også ros til Thomas fra IDG for i det hele taget blot at holde hvad der er lovet, det er vi ikke forvænte med fra den kant.
Avatar billede snowball Novice
19. maj 2006 - 23:23 #29
Til infomation, så er jeg også i dialog med Thomas - det er dog mest ud fra en CoAdmins synspunkt :)

Mht. karma, så kan man pt. finde et "godt" eksempel i min egen karma for hvordan systemet bliver brugt i dag.

Alt i alt er det dog det mest positive IDG nogensinde har startet vedr. Eksperten, så det bliver spændende at se hvad fremtiden bringer :)
Avatar billede mugs Novice
19. maj 2006 - 23:24 #30
Og så ser jeg minsandten, at der er kommet et E-nyt for første gang i ca 5 mdr. Det lover godt ;o)
Avatar billede mugs Novice
19. maj 2006 - 23:27 #31
snowball > "Så få dog fjernet det karmasystem", Tjaa - der er vist noget den pågældende bruger har misforstået fuldstændig. Rart at se dig tilbage igen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. maj 2006 - 10:52 #32
En lille grund til at karma skal fjernes:
(bare et eksempel!!!)

http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=sascha&option=karma - sascha har fået karma, men man kan ikke se vurderingerne...
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. maj 2006 - 10:54 #33
Er klar over at dette skete efter et nedbrud på eksperten. Men tænk hvis det sker igen - hvordan vil karmavurderingerne så se ud??
Avatar billede norbert_ Nybegynder
25. maj 2006 - 11:08 #34
Eller også skal alles karma se sådan ud, så kommmer man ikke op at skændes over kommentarerne :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. maj 2006 - 11:11 #35
Eller alle skal starte med dårlig karma og gøre sig fortjent til bedre karma ved at lave gode og velovervejede svar...
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. maj 2006 - 11:11 #36
Nej - karma skal efter min mening helt væk.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
25. maj 2006 - 11:13 #37
200 pct. enig :-)
Avatar billede mugs Novice
25. maj 2006 - 11:16 #38
Ideen bag karma er sådan set god nok. Problemet er, at nogle brugere helt har misforstået intensionerne og misbruger systemet på den måde, at de bruger karma til en personlig hetz / forfølgelse af andre brugere og lader dette komme til udtryk i form af karmatildelingerne, som slet ikke har noget med karmasystemet at gøre, og for den sags skyld heller ikke eksperten.dk. Eksperten var blot det "værktøj", som satte disse fjolser i forbindelse med hinanden.

Det er en selvfølgelighed, at karmasystemet skal fungere korrekt og beregne rogtogt. Jeg har en karma på 93, men efter egen udregning skal den være 98. Hvis der ligger karma til grund for dette, som vi p.g.a. nedbrud ikke kan se, skal disse fjernes, så det vi ser på skærmen også svarer det beregningen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. maj 2006 - 11:19 #39
mugs - helt korrekt!

Tag f.eks. http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=sascha&option=karma - denne bruger har vurderinger som ikke kan ses pga. nedbrud - det giver ikke et reelt billede af karma.
Avatar billede mugs Novice
25. maj 2006 - 11:20 #40
Rettelse: Min karma er 92%, jeg fik een inat på 50% sandsynligvis herfra:

http://www.eksperten.dk/spm/711600

Det er efter min mening igen en misforståelse fra brugerens side. Først takker denne bruger, for derefter at nedvurdere min samlede karma. Og det til trods for, at jeg kun gav en kommentar. Det hører ingen steder hjemme.
Avatar billede mugs Novice
25. maj 2006 - 11:21 #41
John - Ja det er rent til grin.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
25. maj 2006 - 11:24 #42
Hvis så udregningen var rigtig, men det er den heller ikke. Se f.eks. min, jeg har fået 9 karmatildelingeer, hvor en er o pct., alligevel er den nede på 80 pct. Og jeg har ingen "gemte" karmatildelinger :-) Næh, karma er til at lukke op og .....
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. maj 2006 - 11:25 #43
Har desuden oplevet at få 2 gange dårlig karma, hvorefter min karmavurdeing steg 5%...

Hvis det er meningen, er der vist en mega bug et sted...
Avatar billede norbert_ Nybegynder
25. maj 2006 - 11:25 #44
Det er som at vinde i lotteriet :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. maj 2006 - 11:29 #45
norbert lige nu er karma hos mig på 68 %

kan du ikke lige give mig en dårlig karma? Skal lige se om den stiger... :)
Avatar billede norbert_ Nybegynder
25. maj 2006 - 11:32 #46
Den reagerer slet ikke?
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. maj 2006 - 11:35 #47
har lige givet dig karma - det virker fint her :)
Avatar billede norbert_ Nybegynder
25. maj 2006 - 11:36 #48
Din ændrer sig slet ikke, enten om den er positiv eller negativ :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. maj 2006 - 11:43 #49
kan være det først opdateres i nat eller noget...
Avatar billede norbert_ Nybegynder
25. maj 2006 - 11:45 #50
Nu må vi se - tak for karma :-)
Avatar billede hcma Novice
25. maj 2006 - 11:46 #51
er der ikke noget med at karmaen er et udtryk for de sidste 50 tildelinger ?  (og man skal have mindst 3 for at "komme i betragtning")
Avatar billede robotten Praktikant
30. maj 2006 - 10:55 #52
Arbejdes der flittigt på denne gode sag? :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. maj 2006 - 19:13 #53
Det går jeg ud fra...

Men har intet hørt siden d. 19/5...

Ikke at jeg forventede dette, men eftersom IDG gerne ville have input fra brugerne, vil jeg da mene at jeg burde få bare en SMULE info...
Avatar billede robotten Praktikant
30. maj 2006 - 19:49 #54
Bestemt
Avatar billede snowball Novice
31. maj 2006 - 10:05 #55
Jeg har hørt fra IDG i dag, og torsdag holder de møde om Eksperten, så der sker stadig noget :)
Avatar billede mugs Novice
31. maj 2006 - 10:29 #56
Jeg plejer at logge på over den sidste kop morgenkaffe ca 05:30, og der er flere gange i den seneste tid hvor eksperten er under vedligeholdelse. Så jeg er overbevist om, at der sker noget med sitet.
Avatar billede snowball Novice
31. maj 2006 - 10:31 #57
mugs: Det sker hver nat, og ganske automatisk, så det er der ikke noget nyt i ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. maj 2006 - 14:45 #58
Nyt fra Thomas:

"Hej John

Jeg ville bare lige forsikre dig om, at toget kører og vi er i fuld gang. Jeg skal fremlægge mine betragtninger for de høje herrer på torsdag. Det er meget overordnede betragtninger, baseret på interview med dig, Snowball, Robert (Admin) flere af vores it drenge og diverse konkurrenter. Dernæst bliver der et spørgeskema til brugerne, som skal hjælpe os til at få et billede af eksperterne, og hvor de gerne så eksperten bevæge sig. Så kommer der det lange udviklingsarbejdet hvor co-admins i særdeleshed inddrages.

Det siger sig selv, at det er svært at skabe den nærhed som alle brugerne gerne ønsker. Men som du nok kan fornemme, så følger jeg med i den tråd du har startet op, og jeg videregiver information lige så snart som der er noget at videregive. Så det eneste vi afkræver af Eksperterne, er en smule mere tålmodighed, for der er gang i maskineriet :-)"
Avatar billede snowball Novice
01. juni 2006 - 19:41 #59
Så må vi spændt vente på at høre hvad der kom ud af mødet :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. juni 2006 - 20:35 #60
Er også spændt :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. juni 2006 - 22:05 #61
Til info:
Mødet er udskudt til Tirsdag - så i må vente lidt længere :)
Avatar billede ejvindh Ekspert
06. juni 2006 - 13:12 #62
Det er fint, at John_stigers holder os informeret om disse tiltag. Men når nu Thomas åbenbart følger med i tråden alligevel, så undrer det mig lidt, at han ikke bare selv lægger indlæggene herind i tråden. Det virker lidt som om John her fungerer som stråmand, som kan bringe oplysningerne, uden at man risikerer, at få en masse frustrationer smidt tilbage i hovedet (da John er "én af os").

Hvis IDG for alvor ville "i dialog med brugerne", som de hævder, skulle de da hellere oprette en tråd, hvor vi kunne diskutere tingene direkte -- fremfor bare at lave et spørgeskema, med et endeligt antal svarmuligheder, og manglende synlighed omkring det opnåede resultat.
Avatar billede snowball Novice
06. juni 2006 - 13:23 #63
Jeg tror IDG vil have nogle grundlæggende ting på plads inden de begynder at diskutere detaljer med os - det synes jeg som sådan er fair nok.
Avatar billede ejvindh Ekspert
06. juni 2006 - 13:52 #64
Man kan vel også godt diskutere de grundlæggende ting, selvom man står direkte frem. Jeg synes bare det er en lidt mærkelig situation, at skulle være i dialog med nogen på denne måde. Vi ved jo allesammen, at indlæggene i tråden læses af IDG/Thomas. Og John viderebringer det, som IDG/Thomas skriver. Hvorfor så denne mærkelige indirekte form?
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juni 2006 - 19:09 #65
Avatar billede snisksnask Nybegynder
08. juni 2006 - 21:59 #66
LOL hvor er i naive at høre på. IDG har lavet en brugerundersøgelse hvor karma bliver nævnt.
Thomas forsikrer john_stigers om at der bestemt sker noget.
Den latterlige survey vil med garanti være tilgængelig for ekspertens brugere de næste 3 måneder.
Så skal den analyseres og der skal tænkes over hvad der kan gøres. Det tager vel også 3 måneder.
Til sidst vil IDG konkludere at brugerene ønsker at bibeholde karmasystemet nøjagtigt som det er. Den besked får I sikkert om et lille års tid.
Men IDG vil have vist at brugerene bestemt betyder noget for eksperten. De vil bare ikke ofre så meget som en krone på det.
Til den tid vil der stå en flok brugere med meget lange næser. Men disse lange næser kan trøste sig med at de har sørget for at IDG har tjent de penge de gerne vil på eksperten.
Kære medbrugere, i bliver ladt i stikken og vil altid blive det. Længere er den ikke.
Avatar billede robotten Praktikant
09. juni 2006 - 08:00 #67
snisksnask>> Snik snak....
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. juni 2006 - 21:39 #68
snisksnask> hvis du er så utilfreds, hvorfor er du så her?
Alt sker ikke på nul komma fem, og en side som eksperten kan ikke "bare" ændres, som du ændrer din egen lille hjemmeside.
Vi tror og ved at der sker noget, og vi venter gerne!
Avatar billede hcma Novice
09. juni 2006 - 22:03 #69
snisksnask er oprettet som bruger torsdag, 8. juni 2006, kl. 21:45
og dette er indtil nu, den eneste tråd han/hun deltager i, så hvordan fa.... kan man have en mening om emnet uden at have været medlem i længere tid ?  (eller det skulle vel ikke være en "dobbelt-kunde")

john >>  keep up the good work ;o)
Avatar billede snisksnask Nybegynder
10. juni 2006 - 17:33 #70
Rolig drenge. Jeg må vel have lov til at komme med kritik. Det er da fint nok at i er uenige, men der sidder da en gut der ikke har fattet en pind.

Hvor sølle - at oprette en helt ny profil med det ene formål at svine folk til.

kan læses i min karma. Dertil kan jeg kun sige:
Hvor sølle - kan du ikke engang skrive under. Sørgeligt.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
10. juni 2006 - 17:49 #71
Jeg synes godt nok også, at det er underligt, at man ikke må sige sin mening, uden at skulle få dårlig karma. Det må være en ommer :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. juni 2006 - 19:56 #72
Man kan efterhånden ikke sige noget der af en anden mening end andre herinde uden at få kritik - ja det er en ommer :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. juni 2006 - 20:35 #73
Jeg håber det karmasystem afskaffes - det har ikke været optimalt siden september sidste år...

Har lige fået en god karma, hvilket bevirkede at min karma faldt fra 69 til 64...
Brugbart? tjah... :)
Avatar billede fromsej Praktikant
11. juni 2006 - 20:55 #74
*LOL*
Det vil sige, at hvis jeg ændrer min 100% til en 0% så stiger din karma igen?
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. juni 2006 - 22:26 #75
Det tror jeg...
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. juni 2006 - 13:04 #76
Avatar billede norbert_ Nybegynder
12. juni 2006 - 13:07 #77
Så prøv at se min
http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=norbert_&option=karma
Den er helt ude i skoven :-)
Avatar billede mugs Novice
12. juni 2006 - 13:55 #78
Det forhold at karma ikke kan regne er jo ikke karmasystemets skyld. Enhver database giver de resultater som programmøren bestemmer.

Princippet i karma er OK. Fejlen er, at useriøse brugere misbruger systemet til at hævne sig på andre. Ligeledes er der mange brugere der ikke sætter sig ind i brugen af karma.
F.eks. er der mange der antager at en 75% karma er positiv. Det er den vel også, men den virker negativ, idet den trækker nedad i den samlede karma.

Et forhold som omgående bør rettes er, at man ikke kan se alle karma-tildelinger. Og det virker amatøragtigt på mig, at der beregnes på tildelinger, som brugerne ikke kan se.

Det kan virke selvmodsigende på Jer, at jeg på en måde forsvarer karma uden at komme med gode forslag. Men jeg har simpelthen ikke disse gode forslag. Men noget skal der gøres, og gør man ikke noget, bør karma afskaffes omgående.
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. juni 2006 - 20:06 #79
"Det forhold at karma ikke kan regne er jo ikke karmasystemets skyld."

Nej det skyldes et nedbrud på eksperten, hvorefter karmaen ikke har været præcis.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. juni 2006 - 21:30 #80
Godt initiativ. Jeg støtter 100% op, hvis du mangler backup. Jeg har tidligere overvejet at forlade eksperten, pga. den stigende useriøsitet.

Jeg ignorere selv Karma, men kan godt forstå din irritation.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. juni 2006 - 21:37 #81
regnede lige min karma efter, den halter med 2%
Avatar billede tclausen Nybegynder
13. juni 2006 - 06:39 #82
Kære Eksperter

Jeg ville blot lige informere om, at mødet i sidste uge fint og stemningen synes god. Der var bred enighed om, at der skulle ske noget med eksperten, og holdningen var hellere i går end i morgen.

De forskellige direktører tog ideerne med sig tilbage til deres afdelinger, og nu ligger bolden i de respektive afdelinger, som snart spiller tilbage med det videre forløb.

Jeg håber på, at kunne skitsere et mere håndfast handlingsforløb inden for kort tid.

Med Venlig Hilsen
Thomas Clausen
IDG
Avatar billede ejvindh Ekspert
13. juni 2006 - 07:47 #83
Det lyder lovende :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. juni 2006 - 10:42 #84
Vi ser frem til nyt :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juni 2006 - 20:55 #85
Thomas> er der nyt i sagen?
Avatar billede tclausen Nybegynder
28. juni 2006 - 08:46 #86
Ikke så meget endnu. Sagen har været forbi de forskellige direktører, som nu har givet deres indgangsvinkler til Eksperten. Vi er nu i gang med at lave det første udkast til en overordnet kravsspecifikation, som skal danne grundlag, dels for hvordan eksperten bliver, men også for hvad vi skal bruge af nye kompetencer i eller uden for huset.

Vi er desværre blevet mærket dels af ferie, men også af afgang i vores webafdeling. Så er der nogen der er søger job som PhP Webudvikler, så kan I jo se lidt her: http://www.jobworld.dk/shared/cv/source/cv_start_2.hts?nav_to=no_logon,search,company,idg&v=2,1280,319854,3,5234
Det er dog endnu usikkert, i hvilket omfang vedkommende kommer til, at blive en del af udviklingen af eksperten, men så er der en masse andre spændende opgaver.

Med venlig hilsen
Thomas Clausen
IDG

PS
Tak for alle de mange svar i har givet på spørgeskemaet, vi er oppe på næsten 500 styk.
Avatar billede tclausen Nybegynder
07. juli 2006 - 14:19 #87
Kære eksperter

Lige en lille opdatering

Vi er ved at finde ud af hvordan og hvorledes vi skal invitere Co-admins ind, eller komme til dem i forbindelse med udfærdigelsen af kravsspecifikationen.

Der røg overraskelsen, men så ved I at der er noget undervejs. Vi vil gerne tale med Co-admins, da de vel i sagens natur er at betragte som eksperternes tillidsmænd. Dette betyder ikke, at vi ikke kigger på alles svar og kommentarer i spørgeskemaet.

Jeg tør ikke sætte dato og tid på, men en gang efter sommerferien, vil dette møde løbe af stablen.

Med venlig hilsen
Thomas Clausen
IDG

PS.
Jeg går på ferie nu i 2 uger, så jeg får ikke lige tjekket tråden i denne periode.
Avatar billede mugs Novice
07. juli 2006 - 14:31 #88
Jamen - Så god ferie ;o)
Avatar billede snowball Novice
07. juli 2006 - 16:13 #89
Tak for opdateringen. Lækkert at høre der stadig sker noget :)
Avatar billede fromsej Praktikant
07. juli 2006 - 16:46 #90
Tak for info, og rigtig god ferie.*S*
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. juli 2006 - 20:19 #91
God ferie :)
Avatar billede snowball Novice
07. august 2006 - 22:10 #92
Mon der snart er en invitation på vej!? Eller der sker måske ikke mere før Robert er tilbage fra ferie? ;)
Avatar billede keysersoze Guru
07. august 2006 - 22:16 #93
hvem der bare havde så lange ferier :)
Avatar billede snowball Novice
07. august 2006 - 22:31 #94
Hans ferie er nu ikke længere end normalt - han holder den blot senere end de fleste ;)
Avatar billede keysersoze Guru
07. august 2006 - 22:51 #95
nå - hov... troede han var på ferie fra 07/07 og indtil videre endnu, men han skrev jo selv 2 uger hvis ellers jeg bare gad læse det %o)
Avatar billede tclausen Nybegynder
08. august 2006 - 09:00 #96
Hej Eksperter

Status på "operation eksperthjælp til eksperten"

Med hensyn til mødet med co-admins, så afventer vi ganske rigtigt at Robert, som er admin på Eksperten, kommer hjem fra ferie. Derefter stikker vi i IDG hovederne sammen og finder på en god måde at mødes med co-admins.

Vi har nu indledt dialog med forskellige parter, som skal hjælpe med at opbygge det nye eksperten-site i CMS'et XOOPS, som alle IDG Danmarks sites bruger eller burde bruge. Vi er endnu ikke nede i detaljerne i dialogen med de forskellige parter, da vi gerne vil bruge mødet med co-admins til dette.

Brugen af XOOPS har det klare formål, at vi har folk i huset, som er dygtige til at udvikle til dette system, og at det som følge heraf, vil være lettere og hurtigere (som mange eksperter garanteret er interesseret i) for vores udviklere at rette de fejl, som unægteligt vil opstå.

Beklager min mangel på tilstedeværelse, som dog ikke var pga. forlænget ferie, men pga. et overbebyrdet skrivebord efter ferien.

M.v.h.
Thomas Clausen
IDG Danmark
Avatar billede snowball Novice
08. august 2006 - 20:14 #97
OK. Så må vi have tålmodighed en måneds tid endnu ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2006 - 20:42 #98
1)  det er rigtigt godt a E bliver porteret til Xoops

    ikke fordi Xoops noedvendigvis er mere genialt end alt muligt andet

    men det er en god indikation af at E indgaar i IDG's langsiftede strategi

2)  realistisk skal vi jo nok forvente at det tager noget tid

    man laver ikke en E Version 5 som Xoops modul paa en uge
Avatar billede snowball Novice
08. august 2006 - 20:57 #99
Umiddelbart skal vi nok være glade hvis vi når at teste en beta udgave inden årets udgang, men det vigtigste er trods alt at der er godt gang i processen til at få gjort noget alvorligt ved Eksperten :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2006 - 21:10 #100
Lyder bare rigtigt godt :)
Avatar billede fangel Nybegynder
08. august 2006 - 21:19 #101
Well, that would depend on how much that beta should contain.

Og ja - at lave det som et Xoops-modul på en uge - så skal man have rigtigt mange mennesker der kan lave tanke-udveksling, eller en usandsynlig hyper-aktiv person...

-fangel (ja, I ved vel hvem jeg er og hvilken position jeg har)
Avatar billede snowball Novice
28. august 2006 - 12:38 #102
Nå da. Så kan vi se hvad IDG (PC World) bruger ventetiden på ;D

http://www.pcworld.dk/art/7885?a=block&i=16
Avatar billede fangel Nybegynder
28. august 2006 - 12:48 #103
Ja - den smagte ganske fint den kage... ;)
Avatar billede fromsej Praktikant
28. august 2006 - 19:19 #104
Den er af sukker så sød
Af marcipan så blød
Der kom en klage om nød
Men interessen er død

Vi skal have nogle hit
At omgangstonen er shit
Det kan bekymre os lidt
Men det rager os en bit

Så længe vi vise kan
Vi har narret alle mand
De tror vi træk´i land
Det rager os en papand

Nu ligger bolden hos jer
Det rager os helt en fjer
Om i reklamepenge ser
vi gider ikke deltage mer´

Hvis det ikke bli´r godt
Kan i rende os skråt
Så går det som det måt´
Smertegrænsen er nåt´

At Eksperten er væk
De klager uger i træk
I fatter ikke et kvæk
Et eksempel til skræk
Avatar billede hcma Novice
28. august 2006 - 19:25 #105
melodien  (eller den også blevet væk :o)  )
Avatar billede fromsej Praktikant
28. august 2006 - 19:32 #106
Jeg kan sqtte huske den.*G*

Hun er af sukker så sød
Af marcipan så blød
Avatar billede fangel Nybegynder
28. august 2006 - 19:40 #107
Og vi kan her se et prima eksempel på ny-nørdisk poesi, fantastisk fremført af en af stilartens grandfathers - fromsej...

hæhæhæ (sorry, jeg er vidst i topform i dag, hva..)

-fangel
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. august 2006 - 19:49 #108
Måske...
Fenders - Vild med eventyr?
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. august 2006 - 20:11 #110
weeeee..
De små grå virker stadig :)
Avatar billede hcma Novice
28. august 2006 - 20:37 #111
tror vi skal til at Banke - Banke på  ......  ;o)
Avatar billede tclausen Nybegynder
29. august 2006 - 19:34 #112
Hej Eksperter

Det er en fin sang Fromsej, selvom jeg ikke bryder mig om temaet ;-)

I er ikke glemt. Tilbudsrunden på en portering af ekspertens databaser mm. til et Xoops CMS er i gang, og vi håber at kunne give mere info snart.

M.v.h.
Thomas Clausen
IDG Danmark
Avatar billede snowball Novice
29. august 2006 - 20:00 #113
Øh, vil det sige at I (stadig) ikke selv står for udviklingen!?
Avatar billede tclausen Nybegynder
29. august 2006 - 20:21 #114
Problemet med det nuværende system er, at det groft sagt er et kluddetæppe med en masse lapper. Derfor skal vi have noget som vores udviklere er dygtige til at bruge og videreudvikle til/på. Derfor er valget faldet på Xoops som alle de andre IDG sites kører på (eller burde). Men da vi ikke bare kan hive en udvikler ud af den daglige drift, så bliver det formentlig, hvilket vel er meget naturligt, folk "ude i byen" der laver det til os, men i et system som vi (forstået som vores udviklere) kender rigtig godt, og selvfølgelig også i tæt samarbejde med vores udviklere.

Det vil f.eks. betyde, at når der repporteres en fejl af eksperterne, så skal der ikke sættes et stort maskineri i gang, så kan vi klare det i huset.

M.v.h.
Thomas Clausen
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. august 2006 - 20:24 #115
(Det er nok derfor den berømte bugliste er vokset og vokset - det har ikke været muligt at smide endnu en lap oven på en eksisterende lap...) ;)
Avatar billede tclausen Nybegynder
29. august 2006 - 20:30 #116
Ja, det skal blive godt for jer og os, at have et fleksibelt system, der KAN fejlrettes på, uden at det skaber kollisioner andetsteds i databasen.
Avatar billede snowball Novice
29. august 2006 - 20:59 #117
I den sidste ende er alt jo et spørgsmål om ressourcer, men eftersom I ikke selv udvikler systemet, så skal I jo stadig bruge tid på at sætte jer ind i systemet. Eftersom jeres nye leverandør (forhåbentlig) er bedre til at strukturere sin kode og ikke mindst dokumentere det, så er det da trods alt et fremskridt.

Jeg har tit tænkt på at det kunne være sjovt at se et eksempel på noget af Jakob's "slamkode" når det nu virkelig er så slemt ;)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. august 2006 - 21:23 #118
Uden at have den store viden på området. Hvis top 100 på eksperten tog Fromsej's sang til sig og nedlagde arbejdet kunne det blive første gang i verdens historien af frivillig, ulønnet arbejdskraft strejkede.

Tænk på den omtale det ville give Eksperten i medierne!!!!

Ser frem til et nyt og bedre system!
Avatar billede exp Juniormester
29. august 2006 - 21:29 #119
james_t_dk >>
Der har før været snak om strejker og folk der i samlet flok vil forlade Eksperten. Det har så vidt jeg ved aldrig haft den ønskede effekt, da der altid står nye mennesker i kulissen, klar til at tage over.
Tror helt ærligt ikke, at det vil give den store presseomtale :-)
Avatar billede fangel Nybegynder
29. august 2006 - 22:52 #120
snowball: Jeg har tænkt på at lave en lille "guidet tur" gennem den eksisterende kode når nu denne sendes på pension

Og det er endnu ikke 100% afvist at det bliver internt udviklet - det er en af de muligheder der overvejes sammen med de tilbud der er kommet fra de eksterne firmaer...

james: Der var et stort "dyk" for omkring 2 år siden, hvor mange forlod eller nedtrappede - men mange af de personer er kommet tilbage igen nu (mig, fx).. Så det er ikke uhørt hvad du snakker om...

-fangel
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. august 2006 - 05:43 #121
fangel>> Jeg nedtrappede selv for cirka 2 år siden. Men det er jo narkotikum.....
Avatar billede snowball Novice
30. august 2006 - 08:14 #122
fangel: Lyder spændende. Det vil jeg glæde mig til at se :)
Avatar billede fangel Nybegynder
30. august 2006 - 08:58 #123
james: jeg fik så "tilbagefald" i form af en ansættelse hos IDG.. hæhæ
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. august 2006 - 14:10 #124
GGG
Avatar billede arne_v Ekspert
30. august 2006 - 16:30 #125
Der er mange PHP udviklere i Danmark.

Der er ogsaa mange PHP CMS/forum systemer.

Men Xoops er mig bekendt ikke blandt de mest udbredte i Danmark (saa vidt jeg ved).

Kan det ikke blive svaert at finde ekstern Xoops ekspertise ?
Avatar billede fangel Nybegynder
30. august 2006 - 17:33 #126
arne_v: Xoops er nok det mest udbredte opensource CMS i danmark blandt aviser/medie-huse... Og da IDG jo, som bekendt, er i den branche passer det jo meget godt overens..

Og jo - det er ret svært at finde ekstern xoops ekspertise i danmark og derfor vil de fornødne resourser blive afsat til at "oplære" det valgte eksterne firma.. Det bliver ikke bare "her er opgaven - vi ses om et halvt år når i er færdige"

-fangel
Avatar billede robotten Praktikant
30. august 2006 - 19:25 #127
Soændende, at der sker noget. Men _skal_ alting tage min. et ½ år.
Kan godt se fornuften i en helt ny kode, der gør det muligt på sigt at kan implementere nye tiltag her på siden.

Men hvad med indtil da?
Jeg forlanger/beder grædende på knæ, at der bare gøres et eller andet tiltag. Afstemningen er foretaget, så her bør ingen tvivl være.. *host* karma*
... og hertil et par 100 andre småting.

Bevars, her skrives jo, at det ikke er nemt, men GØR NOGET, SÅ SKER DER NOGET.

Alle mindre tiltag skal vel ikke på det halvårlige møde? Nu er det ca. 3 måneder siden denne tråd startede - og døde - og startede...

Hilsen en bruger, der heller ikke kan klare ugen uden et E fix. (men som er grundigt af al den snak, og ingen her og nu handling)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. august 2006 - 21:58 #128
Hvis man skal bruge ressourcer paa at oplaere folk fra et konsulent firma, saa
virker det umiddelbart mere logisk at ansaette selv !
Avatar billede snisksnask Nybegynder
30. august 2006 - 23:38 #129
http://www.eksperten.dk/spm/708419#rid6297147
Mon ikke den alligevel kommer til at passe meget godt?

Vi har ikke hørt karma nævnt fra IDG's side.
Som jeg har forstået det var John's mening med dette spørgsmål og mailen til IDG at gøre opmærksom på karmaens uheldige effekt på eksperten?

IDG arbejder på at få xoops på Eksperten. Hvem kommer det til gode, IDG eller brugerne? De små/store fejl der findes på eksperten er jo ikke dem der rører brugerne mest.
Ender det mon ikke bare med oops :)

Det er faktisk lidt sørgeligt. Karma er åbenbart et heftigt fix som vi brugere ikke kan holde os fra. Vi er nødt til at tigge IDG om at få det fjernet. Vi kan ikke selv finde ud af at administrere det.

Jeg tror måske at løsningen findes i john_stigers profil:
http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=john_stigers
Citat:
Jeg har fra d.d. (23/8) besluttet mig for at kæmpe indædt mod karmasystemet. Jeg vil ikke længere tildele karma, desuden har jeg fjernet de tildelinger jeg har givet.

Dette er vores eneste mulighed. En skam at flere ikke benytter sig af det.

Nej vi kan da også lige prøve en anden mulighed.
TCLAUSEN --->
Hvad har IDG tænkt sig at gøre ved den forhadte karma?
Avatar billede tclausen Nybegynder
31. august 2006 - 07:40 #130
Hej Eksperter

Der er ingen tvivl om, at der skal ske noget med karmasystemet i Eksperten version 2.0. Om systemet bliver fjernet eller bliver lavet om er endnu ikke bestemt.

Grunden til at der bliver nød til at ske noget med karmasystemet, kender I bedre end alle. Systemet har været skyld i mange "overflødige" tråde hvor folk har kastet mudder efter hinanden. Det er ikke godt for nogen parter.

Xoops som CMS, skulle gerne komme alle til gode af flere grunde:
1. Co-admins vil få det meget lettere.
2. De øvrige Eksperter ville opleve en hurtig fejlretning, da vi som bemærket har eksperter i Xoops hos IDG.
3. IDG ville få det nemmere, fordi vi kender dette system.

Alt i alt er Xoops en investering fra IDGs side i at pleje alle interesser.

M.v.h.
Thomas
Avatar billede robotten Praktikant
31. august 2006 - 08:50 #131
Og hvad forbindes de blødende sår med indtil?
Avatar billede snowball Novice
31. august 2006 - 09:20 #132
Groft sagt så er karma systemet vel Ekspertens eneste "blødende sår"!?

Sådan lige frit fra hukommelsen, så er der måske et par ting som der bør kigges på, men ellers så er langt de fleste fejl vi har registreret enten ikke så fatale, eller også har vi levet så længe med dem, at det ikke er det store problem at vente "lidt" længere endnu.
Avatar billede robotten Praktikant
31. august 2006 - 11:10 #133
snowball>> enig, også der hvor jeg er. Der er ingen grund til at bruge krudt på lappeløsninger, når der kommer nyt - trods alt.

Dog bør der - som nok efterhånden 95% af denne tråd omhandler - gøres noget ved karma.

Jeg forslår en midlertidig deaktivering af karmasystemet, indtil der kommer en mere overordnet handlingsplan for denne. For princippet er rigtigt godt, og har da også været med til at stemme for det i sin tid. Bare ikke på denne kedelige måde, det kører på nu, det havde jeg så langt fra forventet - men hvem havde det :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. august 2006 - 11:18 #134
Jeg har fået den 100% klare opfattelse at karma blev fjernet...

1. der er ingen reference på = kan ikke bruges
2. den er anonym = kan ikke bruges
3. der er frit slag i teksten = kan ikke bruges.

Der skal kunne vurderes med henblik til en tråd man også selv deltager i + der skal ikke kommenteres, KUN gives karma - endelig skal den ikke være anonym.
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. august 2006 - 11:19 #135
Ovenståedne er forslag hvis IDG vælger at beholde karma
Avatar billede snowball Novice
31. august 2006 - 12:18 #136
Jeg kan ikke mindes at de direkte har lovet at fjerne systemet. De lovede at undersøge mulighederne for at forbedre eller fjerne systemet, og det har de også gjort, men har så vurderet at det vil være for besværligt at gøre noget ved systemet og især fjerne det helt (kort fortalt).
Avatar billede robotten Praktikant
31. august 2006 - 12:35 #137
Det behøver heller ikke fjernes, bare på en eller anden måde REM'es ud af koden, så det er inaktivt.
Avatar billede fangel Nybegynder
31. august 2006 - 12:51 #138
snowball: det er blevet vurderet at det er for besvært at gøre noget ved det med det nuværende system - ja.
Når (bemærk når, ikke hvis) det nye system kommer så vil det enten være helt væk eller lavet så meget om så det ikke burde give problemer..

Ekspertens nuværende kode er et prima eksempel på "spaghetti-kode" så det er rimeligt uoverskueligt hvad der sker hvis man udkommentere dele af koden eller på anden måde drastisk ændre på hvordan noget virker...

Så, karma bliver så længe at det eksisterende kode bliver - det er ret sikkert... Ærgeligt, men sikkert...

-fangel
Avatar billede robotten Praktikant
31. august 2006 - 13:00 #139
Nå, så er der jo ikke andet for, end at gå på med krum hals og strakte tænder med det nye tiltag.
Ærgeligt med karma delen, men forstår jo så først nu, hvorfor der ikke lige gøres noget.
Avatar billede snowball Novice
31. august 2006 - 13:11 #140
<joke>

Ryd tabellen med karma i databasen, og disable "Send" knappen på http://www.eksperten.dk/karma.phtml hvis "username" sendes med - hvor svært kan det være ;)

</joke>
Avatar billede keysersoze Guru
01. september 2006 - 19:34 #141
gad vide hvad den oprindelige programmør siger til at hans engang livsværk bliver kaldt spaghetto-kode :)

anyway, mht karma så er mit forslag, at man kun kan give karma hvis man skal lukke et spørgsmål - så kan karmaen gives til alle der på den ene eller anden måde har været involveret i lige præcis det problem man har haft.

sidst men ikke mindst glæder jeg mig til et nyt eksperten - engang viste jeg stolt eksperten frem når jeg skulle vise folk et forum hvor man kunne få løst sine IT-problemer... nu er det nærmest med skam at jeg gør det (men da jeg alligevel er afhængig af eksperten er jeg ikke nok inde i de øvrige fora til at kunne henvise til andre)
Avatar billede arne_v Ekspert
01. september 2006 - 19:55 #142
hvorfor "med skam" ? kvalitet af svar ? udseende som web app ? diverse pinligheder i diverse traade ?
Avatar billede mugs Novice
01. september 2006 - 19:58 #143
keysersozo > Godt forslag m.h.t. at give karma tilo de brugere der har været involveret i et spørgsmål. Men alligevel ændrer det jo ikke det forhold, at jag kan give dig en 0% karma uden begrundelse. Så dir forslag bør kombineres med noget mere.

Jeg glæder mig også til et nyt eksperten - Det er efterhånden blevet en børnehave i visse kategorier, som jeg for længst har fravalgt. Men jeg synes dog, at andre kategorier er særdeles seriøse med både gode spørgsmål og svar, og ikke mindst en særdeles god og seriøs debat om problemerne.
Avatar billede keysersoze Guru
01. september 2006 - 20:06 #144
mugs >> mange af de karmatildelinger der har været går på en person der ikke kan lide en eller eller hævnkarma. Korrekt - det forhindrer ikke nul-karma, men det kræver at jeg har stillet et spørgsmål du deltager i for at jeg kan give karma og du vil altid kunne se hvem der har givet karma og i relation til hvad. Endelig kan det måske give flere karma fra en til en anden såfremt du deltager i flere af mine spørgsmål.

arne_v >> jeg synes at mange af delene på siden er for gammeldags, ikke virker efter hensigten eller er ubrugelige ligesom der - heldigvis ikke så meget nu som tidligere - har været utrolig meget brok som skræmte folk væk.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. september 2006 - 20:18 #145
Forslaget vil sikkert vaere OK for tildeling af karma til "svarere", men hvad med
tildeling af karma til "spoergere" ?

(dem der ikke giver feedback i 3 maanedere og saa lukker spoergsmaalet ved
selv at tage point f.eks.)
Avatar billede mugs Novice
01. september 2006 - 20:23 #146
keyserzose > Helt enig. Det værste ved den nuværende ordning er, at man kan give "hævnkarma", og det vil uværgerligt udvikle sig til en useriøs debat med nedladende bemærkninger og karmatildelinger, der ikke hører hjemme på eksperten.dk.

Men jeg mener dit forslag vil indebære, at man kan se hvem der har givet karma, og det er jo indtil nu helt afvist af admin.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. september 2006 - 20:29 #147
Haevn karma burde nu vaere ret nem at faa ram paa.

En enkelt lille PHP side hvor coadmin kunne slaa karma giver op - og efter
de foerste 2-3 stykker var smidt ud paa den konto, saa fandt resten nok ud
af at det var slut.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
01. september 2006 - 21:24 #148
Hvad med at man betalte f.eks. 30 point for at få lov til at give karma? Og at man skal være bruger af eksperten i f.eks. 3 måneder, før at man kan få lov at give karma, så kan man ikke bare åbne en bruger, tildele karma og så lukke brugeren igen.:-)
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2006 - 21:27 #149
Mit forslag til forbedring af karma kunne være:

Der er ingen måde at se enkelte karmatildelinger. Der vises kun en total og eventuelt antal af personer, der har været medvirkende til den samlede karma. Der hører ikke en kommentar til karma.

Det betyder godt nok, at karma så vil være anonym, men det kan ikke bruges til at svine folk til.

En anden ting, der kunne ændres, var, at nye brugere (f.eks under tre måneder) ikke kunne afgive karma.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
01. september 2006 - 21:30 #150
Yes, og det skal kun kunne afgives i forbindelse med et spørgsmål, dvs. du SKAL deltage i spørgsmålet for at kunne afgive karma.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. september 2006 - 21:35 #151
Jeg synes ikke at det skal koste point at give karma. Hvorfor skal folk
med mange point have bedre mulighed for at vurdere end folk med faa point.

Men en vis karens periode inden man kan tildele karma var maaske en god ide.
Det kan faktisk ogsaa begrundes udover at man undgaar til lejligheden oprettede
dobbeltbrugere med at folk maaske lige skal laeere tonen at kende inden de
vurderer andre.

Der er flere som gaar ind for kun gennemsnit uden tekst. Men man mister jo
ogsaa den positive side af kommentarer.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. september 2006 - 11:24 #152
Lukket - diskuter endelig videre.
Jeg lukker min konto på ubestemt tid.
Avatar billede hcma Novice
03. september 2006 - 11:39 #153
john >>  du skriver heldigvis "kun" "på ubestemt tid"
kom snart tilbage - du vil hurtigt blive stærkt savnet !!!!
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. september 2006 - 19:52 #154
Jeg vil fra tid til anden genaktivere min konto, for at kigge forbi.
Kan se på min karma at folk fryder sig over min pause - det får de ikke lov til længere.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. september 2006 - 19:56 #155
Til karmagiverne:
Jeg har absolut intet skrevet om hvor lang min pause ville blive :D
Avatar billede hcma Novice
07. september 2006 - 20:16 #156
og det er da utroligt så "modige" de anomyme karmatildelere er *GH*
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. september 2006 - 19:13 #157
Ja - kan jo ikke ændre en s..., når den er anonym, så de må nok finde sig i mig :D
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. september 2006 - 17:07 #158
Avatar billede snowball Novice
14. september 2006 - 14:09 #159
tclausen: Er der noget nyt at fortælle? :)
Avatar billede keysersoze Guru
14. september 2006 - 15:20 #160
shh - ikke forstyrre nu de jo sidder og arbejder hårdt på E2! ;)
Avatar billede fangel Nybegynder
14. september 2006 - 15:38 #161
Er det egenligt ikke E5 vi er kommet til? - iirc er den nuværende E4..

-fangel
Avatar billede keysersoze Guru
14. september 2006 - 16:03 #162
joh formentlig - men nu kaldte tclausen det selv for version 2 så det var det jeg gik ud fra. I øvrigt er der jo alle steder en trend med at kalde alting for 2.0 så derfor kaldte jeg det E2 :)
Avatar billede snowball Novice
14. september 2006 - 20:17 #163
For IDG er det version 2, men total set er det version 5 ;)
Avatar billede snowball Novice
27. september 2006 - 21:04 #164
Så er der gået en måneds tid uden vi har hørt noget, så jeg bliver nødt til at spørge om der er sket noget nyt? :)
Avatar billede tclausen Nybegynder
27. september 2006 - 22:06 #165
Kære Eksperter

Beklager min manglende tilstedeværelse, men vi har gennemgået en hektisk periode på IDG det sidste stykke tid, med mange nye initiativer på både Computerworld og PC World som nogen af jer nok har bemærket. Men frygt ej der er godt nyt på vej.

Jeg har lavet en forslag til en tidsplan, som jeg skal vende med vores Webafdeling i morgen. Så forestiller jeg mig at sende den til jer Co-admins, for at høre jeres indspark til det. Da jeg rigtig gerne vil have denne proces til at være så åben som muligt, så har jeg også puslet med tanken om at lægge den offentligt på EditGrid eller ZohoSheet. Dette er dog kun en forhåbning, som jeg skal have et politisk grønt lys for fra højere sted.

Jeg takker for jeres tålmodighed, og har fuld forståelse for jeres iver efter at høre hvad der sker.

M.v.h.
Thomas Clausen
IDG Danmark
Avatar billede snowball Novice
28. september 2006 - 07:28 #166
Tak for sidste nyt, Thomas. Jeg glæder mig til at se hvad I har fundet frem til :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. oktober 2006 - 00:25 #167
tclausen - hvor stor er chancen for at få smidt en kategori ekstra på?
Tænker på Vista...
Avatar billede fangel Nybegynder
15. oktober 2006 - 10:28 #168
john: Jeg undersøge det lige på mandag, og hvis jeg kan gennemskue systemet så opretter jeg den..

-fangel
Avatar billede snowball Novice
15. oktober 2006 - 12:33 #169
Fangel: Det er vist "bare" at tilføje den til categories.xml. Hvis man har Admin status, så mener jeg at det kan gøres direkte under http://www.eksperten.dk/support/
Avatar billede fangel Nybegynder
15. oktober 2006 - 13:53 #170
would you look at that - nåh, men så kan jeg jo nok godt finde ud af det.. ;)

-fangel
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. oktober 2006 - 16:15 #171
Kanon :)
Avatar billede snisksnask Nybegynder
14. november 2006 - 07:11 #172
Gad vide hvordan det går med 'den store modernisering' af eksperten ?
Avatar billede snowball Novice
14. november 2006 - 08:26 #173
Ikke så godt. IDG ligger vist pt. i den lave ende hvad mandskab angår :S
Avatar billede mugs Novice
14. november 2006 - 11:53 #174
Hvad er gået galt?
Avatar billede fromsej Praktikant
14. november 2006 - 11:58 #175
Avatar billede hcma Novice
14. november 2006 - 12:06 #176
:o))))))))))
Avatar billede keysersoze Guru
14. november 2006 - 12:13 #177
de kan da også bare kaste en henvendelse denne vej skulle det endelig være :)
Avatar billede tclausen Nybegynder
14. november 2006 - 12:38 #178
Vores gode mand Morten Fangel, som de fleste af jer kender, har valgt at takke af for denne gang. Han skal i trøjen og efterfølgende skal han læse videre. Vi har dog fået besat hans stilling, men først fra 1. december. Desværre var Morten den som var aller bedst inde i Ekspertens pudsige kode, men jeg tror stadig han kigger forbi her på Eksperten af og til.
Avatar billede fangel Nybegynder
14. november 2006 - 12:56 #179
Jeg lurer her lidt endnu - men hovedsageligt kun på tråde jeg i forvejen abonnerer på..

keysersoze: Nu er det jo ikke ligefrem en fuldtids eksperten-programmør IDG leder efter, men snarer en fuldtids Xoops-programmør der søges - og en med erfaring vel og mærke.. Og dem er der ikke så mange af.. ;)
Men det kan slf. ikke skade at sende en job-ansøgning til IDG hvis man virkeligt gerne vil - det skal somend nok blive taget seriøst.. ;)

Snowball: og for lige at følge op på den "tilføj kategori"-snak, så ja, der er et interface til det, men nej - det virker ikke ;) (et par headdesks senere havde vi dog fundet måden de blev gemt på i databasen, og indsat den direkte der..)

-fangel
Avatar billede snowball Novice
14. november 2006 - 13:08 #180
fangel: OK, så er standarden på Admin værktøjerne jo som på alt andet :/
Avatar billede fangel Nybegynder
14. november 2006 - 13:22 #181
Snowball: Du lydder overrasket.. ;)
Avatar billede snowball Novice
14. november 2006 - 13:50 #182
Næh, egentlig ikke. Der er efterhånden ikke længere noget der kan overraske mig ved Eksperten. Det skulle da lige være hvis vi finder noget der rent faktisk virker som det skal ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. november 2006 - 15:00 #183
Jeg tror at IDG bliver noedt til at noejes med en god PHP udvikler og laere ham/hende
XOOPS.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. november 2006 - 15:05 #184
Med hensyn til den nye Vista kategori.

Virker og virker.

De 3 "nyeste" ude i venstre side er tomme for Vista.

Saa der er noget som ikke er paa plads endnu.
Avatar billede fangel Nybegynder
14. november 2006 - 17:10 #185
arne_v: Det er også den normale fremgangsmåde hos IDG, men *host* jeg var jo såååååå *host* dygtig at der skal en allerede trænet person til at erstatte mig...

Okay, skal nok stoppe mit lille ego-trip og bare nøjes med at der var lidt interessante omstændigheder der gjorde at vi havde brug for en Xoops-erfaren udvikler i denne omgang.. ;)

-fangel
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. december 2006 - 22:26 #186
Er der nyt?
Avatar billede snowball Novice
21. december 2006 - 09:45 #187
Vi venter pt. på en ny tidsplan, men udviklingen er vist så småt kommet i gang.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. november 2007 - 09:40 #188
Er der mere nyt?
Avatar billede snowball Novice
03. november 2007 - 20:02 #189
Tjo, der sker da lidt, men jeg er blevet meget forsigtig med at komme med nogle udtalelser, for de sidste 2 tidsplaner har desværre ikke holdt stik. Derfor kommer der ikke nyt ud før jeg er sikker på at det holder vand ;)
Avatar billede robotten Praktikant
03. november 2007 - 22:30 #190
Det er rigtigt skidt. Jeg er ikke selv aktiv med at hjælpei spm. pt., men bruger stadigt E til at få hjælp. Men må sande, at det er gåer endog rigtigt meget ned af bakke med hjælpen inden for bare det sidste års tid. I gode gamle dage, kunne der gå ca. 7 min., og der var et kvalificeret svar. I dag kan et spm. stå urørt i 7 dage...

Se det ikke som en klage, men som en sørgelig konstatering.

Så at dette spm., og dem lig dette dør ud, bekræfter mig kun endnu engang i, at medmindre der sker noget drasktisk, bliver E overhalet af andre fora.
Avatar billede mugs Novice
03. november 2007 - 22:35 #191
robotten > Helt enig.
Der er gået alt for lang med løfter og gode intensioner, uden der er sket noget som helst. Det må være frustrerende for admin og noget kunne tyde på, at IDG kraftigt nedjusterer eksperten.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. november 2007 - 22:39 #192
Det er fakta at antallet af spørgsmål er faldet de senere år. IDG kunne gøre langt mere
for at promovere sites.

Jeg har ikke bemærket at svar tid er forøget eller svar kvalitet er forringet i nogen
nævneværdig grad.

Der kan naturligvis være forskel på forskellige kategorier.

Er du sikker på at det ikke bare er dig som er blevet dygtigere ? (og dine spørgsmål
derfor er blevet langt sværere)
Avatar billede boxer Nybegynder
03. november 2007 - 22:58 #193
På godt og ondt mangler der også en del dygtige brugere.
Når jeg tænker tilbage på dengang jeg var mest aktiv, var der en del kendte "ansigter" som ivrigt deltog på Ejsperten.
Dem ser jeg ikke mere, men jeg er her heller ikke selv så ofte.

Alt dette er nok helt naturligt. Tiderne skifter og vi får nye interesser og andre ting at bruge tiden på.
Det sker løbende uden vi tænker videre over det.

Som Arne_v er inde på, er problemet at der ikke køres noget promotion på sitet.
Man er nødt til at tilføre noget mere viden og det gør man i form af nye brugere til at erstatte dem der ikke længere er aktive.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. november 2007 - 23:11 #194
Der er en masse dygtige brugere som har forladt sitet.

Men der kommer jo også nye dygtige brugere til.
Avatar billede mugs Novice
03. november 2007 - 23:29 #195
Brugere og disses kvaliteter skifter jo hele tiden. Selv er jeg er autodidakt amatør indenfor access, og når ikke andre mere prof brugere til sokkeholderne. Men nogen gange er dise proffer jo optaget af arbejde, og så har vi amatører jo en chance, og det lykkedes da en gang imellem at få et korrekt svar sparket ind fra sidelinien.

Men arne v har da helt ret i, at der mangler en del vilje fra IDG til at promovere eksperten. Dette kan naturligvis skyldes flere ting, men den mest nærliggende er vel, at der ikke er penge i eksperten.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. november 2007 - 02:06 #196
En periode køre ComputerWorld med en lille Eksperten box med titlen på de 4 nyeste spørgsmål (eller noget lignende).

Jeg tror at det skaffede en del brugere.
Avatar billede boxer Nybegynder
04. november 2007 - 07:28 #197
Hvis deres spørgsmål ikke bliver besvaret, vil det kun have effekt på kort sigt.
Første prioritet må derfor være at skaffe "hjælpere"
Avatar billede robotten Praktikant
04. november 2007 - 13:36 #198
arne_v>> Jo, det er rigtigt. De spm. jeg henvender mig med, er til tider ganske nørdede, idet de omhandler en konkret problemstilling i et bestemt program. Så er der ikkel ige nogen der kender til programmet, så svares der af gode grunde heller ikke.

Og at der løbende skiftes ud i brugeren er heller ingen hemmelighed. Selv har jeg fået andre interesser, men savner i den grad nogen til at løfte læsset videre efter de fleste videntunge - desværre - er videre selv. Nye er kommet til, det er rigtigt godt. disse skal passes og plejes, men bliver det ikke.

Hvad der skal gøres, er vendt 1000 gange, men én ting er så ganske sikkert, og det er: Gør noget, det er synd E sådan forfalder. Men det skal komme fra ledelsen af, ingen brugere kan selv opreteholde et sådant site alene.

Trist... men det har da bestemt været nogle gode 5-6 år for mit vedkommende, ingen tvivl om dette. med deltagelse i over 2000 spm., har jeg lært og erfaret rigtigt mange områder. Også områder jeg ikke har haft en dyt forstand på, men blandet mig i af interessen for at lære mere.