Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2010 - 14:33 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Valg af kategori MERE synlig.

16 ud af de 40 nyeste spørgsmål i http://www.eksperten.dk/spm/Eksperten er oprettet i forkert kategori.

Gør man brugerne opmærksomme på "problemet" sker der ikke mere, eller de opretter et nyt spørgsmål uden at lukke det fejloprettede selv om der skrives hvordan.

Jeg foreslår at oprettelsen af spørgsmål bliver som en guide, hvor man, lige inden oprettelsen, får en boks hvor der står præcist hvilken kategori man er ved at oprette i er til, og hermed accepterer valget. På den måde undgåes disse spørgsmål, for det er ikke noget ved at tjene point på en der har problemer med Windows 7 og så det ikke kommer til at stå på Windows 7 kontoen o.l.
Avatar billede ptj_11 Forsker
08. august 2010 - 14:55 #1
I grunden en god ide, men ville det så ikke være mere sikkert, hvis brugeren tvinges igennem en valgproces, som det sidste nden spørgsmålet endeligt oprettes?
Fuldstændigt, som når du vil gemme et dokument første gang.
Eks.:
1. "Hvilken kategori mener du, at dit spørgsmål hører hjemme i?"
2. "Hviken kategori passer bedst til dit spørgsmål?"
/ptj_11
Avatar billede keysersoze Guru
08. august 2010 - 14:58 #2
Hvis ikke jeg tager meget fejl har kategori-inddelingen været diskuteret ret meget her på E så der kan findes nogle tråde om det - personligt er jeg ikke umiddelbart tilhænger af dit forslag, simpelthen fordi kategorier i mine øjne er gammeldags og et stykke hen ad vejen også ubrugelig når der ingen er til at vedligeholde dem.

Så hellere fjerne kategorier og i stedet indføre tags så spørgsmål kan ligge flere steder og der frit kan opfindes nye tags af brugere når der er behov for det.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2010 - 15:03 #3
Ikke enig, for det løser ikke problemet.

Bokse som disse:
Passer denne beskrivelse på dit spørgsmål?:
Anmeld fejl i Eksperten systemet her - NB! KUN til at rapportere om fejl i Eksperten.dk's systemer.

Passer denne beskrivelse på dit spørgsmål?:
- NB.: KUN spørgsmål "om" Eksperten i denne kategori. For a få et hurtigt og præcist svar, find den bedst egnede kategori !!!!

Hjælper jo ikke, derfor skal de aktivt bekræfte at deres problem hører hjemme i kategorien som den boks de får frem siger den valgte kategori omhandler.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2010 - 15:04 #4
Spørgsmålet skal ikke ligge flere steder.
Så kan man ikke se i hvilken kategori man tjener sine piont.

Drop point på eksperten, så er tags pludselig en god ide.
Avatar billede keysersoze Guru
08. august 2010 - 15:20 #5
Så kan du optjene point pr tag - rigtig mange spørgsmål dækker jo alligevel flere kategorier. "Hvorfor ser min hjemmeside ikke korrekt ud i Firefox" - det kan samlet set være fejl i både HTML, CSS og en måde Firefox tolker standarder anderledes end IE.
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2010 - 09:25 #6
Uanset om det skal være tags eller guide mener jeg stadig (har foreslået det før) at spørgs, forslag o.s.v. vedr. eksperten skal flyttes helt væk fra de øvrige kategorier og ligge sammen med faq, regler o.s.v. Derved undgås problemet i ekspertenkategorierne helt, da de slet ikke fremkommer i listen når en bruger med et IT problem skal oprette nyt spørgsmål. Samtidig kunne man lave en bedre kobling mellem svar og spørgsmål vedr eksperten.dk
Avatar billede snowball Novice
09. august 2010 - 09:35 #7
16 ud af 40 er endda "godt gået"!

Da jeg var Admin lavede jeg en total opgørelse over de spørgsmål der i løbet af det sidste år var blevet oprettet i Eksperten kategorierne. Resultatet var, at næsten 60% af spørgsmålene var placeret helt forkert.

Der blev lagt flere forslag frem, og IDG valgte så det der er nævnt i #3 - det var det nemmeste lige at prøve går jeg ud fra.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
11. august 2010 - 10:36 #8
Jeg kan godt se pointen, men er problemet ikke primært i "Eksperten"-kategorien?
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. august 2010 - 10:43 #9
Korrekt. Det er mest udtalt i eksperten kategorierne, men denne er også et problem. Muligvis fordi folk ikke aner hvad E-løsninger betyder.

http://www.eksperten.dk/spm/E-loesninger
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2010 - 17:51 #10
#8 > Jo, mit forslag var udelukkende møntet på eksperten kategorierne, altså at flytte dem helt væk fra den den almindelige kategoristruktur for at undgå misforståelser - hvis det var det du refererede til Lars.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
16. august 2010 - 18:02 #11
Ah ok, vi har lige et par ting så ser vi på det
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
17. august 2010 - 10:53 #12
Vi har lige lavet et lille tweak: Vi har omdøbt Eksperten-kategorien til Eksperten.dk. Det sker i håbet om at folk så kan se at det handler om siden her og ikke er til en person Eksperten (eller hvad der ellers sker for folk :-)

Sjovt nok er der jo en advarsel på når man skriver til disse kategorier, men...

Næste skridt er at der skal hakkes af med et flueben for at man ved at dette er særlige kategorier.

Og næste skridt igen er få ryddet op i kategorier...hvem pokker kan finde ud af E-løsninger, Diverse og Generelt IT...det kan jo være hvad som helst :-)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
29. august 2010 - 12:42 #14
Suk, videre til fase II :-) Vi har dog lige en medielancering i den kommende uge der skal overståes.
Avatar billede snowball Novice
30. august 2010 - 15:16 #15
Var det ikke også lidt naivt og tro, at det kunne gøre den store forskel? ;)

Mht. den såkaldte advarsel, så forsvinder den jo med det samme feltet får fokus, så mange når garanteret ikke mere end lige tænke "hov, der stod da vist noget, men nu er det væk, så det var nok ikke vigtigt".
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. august 2010 - 19:21 #16
Man kunne lave feltet i en anden farve...?
Rød vil jeg mene at man får øje på, med de farver eksperten er holdt i :)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
30. august 2010 - 19:47 #17
Vi laver nok en pop-up af en slags, så må vi de da for pokker kunne se det ;-)

Lidt naivt måske, men med 180.000 månedlige brugere er jeg lidt varsom...
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. september 2010 - 07:42 #18
Lukker, men debatter endelig videre.