Avatar billede johnstigers Seniormester
01. august 2010 - 15:12 Der er 62 kommentarer og
1 løsning

Drop svar/kommentar

Mit forslag går på at man dropper de 2 muligheder for svar eller kommentar, og kun bruger kommentar og at det bliver muligt at acceptere dette.
Derved bliver eksperten brugervenlig for alle de nye brugere, og spørgsmål vil med garanti blive lukket hurtigere.
Avatar billede mortvader Nybegynder
01. august 2010 - 15:27 #1
Åbenlys god idé.
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2010 - 16:09 #2
Abselut en god ide. Føler lidt af hyggen går væk fra dette forum med al den kontrol af andre brugere.
Jeg sidder nogle gange med en fornemmelse af at nogen ser rødt, hvis ikke alt er grønt.  :-)
Den fornemmelse vil afgjort bliver mindre med dit forslag.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2010 - 17:45 #3
Jeg er fuldstændig enig. Og synes faktisk også kommentar skal fjernes, så der kun står "Skriv en kommentar" i stedet for skriv et indlæg.
Spørgeren skal når han er logget ind på eksperten, og besøger sin egen tråd kunne acceptere disse kommentarer. Det kunne måske gøres ved at der kommer en knap til syne der hedder "uddel point". Når denne knap aktiveres, kommer der en boks med dem der har deltaget, og her kan point direkte tastes ind, ligemeget om tråden deles eller der kun er en der får point. Når der så er valgt og point er uddelt, skifter knappen til afgiv point og tråden lukkes.
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2010 - 20:33 #4
også enig her - ikke så meget ping pong når spørger uddeler points og vi kan vel stadig se hvem der ikke giver points
01. august 2010 - 22:21 #5
Du foreslaar, i realiteten, at der kun skal vaere en slags indlaeg og at disse inlaeg, inklusiv spoergsmaalet selv, skal have samme funktionalitet som de nuvaerende svar, nemlig at den der opretter et spoergsmaal kan acceptere og afgive points for disse indlaeg og derved lukke spoergsmaalet, ikke sandt?  (Det vil vel i saa fald vaere ligegyldigt hvad man kalder indlaeggene, 'kommentar,' 'svar,' 'reaktion,' eller blot 'inlaeg.')

Den ide stoetter jeg fuldstaendig!  Og tak for at tage det op.  Det forbliver spoergsmaalsstillerens ansvar og ret at afgoere hvilke inlaeg der har bidraget til loesning af problemet og derfor skal have points, eller at der ikke var brugbare indlaeg og pointene derfor skal tilbage til spoergsmaalsstilleren.  Men man slipper for den ekstra, i mine (og aabenbart dine) oejne unoedvendige procedure med "tak for dit indlaeg, det virkede, smid et svar,") og man slipper for som spoergsmaalsstiller at skulle oprette et ekstra tomt indlaeg for at kunne lukke et spoergsmaal uden brugbare indlaeg.

Jeg har selv bragt det samme op (kun en slags indlaeg som kan lukkes direkte) flere gange, og derfor ved jeg at et antal senior medlemmer af Eksperten ikke er enige.  Men jeg har endnu ikke set (eller opfattet (maaske er det mig der ikke kan laese mellem linierne)) nogen forklaring paa hvad der er fordelen ved det hidtidige system med to typer indlaeg.  Jeg holder af at blive modsagt med vel gennemtaenkte saglige argumenter som jeg kan laere af, og jeg er virkelig interesseret i at hoere hvad nogen mener er fordele ved det nuvaerende system.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. august 2010 - 22:58 #6
Du foreslaar, i realiteten, at der kun skal vaere en slags indlaeg og at disse inlaeg, inklusiv spoergsmaalet selv, skal have samme funktionalitet som de nuvaerende svar, nemlig at den der opretter et spoergsmaal kan acceptere og afgive points for disse indlaeg og derved lukke spoergsmaalet, ikke sandt?

Nemlig :)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2010 - 02:30 #7
Man får lukket spørgsmål fra den kategori af svarere som ikke gider bede om svar men som godt gider acceptere svar.

Man får lidt flere fejl når spørgere der ikke har forstået systemet accepterer den første kommentar.

Mit gæt er at både plus og minus er på de små marginaler.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2010 - 06:35 #8
#4 ja man skal stadig kunne se hvem der ikke gider passe sine tråde, og når point er givet til hjælperen skal man også kunne se de point på den "kommentar" de er sat af på.
Dog synes jeg stadig, at man skal afslutte tråden på en fin måde og takke dem der har hjulpet. Det må være det mindste man kan. Men det kunne måske tilføjse i forbindelse med point givningen.

#7 Man må formode at spørger kan gennemskue/læse hvilken kommentar der har hjulpet til at løse problemet, så point givning kan vurderes ud fra dette. Det er der vel ikke nogen ændring til.
02. august 2010 - 09:21 #9
arne_v, det var (blandt andet) dig jeg i #5 haabede at blive modsagt af for bedre at forstaa hvad fordele der maatte vaere ved det nuvaerende system.  Du snakker om svarere "som ikke gider bede om svar..."  Det er givet at hvis man vaelger at bruge et system som eksperten saa skal man gide at bruge det som det er sat op (eller blive vaek) og at Ekspertens "ejeres" har ret til at goere med systemet hvad de vil.  Men hvis vi kunne taenke os et simpelt system med spoergsmaal hvortil der kan laves indlaeg og hvor spoergeren kan lukke sine spoergsmaal og afgive points, ville det saa vaere en forbedring at udbygge systemet med endnu et slags indlaeg og tilhoerende ekstra lag af procedurer?  Man skal vaere parat til ekstra procedurer hvor det giver ekstra fordele saasom log-in og password paa visse websider og check af alle instrumenter i en flyver foer hver take-off.  Hvad er det man paa Eksperten faar ekstra for den ekstra slags indlaeg som rent funktionelt ikke er noedvendig?  Det er det jeg ikke har forstaaet.  Giver det paedagogiske fordele? Medvirker det til en bedre kvalitet svar paa spoergsmaalene?  Eller ??
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2010 - 11:38 #10
De drevne brugere som kender eksperten, som deres egen lomme, burde også gribe i egen barm, en gang i mellem og spørge: Hvad er/gør vi  forkert. For at E. `s brugerantal ikke skal falde. Her ser vi jo igen og igen at nye brugere føler sig meget forvirrede,  når  de ikke må svare på et spørgsmål.

Det er da helt logigsk at svare på et spørgsmål, men så gør man noget forkert.
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2010 - 12:05 #11

http://www.spywarefri.dk/forum/ hedder det kun svar, og der er jo aldrig problemer.

Så hvorfor engentligt have andre muligheder end svar ? Der kan accepteres, hvis der kommer en løsning.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2010 - 17:54 #12
#11 Ja i langt de flweste tilfælde, hvor man prøver at løse et problem er det jo et form for svar man giver. Kun når man spørger om en ting vil det måske virke forkert, men det lærer man hurtigt tror jeg.
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. august 2010 - 19:58 #13
En bonus som jeg ikke har tænkt over:
Der vil sandsynligvis komme flere kommentarer i div. spørgsmål, eftersom de fleste brugere herinde ikke bevæger sig ind på et nyt spørgsmål hvis de kan se der er lagt et svar. Derved kan der komme fornyet aktivitet på eksperten, hvilket er tiltrængt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. august 2010 - 20:01 #14
+ point kan blive tildelt dem der hjælper, så det bedre kan ses hvem der hjalp med en løsning, i stedet for idag hvor folk ikke vil lave svar, og dermed totalt forvirrer nye brugere, for hvem vil så have point og hvornår tager man dem selv?

Har ord fra +5 nye brugere, hvor de siger at de har fravalgt eksperten netop på dette grundlag.
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. august 2010 - 20:03 #15
P.s. disse +5 nye brugere vil der ikke komme brugernavn på, for de vil ikke fremstå som "brokkehoveder".
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. august 2010 - 20:04 #16
#10 lidt i stil med mit #14 og er helt enig.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2010 - 04:31 #17
Risikoen ved at alt kan accepteres er at der vil blive accepteret en del første indlæg uanset om det var svaret eller ej.

Om det er et stort problem eller ej må man jo så vurdere.

Jeg tror imidlertid også at fordelen med hensyn til at få afsluttet flere spørgsmål er ret begrænset.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2010 - 09:15 #18
arne_v
Har du ikke et selv et forslag til hvordan, vi kan gøre E. mere brugervenlig for nye brugere og evt mere hyggelig og sjovere ?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2010 - 15:20 #19
Det var sgu mange ting at bede om paa en gang!

:-)

1) faa lukket gamle spoergsmaal

Jeg tror at noget af det mest effektive vil vaere hvis brugere med mange aabne spoergsmaal ved login fik et specielt vindue som listede deres aabne spoergsmaal med en grundig vejledning i hvordan de skal faa dem lukket paa en god maade.

Bemaerk at vi vil aldrig opnaa 100% success paa dette omraade. der er simplethen for mange som opretter en bruger, stiller et spoergsmaal, faar et svar og aldrig logger ind igen.

2) mere brugervenlig

* mulighed for at tilmelde samme spoergsmaal til flere kategorier
* mulighed for kode formatering (ikke relevant for alle kategoer, men relevant for en del)
* mulighed for billeder (screenshots af fejlmeddelelse, UML diagrammer etc.)

3) hyggeligere og sjovere

en stor coadmin stab som faar loest smaa problemer inden de bliver til store problemer
03. august 2010 - 15:29 #20
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. august 2010 - 20:01 #21
Nye brugere er også totalt humorforladte: http://www.eksperten.dk/spm/914481#reply_7626945
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2010 - 20:10 #22
Det er vist langt vaerre en mangel paa humor.

Snarere mangel paa baade gode manerer og rationel tankegang.
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2010 - 10:29 #23
En opsumering af de forslag, jeg forstår og tror vil kunne hjælpe fra denne tråd:

1)  Automatisk E-mail til opretter når en 'tråd' bliver oprettet.
    Efter samme princip som ved oprettelse af en annonce i DBA  og mange andre steder...

Tak for din oprettelse på www.eksperten.dk af spørgsmålet/tråden [LINK]

"#Overskrift#"

i kategorien

"######"

Husk at følge op på evt. kommentar, der skulle komme...

Se også http://www.eksperten.dk/faq

2)  Drop svar og brug kun kommentar, der kan accepteres.

3)  Brugere med mange åbne spoergsmaal ved login fik et specielt vindue som listede deres åbne spoergsmaal med en grundig vejledning i hvordan de skal få dem lukket paa en god måde.
07. august 2010 - 14:25 #24
#23 - ja, men jeg vil foreslaa at modificere 2.  Vi skal kun have en type indlaeg.  Det er funktionaliteten af dette indlaeg (at spoergsmaalet kan lukkes og points uddeles,) ikke navnet (om vi nu kalder det kommentar, svar, indlaeg, eller hvad) der er vigtigt.  Det er ogsaa vigtigt at dette indlaeg bruges til det oprindelige spoergsmaal saaledes at en spoerger kan lukke sit spoergsmaal direkte hvis der ikke kommer nogen andre indlaeg.  Saa: "2) Hav kun en slags indlaeg med de samme funktionaliteter som det nuvaerende svar (at det kan accepteres og at spoergsmaalet kan lukkes.)  Denne type indlaeg skal ogsaa bruges til det oprindelige spoergsmaal."
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2010 - 14:05 #25
http://www.eksperten.dk/spm/915606

Derfor skal svar og kommentar droppes, så det er muligt at acceptere enhver kommentar.
08. august 2010 - 17:02 #26
John, ja jeg mener at jeg har forstaaet hvor du vil hen, og det svarer til hvad jeg selv gerne vil se.  Nu tror jeg ikke chancen er saa stor for at det vil ske, i det mindste ikke i overskuelig fremtid.  Jeg har ikke faaet indtryk af en saerlig aktiv admin stab, og der er medlemmerne der er uenighed i hvad du foreslaar.  Men skulle der vaere nogen der lytter finder jeg det vigtigt at forslaget formulerer HVAD der boer opnaas snarere end HVORDAN.  Det ville for eksempel vaere en skam hvis vi fortabet os i uenigheder om hvorvidt det nu er svaret der skal droppes eller kommentaren eller begge to skal droppes og erstattes med en tredje.  Det er stort set ligegyldigt hvad der droppes, og nu jeg sidder og skriver kommer jeg i tanker om at det egenligt ogsaa er ligegyldigt om vi ender op med kun en slags indlaeg eller ej.  Det essentielle i HVAD der skal ske er (jeg haaber du er enig) at den der opretter et spoergsmaal til enhver tid skal kunne afgive points (til sig selv eller andre) og lukke spoergsmaalet uden at skulle bede om eller oprette specielle slags indlaeg.  HVORDAN det saa opnaas, ved at erstatte de nuvaerende tre slags indlaeg (spoergsmaal, kommentar, svar) med en enkel slags der har lukke/points funktionalitet (funktionaliteterne ved det nuvaerende svar) eller ved at give lukke/points funktionaliter til alle slags indlaeg er vel saa mindre vigtigt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2010 - 17:44 #27
Helt enig :)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
11. august 2010 - 10:54 #28
1) Jeg har overve1jet på sigt at konvertere Eksperten fra point-baseret til mere traditionelt forum. Jeg tror at det vil virke mere velkendt for mange brugere (nye som gamle) og dermed skabe mere flow til alle glæde. Samtidig kan man skabe en bedre integration med PC World og Computerworld (+ et par andre ting på mit tegnebræt).

Samtidig vil jeg personligt meget gerne kombinere kategorier med tags, sådan at et indlæg i princippet kan optræde flere steder (f.eks. bærbar, styresystem OG Windows XP) fordi folk jo ofte har en meget diffus opfattelse af deres problem.

Det som har holdt mig fra det har været de mange brugere med mange point, som har investeret tid på Eksperten. Men er der nogenlunde konsensus for et alternativt system er jeg meget lyttende...

2) At konvertere "svar" / "kommentar" til "kommentar med mulighed for svar" er i mine øjne en halv løsning. Hvis vi gerne vil have folk til at lukke spørgsmål så tror jeg det vil være endnu sværere at få lukket noget som helst - hvis vi stadig skal lukke? Det er jo ikke noget man gør i andre forums, men jeg synes personligt det har en værdi at man fokusere på *løsninger* i en tråd og ikke alt muligt andet snik-snak om vejret i går (som der sker i mange generelle forums).

3) Jeg tror, men er åben for forslag, at vi starter med en kvitteringsmail ved oprettelse (bla. med tips til god tone + link så det er nemt at finde tilbage til sit spørgsmål) og en opfølgende mail efter XX dage. Lidt på samme måde som med jobsites, hvor ens CV skal vedligeholdes / matches.

...hvad siger I til det?
11. august 2010 - 11:10 #29
Ad 3) Bingo!
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. august 2010 - 11:17 #30
1 + 3 er gode forslag.
11. august 2010 - 12:34 #31
Lad mig udtale mig som halv-nyt medlem (medlem omtrent et aar).  Jeg startede, efter henvisning fra en bekendt, paa Eksperten som et sted at faa hjaelp til konkrete problemer.  Min IT status er den at jeg har maattet laere en del teori (jeg har en IT bachelor fra et hollandsk universitet) men er meget blank med hensyn til praktisk erfaring.  Jeg fandt saa paa Eksperten en del spoergsmaal indenfor nogle omraader jeg havde rodet lidt med (html/php/sql/access/..) hvor jeg syntes det kunne vaere interessant at se om jeg kunne finde en loesning, og ved hjaelp af en masse googling og eksperimentering lykkedes det, til min forbavselse og tilfredsstillelse, ofte.  De points jeg indkasserede tjente som en slags bekraeftelse paa at det jeg gjorde var til gavn for nogen.  Saa Eksperten har for mig vaeret en laereplads lige saa meget eller maaske mere end en kilde til selv at faa hjaelp.  Med det jeg laerte og den selvtillid det gav har jeg siden taget konkrete opgaver op som frivillig i velgoerende organisationer.  Om jeg ville vaere blevet indfanget paa samme maade i et 'traditionelt' forum er ikke til at sige.

Jeg var en overgang meget aktiv paa Eksperten.  Jeg har reduceret min aktivitet betydeligt og er blevet mere vaelgerisk med hvilke spoergsmaal jeg vil give mig i kast med.  Det skyldes at jeg er blevet skuffet over den holdning mange medlemmer synes at have: de opretter masser af spoergsmaal som jeg (og andre) saa investerer tid og interesse i, og saa lader spoergsmaalene blive haengende uden at 'kaste den anden sko.'  Jeg saetter stor pris paa at de spoergsmaal jeg deltager i bliver konkluderede og lukket.  Jeg har for nyligt startet paa et andet, mere traditionelt, forum (for spoergsmaal relateret specielt til Accesss) hvor jeg har oprettet et spoergsmaal som jeg ikke fik svar paa og som nu haenger i den fri luft.  Det foeler jeg er underligt.

(Min mening om kommentar/svar fremgaar vist tydeligt af tidligere indlaeg.)

Lad mig sige at jeg vaerdsaetter overordentligt at co-admin nu deltager i debatten.  Det har jeg savnet.  Saa udsigt til konkrete handlinger paa nogle omraader og velovervejede grunde, ikke passivitet, til at lade andre omraader forblive som de er.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2010 - 18:22 #32
Med hensyn til point er jeg naturligvis lidt biased fordi jeg har akkumuleret nogle stykker af dem.

Jeg vil dog alligevel bemaerke at et point system ikke er ualmindeligt for denne type fora.

experts-exhange har point
stackoverflow m.fl. har "reputation" hvilket reelt er det samme som point
linkedin Q&A taeller bedste svar og godt svar hvilket ligner point meget
udvikleren har point system
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2010 - 19:20 #33
1+3 er rigtig gode forslag.

Ville være glad for at point og svar blev droppet også.
Jeg tror, det ville gøre dette forum mere hyggeligt og brugervenligt på lang sigt.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2010 - 19:40 #34
Jeg tror ikke at der er nogen som er imod kviterings mail - det er aabenlyst godt.

Tags og kategorier er reelt det samme. Ihvertfald hvis tags laves ligesom paa StackOverflow. Det afgoerende er om det er 1 eller flere man tilmelder et spoergsmaal. Jeg vil tro at de fleste vil mene at mulighed for tilmelding til flere kategorier er en god ting. Hardware og styresystem er allerede naevnt. Men ogsaa programmerings sprog og database er en meget almindelig combo (som f.eks. PHP og MySQL).

Jeg er ikke overbevist om at afskaffelse af point er vejen frem. De har en vis betydning. Jeg ville formentligt ikke have joinet for en del aar siden uden point system. Og jeg mener ogsaa at StackOverflow (som vel er det mest hotte sammenligningsgrundlag idag) illusterer at point stadig er relevant. Jeg tror at det er vigtigt at have et rimeligt skarpt fokus paa formaalet med et web site. E's formaal er at loese IT problemer. Det er ikke et formaal at diskutere diverse (det er der CW og PCW fora til). Det er heller ikke et socialt fora (det er der FB etc. til). Et forsoeg paa at vaere alt for alle vil ende med at man er intet for alle.
11. august 2010 - 20:36 #35
Enig med #34 mht. "Point" (eller hvad man nu skal kalde det...)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
11. august 2010 - 21:19 #36
#1: Det skal understreges at vi *ikke* smider 10 års point nogen steder hen :-) Jeg vil bare gerne høre holdningen blandt nogle af de aktive og garvede. For jeg er meget enig med Arne i at målet med brugen af eksperten er at få løst et problem...det smukkeste syn på sitet er en grøn bobbel fordi folk enten selv eller ved hjælp af andre har fået løst et problem.

Samtidig er der noget som Eksperten ikke er så god til, f.eks. den endeløse strøm af "hvad skal jeg købe"-tråde som sjældent lukkes. Her er et mere åbent forum med ongoing tråde måske mere egnet.

Men måske er der en form for kombination et sted som vi har overset? Og kategorier kunne jo kombineres med tags. Jeg har bla. overvejet at du ikke kan oprette et spørgsmål uden at tilføje tre nøgleord.

#3: Fint. Da jeg gik hjem i dag var kvitteringsmailen ved at være på plads. Mht. reminderen så er planen at lave den som en status hver 14. dag i første omgang sådan at den summerer dine åbne spørgsmål op efter status (ikke-accepteret svar / kommentarer / ingen respons) og kategori. En person med 30 åbne spørgsmål får altså ikke 30 mails, men én mail med 30 links til spm. i + self. links til FAQ med gode råd.

(det sidste fordi 30 åbne er en undtagelsen og fordi vi ikke skal straffe, men hjælpe folk med at lukke og lære good conduct her på Exp).

Huh?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2010 - 21:32 #37
Jeg er ikke stackoverflow bruger, men umiddelbart synes jeg at det virker godt.

Folk klistrer et eller flere (vel typisk omkring 3) tags på deres spørgsmål.

Tags vises i spørgsmål overskriften og svarere kan gå ind og checke spørgsmål i et enkelt tag. Jeg formoder at der også er noget abonnement på tag, hvis man er registreret bruger.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2010 - 21:34 #38
Der er så andre aspekter ved stackoverflow som er aldeles rædselsfulde.

Det er f.eks. efter min mening helt uacceptabelt at folk med høj reputation (mange point) kan redigere i spørgeres spørgsmål - og får lov til det selvom spørger er utilfreds med rettelsen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. august 2010 - 21:42 #39
# 28
2):

Da jeg startede her på eksperten med min 1. bruger "stigers" (http://www.eksperten.dk/profil/stigers), var det standard at man lagde et svar når man mente man havde en løsning. Var det ikke  den rigtige løsninge alligevel, ja så afviste man bare svaret med en kort begrundelse. Efter den nyeste version af eksperten, er det ikke længere muligt at afvise et svar, og stadig holde spørgsmålet åbent. (http://www.eksperten.dk/spm/911480)

Nu kommenterer folk kun og det forventes at helt nye brugere ved hvad de skal gøre med point når de har fået den fornødne hjælp - nemlig bede folk om at lægge et svar.
Derfor er det mere brugervenligt at kunne acceptere de kommentarer der kommer, for det er blevet sådan, at kan folk se der er svaret i et spørgsmål (gult flag), ja så er der sjældent nogen der hopper ind i spørgsmålet, for "der er jo lagt et svar, så løsningen er fundet" mentaliteten hærger i højeste gear.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. august 2010 - 22:00 #40
#36
3)
Det er set at en bruger pt. har over 50 åbne spørgsmål åbne.
Det ville hjælpe en del.

Men skal jeg være helt ærlig, tror jeg ikke det hjælper ret meget.
Vi skriver 2010, og at tjekke sin mail er lige så almindeligt som at tjekke om der er batteri på sin mobil, så dem der ikke kommer på senest 2 dage efter der er kommenteret/svaret på deres spørgsmål, de bruger en mail adresse de sjældent tjekker. Dette er jeg 100% overbevist om.
11. august 2010 - 22:12 #41
... den der (kommende) automatiske E-mail (Reminder eller pga. oprettet spm.). Hvis nu jeres system får den automatisk smidt tilbage med besked om at den
* Ikke existerer
* Mailbox fuld
* Registeret som en Spammer-konto
... er/vil der så være en eller anden form for (automatisk) procedure mht. den E-mail konto ? Så E-mail robotten ikke står og fyrer af ud i den blå luft *S* ...

Hvordan gør andre fora i den retning ? Eks www.dba.dk ?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2010 - 22:23 #42
John - det er ikke altid tilfældet.

Folk som skal have renset deres PC for virus eller have en PC til at boote op er nok rimeligt hurtige til at melde tilbage, hvis de melder tilbage.

Men indenfor programmering sker det tit at folk stiller et spørgsmål og efter lidt dialog er de nødt til at lægge projektet brak i nogle uger eller måneder p.g.a. ferie, arbejde, eksamen etc..
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
11. august 2010 - 22:23 #43
#40: Ja, der er ekstremer har jeg set. De vil så få en liste med 50 spørgsmål. Men de er nok lidt uden for rækkevidde - målet er de 90% af brugerne som har lidt smååbne som de nok har glemt (måske pga. den "smartmailer" vi bruger som ikke poster hver eneste gang der er et indlæg, men kræver at du besøge sitet).

Det er også et spørgsmål om at være realistisk: Hvor mange % kan man regne med at få lukket? (hmmm....godt spørgsmål, jeg får lige hentet lidt statistik ud i morgen med %delen af lukkede spm. siden 1/1-2010).
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
11. august 2010 - 22:26 #44
#41: Vi har en ret smart løsning der kun sender ud hvis ikke der er registreret bounces mere end X gange fordelt på X dage som nulstiller tælleren efter en succesfuld levering (så en død server i to dage ikke smider dig af).

Samtidig tjekker vi bounces på tværs af din IDG-profil, så ryger CW´s nyhedsbrev retur, så smider vi ikke 2.000 eksperten-mails afsted efter sammen mail :-)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
12. august 2010 - 10:24 #45
Kvitteringsmail kommer - om testen går vel - live i dag. Statusmail (måske/nok/sandsynligvis) inden weekenden.

<- med de sædvanlige forbehold for store frokoster, naturkatastrofer og pludseligt opståede opgaver på andre sites :-)
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2010 - 12:55 #46
Jeg syntes at der bliver meget  kontrol af andre og meget ofte ser vi 1 kommentar som noget lign:

Du har xxx antal point ude. Når dine gamle spørgsmål er lukket kan du få hjælp. Det må være en klam besked, når nogen sidder og har problemer med deres PC.

Ligeledes ser vi mange der lukker åbne spørgsmål med et svar, hvor der f.eks står lukket. Eller ingen løsning skrevet. Bare for at prikken skal være grøn. Hvis du søger på Google f.eks er det da mere vigtigt, at spørgsmålet er løst end at der er en grøn prik.

Hvis point skal bevares, hvorfor så ikke bare en kommentar der kan accepteres eller afvises. ??? Det er da meget nemmere for nye brugere, og også nemmere at forklare dem.
12. august 2010 - 17:51 #47
#46, ja, en enkel slags indlaeg (hvad det saa skal hedde) der kan accepteres eller afvises, som ogsaa var John's forslag der startede denne traad, har en lang raekke fordele.
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. august 2010 - 18:57 #48
Mest af alt savner jeg en "afvis svar" funktion der nulstiller farven på flaget. Kig #39.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
13. august 2010 - 00:02 #49
#48: God pointe, det ville give mulighed for at afvise svar løbende. Men ved ikke om det ville forvirre mere? Ofte acceptere nye brugere deres eget svar - og så er vi lige vidt.
13. august 2010 - 08:35 #50
Det med "afvis svar" er vel ikke direkte rettet mod at faa lukket indlaeg men at faa bedre kvalitet svar paa indlaeg.  Mange har nok tendens til at undgaa gule spoergsmaal, saa en klovn der opretter et intetsigende svar kan "forurene" traaden.

Men hvis hvert svar havde to firkanter, en for accepter og en for afvis svar, kunne det maaske foere til at nye medlemmer lukker spoergsmaal for tidligt hvis tror de her og nu skal enten acceptere eller afvise et svar?

Kunne man i stedet lave det saa et svar ikke farvede prikken gul?  Saa der kun var graa for ikke-lukkede og groen for lukkede spoergsmaal?  Tjener den gule knop et formaal (andet end at holde medlemmer vaek fra spoergsmaalet?)

(Den ultimative loesning ville naturligvis vaere ikke at have en saerskilt svar-type indlaeg som diskuteret ovenfor.)
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. august 2010 - 09:56 #51
Man kunne rette tekst til udfor svar (og afvis hvis det kommer)

Afvis svar (brug denne til at afvise et svar fra en bruger hvis det ikke er løsningen)

Accepter svar (brug denne til at acceptere den løsning en bruger har givet)
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. august 2010 - 10:02 #52
Men ved ikke om det ville forvirre mere? Ofte acceptere nye brugere deres eget svar - og så er vi lige vidt.

Det gør de ikke ret tit, hvis vi brugere lige gider at stoppe op og hjælpe dem på rette vej i brugen af forummet her. Det er der jo intet galt i, og de fleste gange er den ene gang nok. Nu skal vi heller ikke tro at de fleste nye brugere er analfabeter ;)

Men kom lige på en ide!
Hvis man lægger svar i sit eget spørgsmål, kan det så laves sådan at der sendes en mail til en om at man er ved at lægge et svar i eget spørgsmål (og så lige link til faq http://www.eksperten.dk/faq#faq-4-2), og at dette aktivt skal bekræftes ved klik på link i mail, før man får lov at lægge et svar og dermed lukke sit eget spørgsmål?
Eller er den ide for dum...?
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. august 2010 - 10:04 #53
Det med "afvis svar" er vel ikke direkte rettet mod at faa lukket indlaeg men at faa bedre kvalitet svar paa indlaeg.  Mange har nok tendens til at undgaa gule spoergsmaal, saa en klovn der opretter et intetsigende svar kan "forurene" traaden.

Lige præcis!
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
13. august 2010 - 10:54 #54
1) Kigger på #51 og #52, lyder umiddelbart som noget der kan lade sig gøre. Måske kunne vi i #52 lave en pop-up i stedet for mail...

2) En anden tanke: Man kunne også splitte det lidt op - så når man opretter et spørgsmål kan man a) "Vælge hvis det er generelt "snak" (som denne tråd) eller b) "Jeg har et konkret problem som jeg skal have en løsning på". Ved ikke om det vil gøre det bedre, men det er i det mindste en løsning der både har point og ikke :-)

3) En anden ting: I næste uge begynder vi at sende ud til de 55.000 brugere som har 162.000 åbne spørgsmål. Det sker kun første gang - derefter er går vi kun 6 mdr. tilbage. Samtidig ser vi på hvor mange mails der bouncer og hvordan det bliver modtaget (dvs. bliver der lukket noget).

Statistik: 162.000 åbne spørgsmål ud af 914.000 spørgsmål i alt. 99.000 er uden svar (men evt. med kommentarer). 63.000 har et ikke-accepteret svar.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
13. august 2010 - 11:42 #55
...og så laver vi en ny liste fra profiler med "Åbne spørgsmål".
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. august 2010 - 13:33 #56
#54:
Vedr. 1
Det skal bare ikke være en "rigtig" popup, hvis du ved hvad jeg mener :)
Også brugbar.

Vedr. 2a:
En god ide.

Hvad med i andre?
Hvad syntes i?

Det er jo guld værd, at lars tager sig tid til at lytte til os brugere :)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
13. august 2010 - 13:49 #57
Nej nej: ikke en pop-up som en reklame, men noget andet smart.

Og selv tak: Vi prøver at tage Exp lidt i ryk når det er oplagt og der ikke er for meget på de andre sider vi driver.
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2010 - 19:11 #58
Det er jo guld værd, at lars tager sig tid til at lytte til os brugere

Helt og aldeles enig. Dejlig at nogle forslag bliver taget seriøst, og man ikke føler sig som en person, der bare brokker sig :-)
13. august 2010 - 20:08 #59
Ja, lars goer min bemaerkning i #26 om mangel paa aktiv admin staf til skamme.  Hurra for det!
13. august 2010 - 21:17 #60
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. september 2010 - 07:43 #61
Lukker
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2010 - 13:01 #62
john_stigers:
Hvad er det for en ubehøvlet måde at lukke spørgsmålet på. ??
Du tog  alle point selv og vi hørte slet ikke løsningen.??
Der er vist nogle regler, du skal have læst igen -)
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. september 2010 - 18:52 #63
hahaha :)

Der er ingen løsning pt. ;)